Pagina 1 van 5

Pro Topic

Geplaatst: do 07 feb 2013, 15:39
door Le derbi
Pro topic


Ik heb dit topic opgezet omdat ik de diepgang in tuning en het bewerken van derbi motorblokken toch mis op het forum.
Hier kan je vragen stellen met diepere inhoud dan alleen een ander uitlaatje of cilinder.

Ik bedoel hier mee Bi cilinders, Cilinders Met een grote Inhoud, Slag Powervalves etc.
Ook kunnen hier foto,s van carter bewerkzaamheden en leuke snelle blokken geplaatst worden.

Denk hierbij aan scootercilinder op derbi basis enzo voort.

Discussie,s als Roterende inlaat of Membraam gestuurt kan men hier voeren.

Nutteloze of doelloze reacties die niet slaan op de inhoud worden meteen bestraft met een warn

Succes.

Afbeelding

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: do 07 feb 2013, 15:40
door Le derbi
Afbeelding


Afbeelding

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: do 07 feb 2013, 18:28
door Joram
Waarom is dat ''wipje'' bij de inlaat ook verwijderd? Stukje wat normaal wat boven krukas uitsteekt.

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: do 07 feb 2013, 21:14
door Le derbi
Joram schreef:Waarom is dat ''wipje'' bij de inlaat ook verwijderd? Stukje wat normaal wat boven krukas uitsteekt.
is niet verwijderd is gelijk gemaakt :dry:

deze moet er juist zitten zodat het mengsel word geleid na de cilinder :happy:

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 19:40
door drunken org
hier bij mijn carters;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

is inmiddels nog ietsjes meer weg gehaald.

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 21:33
door ral4life
Wat ik me afvraag wat is nou beter de inlaat en het stukje carter wat naar de spoelers toe gaat te polijsten of te glasparelstralen.

Voordeel van polijsten:
minder weerstand voor het lucht-benzinemengsel.

Nadeel:
door het gladde oppervlak mengt het mengsel niet goed omdat er hele maal geen opstakels zijn en dus ook geen wervelingen.

Dit is zo als je naar en viertakt kijkt het voordeel is bij en 2takt dat het mengsel toch redelijk goed gemengt word omdat het eerst door het carter heen moet, en daarna door de spoelers met kracht tegen elkaar komt (spoelers die tegenover elkaar staan).

Het voor en nadeel van glasparelstralen is precies het omgekeerde van polijsten.

Wat en extra voordeel van glasparelstralen is dat er en laagje olie op kan blijven plakken wat gladder is als polijsten(kan dus ook en nadeel zijn :wall: )

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 21:59
door Joram
Wat ruwer is beter omdat de benzine dan over een laagje benzine gaat. dat levert minder weerstand op dan gepolijst carter.

Ik heb mijn carters wel vlakgeschuurd, maar polijsten doe ik niet.

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 23:50
door basserd
Je carters nie polijsten ofzo moet een beetje grof blijven bekijk het als een druppel water op een glazen plaat dat blijft gewoon liggen

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: za 09 feb 2013, 09:59
door peter96M
Ja, was een kerel die alles in de carters polijstte en de benzine besloeg gewooon als waterdamp op een ruit, dus alles zat vol met benzine. En zn brommer starte niet eens

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: za 09 feb 2013, 10:52
door Joram
Mijn carter nu, aangepast voor 45mm slag en Airsal Xtrem cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 12:45
door Daan
Ik heb er geen verstand van, maar dit hebben wij toen gedaan aan het Bidalot blok. Het liep niet verkeerd maar we hebben geen referentie materiaal wat deze aanpassingen precies aan prestatie winst opleveren.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=paGds_pHrYg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G5fRnjkQgd0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sRAfj6F6P3E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8ZU7yfJgWL8[/youtube]



Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 14:01
door Le derbi
Afbeelding

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 17:00
door ral4life
Le derbi schreef:Afbeelding
Kan je er niks meer over vertellen.

Zoals hoe het gedaan wordt enz. Want van alleen en foto wordt ik niet wijzer.

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 18:00
door Jasper
Gewoon de frees erin zetten, meer is het niet. Een vast hand, inzicht erin hebben en geduld is wel mooi meegenomen.

Verder zijn er gewoon geen richtlijnen of verplichtingen, iedere tuner doet het anders en houd er een andere vorm aan vast. De een maakt het gladder als de ander, dat zijn voorkeuren van de tuner en hoe zij denken dat het het beste is.

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 22:44
door Daan


Leuk voor de beginners!

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 15:47
door thommy3500
Mooi filmpje erg duidelijk :)

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: ma 25 mar 2013, 19:59
door mathijsb
idd dacht eerst 27 min :sad:

maar toch bijna helemaal gekeken!

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 21:57
door basserd
Le derbi schreef:Afbeelding
Afbeelding

ik zie dat je nog een kleine verbetering kunt maken aan je cilinder je moet die tussen schotjes scherp maken, ik weet niet wat je met die cilinder enzo doet maar als t echt op de 0.1pk aankomt kun je dat er nog aan doen, voor de rest ziet alles er super uit :happy:

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:13
door Remylimited
Hier mijn aandeel over inlaten. :woot: :box:
Aangezien ik een roterende inlaat 'wilde' gaan bouwen op een Derbi blok. :sad:

De inlaat is het traject vanaf de carburateur naar het carter.
Er zijn voor zover ik weet 3 verschillende soorten.
En hieronder staan foto's ervan, uitleg, en de voor en nadelen.

Membraam-inlaat.
Een membraam als inlaat wordt het meest gebruikt op 2 takt motoren.
Je vind het op Derbi's Scooter's Crossmotoren Racemotoren dus bijna op alle 2 takt motoren.
Een Membraam werkt met kleppen.
De kleppen openen en sluiten vanzelf door de drukverschillen in het carter.
Het membraam zorg ervoor dat er alleen mengsel in kan en er niet meer uit kan.

voordeel:
Bijna altijd een goede inlaat timing. (daarom een fijn motor gedrag en een ruime powerband)
Weinig tot geen onderhoud.

Nadeel:
Een membraam heeft moeite met zeer hoge toerentallen, Dan kunnen de kleppen namelijk gaan zweven.(toerentallen boven de 18000 RPM)
Een membraam moet open gezogen worden door de motor, En daarom heb je iets vermogen verlies.

Roterende-inlaat.
Een roterende inlaat wordt vaak gebruikt bij sprints en korte races.
Bij een roterende inlaat wordt de inlaat timing met een draaiende schijf geregeld.
Die schijf wordt aangedreven door de krukas.
Vaak worden ze op snelle race/sprint blokken gebouwd.
Er zijn maar een paar blokken waar het standaard op zit.(Rotax Kreidler Yamaha)
Meestal bouwt men het zelf op een blok.

Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.

Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.

Zuiger gestuurde-inlaat.
Bij een Zuiger gestuurde inlaat wordt de inlaat timing geregeld door de zuiger.
Het spruitstuk zit daarom ook op de cilinder.
Een zuiger gestuurde inlaat zie je bijna niet meer.
Zit nog wel op de oude Kreidlers en Zundraps.
Ik heb hier helaas geen foto's van.

Voordeel:
Je kan de inlaat timing bijna niet aanpassen.
Geen onderhoud.

Nadeel:
Altijd de zelfde inlaat timing.
Korte powerband.

Membraam.
Afbeelding
Afbeelding
Roterende inlaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand vragen of dingen die ik vergeten ben of dingen die ik fout heb????? :?: :?:

Re: Pro Topic (alleen reageren als je er verstand van hebt)

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 17:22
door mathijsb
Remylimited schreef:
Voordeel:
De inlaat timing kan worden aangepast.
Een korte maar zeer krachtige powerband.
Maximaal vermogen omdat een roterende inlaat bijna geen weerstand levert.

Nadeel:
Veel onderhoud. (de schijven slijten erg snel)
Een korte powerband.
Meestal verval de ontsteking omdat de inlaat daar dan zit.
Altijd de zelfde inlaat timing.
:think: