Pagina 4 van 5

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 13:33
door Specna
Joram schreef:Nooit polijsten, dat verneukt het voor je mengsel. Moet altijd ruw zijn.
eigenlijk in theorie zou polijsten beter moeten werken, als je het niet polijst heb je altijd oneffenheden
waardoor je ten eerst meer weerstand hebt en ten tweede gaat het mengsel wervelen en dat wil je voorkomen.

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 17:46
door peter96M
de lucht gaat echt wervelen door de vorm van het carter en niet zozeer van het oppervlak waar het overheen gaat, natuurlijk moet het niet super grof zijn maar echt gepolijst is niet nodig en het kan ervoor zorgen dat de benzine beslaat in het carter en dan wordt het mengsel van verdampte benzine weer vloeibaar en dat is ook niet de bedoeling.

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:04
door Joram
Als je polijst verneuk je de snelheid die het mengsel kan behalen.

Door oneffen te hebben blijft er benzine in de putjes zitten en glijdt benzine over benzine, dat gaat beter dan over een gepolijst oppervlak.!

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:38
door Jasper
ER onstaat een oliefilm laag door het ruwe gedeelte. Die oliefilmlaag zorgt voor een betere snelheid van het mengsel dan perfect gepolijst.

Het is veel testwerk om de juiste ruwheid van het carter te bepalen. Komt wel veel meer in de buurt van gepolijst dan de meeste verwachten.

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:01
door Specna
even kijken hoe leg ik dat,
ik teken het wel even.

wat je hier zit is de situatie onder een microscoop (ongeveer)
vergelijking: Als je ruit nat is van je auto en je rijd op de snelweg word het water meegetrokken door de luchtsnelheid.
dat gebeurt dus in je carters, het oliefilm laag word meegetrokken door de snelheid waardoor je inplaats van een gladde laag krijg juist een hobbelige laag.
Conclusie: lucht gaat wervelen en hinderd de snelheid.

Correct me if i'm wrong
Afbeelding

Re: Pro Topic

Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:47
door basserd
het mooiste is en blijft dat je het polijst (iig glad maakt), en daarna laat stralen.

als je polijst en zo laat, ga maar eens met je vinger overheen, en doe eens olie aan je vinger en ga er dan overheen. met olie glijd makkelijker, zo moet je het ook zien met je brandstofmengsel

Re: Pro Topic

Geplaatst: di 25 feb 2014, 20:31
door bpsurfer
basserd schreef:het mooiste is en blijft dat je het polijst (iig glad maakt), en daarna laat stralen.

als je polijst en zo laat, ga maar eens met je vinger overheen, en doe eens olie aan je vinger en ga er dan overheen. met olie glijd makkelijker, zo moet je het ook zien met je brandstofmengsel
vergelijk het met een golfbal, daar zitten niet voor niks die rare putjes in. geeft minder weerstand als zonder putjes. dus best ruw oppervlak is beter als heel glad. hoe ruw of hoe glad nou het beste is.... testen is weten..

Re: Pro Topic

Geplaatst: di 25 feb 2014, 20:41
door Xtreme06
In de putjes word een vacuüm gecreëerd,cavitatie noemde het dacht ik,daardoor vliegen de balletjes dus verder en stabieler.
Heb ik ooit eens geleerd op school :emo: ik denk niet dat dit zal helpen het mengsel makkelijker naar binnen te werken.

Wat bas zegt klopt meer denk ik,grovere putten zullen niet volledig gevuld worden met benzine waardoor je dus nog steeds niets wint.Meerdere en kleinere putjes zorgen dan weer voor een egalere dunne laag benzine,waar het mengsel makkelijk over "glijdt"

Dat laatste krijg je dus door te polijsten en dan te stralen :happy:

(Ben zelf geen pro ofzo,dit lijkt me gewoon logisch)

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 20:08
door MikeR
Vraagje, kan er niks over vinden. Zag een paar verschillende ophoogplaatjes voor het membraan op dam-sport. Had er even wat meer over gezocht maar stond nergens duidelijke informatie over. Sommige zeggen dat het de prestaties verbeterd en andere zeggen weer van niet. Iemand die het me wat beter uit kan leggen?

Re: Pro Topic

Geplaatst: vr 02 jan 2015, 17:14
door HardWithStyle
Dat zorgt er dus voor dat je membraan platen verder open kunnen? Dan lijkt me dat best nut hebben.

Re: Pro Topic

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 09:16
door MikeR
Ja dat begreep ik al wel. Maar buiten dat, op scooters word het wel wat vaker gedaan zover ik weet maar zolang het de hoek waarin je membraan zit niet veranderd dan doet het vrij weinig lijkt me?

Re: Pro Topic

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 11:27
door Jasper
Doet juist heel veel je membraam dichter op je krukas zetten of er verder vandaan.

Dit is weer zo'n dingentje wat je moet testen. Soms kan 1mm verschil in de afstand zomaar 1pkschelen.

Verder weg kan bevorderlijk zijn of verslechterend voor je prestaties.

Bij scooters wordt het vaker gedaan omdat daar origineel een behoorlijk klein membraam inzit in vergelijking met schakels. Dus als je een beter membraam koopt is die ook vaak al groter. Dus komt die te dicht op je krukas te zitten.

Re: Pro Topic

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 19:33
door MiKeY
ophoogplaat heb ikzelf ook vaak gebruikt, als je de binnenkant mooi kan flowen, kan je in mij ogen alleen maar mee winnen...
als het mengsel mooi het carter in gaat, kan het ook beter verdeeld worden...als er teveel turbulentie in de aangezogen lucht zit, gaat het alle kanten op en is het moeilijker te verdelen over de poorten...
en als je het inlaat traject langer maakt, kan je ook meer snelheid in het mengsel krijgen...
maargoed, dat is mijn mening...
plaatjes bij de praatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier is het spruitstukgedeelte verlengd, geen negatieve invloed...
(sorry voor de brakke/oude foto's)



Afbeelding
Hier moest ik wel, anders zou het membraan niet passen... :P

Re: Pro Topic

Geplaatst: zo 08 mar 2015, 15:46
door Tino
Hoe zit het met de potentie van de standaard 50cc cilinder?

Valt hier meer uit te halen? Aangezien het mij wel wat lijkt om wat meer uit de standaard 50cc cilinder te halen, dan heb ik een leuke bezigheid en misschien dat er wat leuks uit komt?

Binnenkort wordt de kop al afgevlakt, maar wat zou er nog meer gedaan kunnen worden?

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 07:59
door Derbizeeland
Standaard cilinder heeft wel potentie, rijd zelf met een originele 50cc die ik zelf bewerkt heb daar heb ik de uitlaat poort zon 1,5mm omhoog gedaan en heb de spoelers groter gemaakt en hier voor natuurlijk de carters aangepast.
met als resultaat dat ik nu meer koppel en top vermogen heb.

voor de rest rijd ik met een scr corse en 21mm+bewerkt origineel membraan
kan eventueel de foto's er nog wel voor uploaden als je daar interesse in heb.

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 12:30
door Tino
Heel graag!

Zou je mij anders een Pb kunnen doen met hoe en wat?

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 09 mar 2015, 18:47
door Derbizeeland
zo hier bij voor iedereen even de foto's

hier de cilinder hier heb ik de spoelers groter gemaakt voor mee koppel (het was nog niet afgewerkt hier)

Afbeelding

en hier de foto's van de carters

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier voor had ik alleen de cilinder bewerkt en had ik nog een 17,5mm met scr corse hier haalde ik 10,8pk mee en 14000rpm met 13/52 en eigenlijk te rijk afgesteld. Ben benieuwd wat ik haal met de veranderingen die ik nu heb gedaan.

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 16 mar 2015, 23:00
door DerbiFriesland
Hallo,

Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar zo niet dan hoor ik het graag!
Ik heb een derbi met 94cc Bidalot (RF uiteraard).
Ik rij nog steeds met standaard inlaat qua membraan e.d..
Tot nu toe bevalt dit nog steeds het best, waarom? Geen idee :?:
Ik wil toch eens een vforce3 proberen wat uit een 85cc het beste past?
Hoor er veel over en misschien dat dat toch net even dat kleine beetje meer doet?
Kan iemand daar wat aan toevoegen?
Als ik zo'n vforce erin zou zetten (of iemand betere voorstellen?) zou dat een kleine moeite zijn?,
Kan me voorstellen dat het niet zo 1,2,3- past.
Trouwens, voor de nieuwschierigen onder ons; het is een derbi voor op de grasbaanrace :D
Ik hoor graag jullie meningen en voorstellen hiervan!

Mvg

Re: Pro Topic

Geplaatst: ma 23 mar 2015, 17:02
door basserd
@derbizeeland

zo te zien heb je je spoelrichting aardig weten te verneuken in je cilinder...
hier had je beter niet zo wild in kunnen gaan doen met de dremel. uiteindelijk is het ook heel belangrijk hoe je mengsel de cilinder in gaat.

@derbifriesland

met een bidalot94cc is het toch nodig om een grotere carburateur te plaatsen, door een;

vforce van een sx65 kan maximaal een 28mm achter. bij dit membraan hoef je alleen de gaatjes iets te bewerken met een dremel. voor de rest past die er zo in

een origineel membraan kan tot een 21mm

vforce van een cr85 tot 34mm. voor een vforce van een 85cc moet je blok uit elkaar en het membraan pas gemaakt worden. anders als de kleppen van dit membraan openen knallen ze tegen het carter aan.

zo membraan met een grote(re) carburateur kan een enorme vermogenstoename maken die duidelijk merkbaar is

Re: Pro Topic

Geplaatst: di 24 mar 2015, 08:42
door Derbizeeland
@basserd

hey zo als bij de foto staat had ik daar dus nog niks afgewerkt....
heb het dus nog aangepast dat de hoek wat beter is geworden voor een mooiere flow.
het idee voor mij was om meer ruimte achter de spoelers te maken zodat ik meer koppel zou hebben, wat heel goed gelukt is heb nu meer koppel en kan relaxter rijden. het blok is nog steeds hartstikke snel want heb pas een sprintje gedaan tegen een mhr team 50cc ook met scr corse chroom en zelfde tandwiel verhouding en hij kon met zowel met optrekken als op top niet bijhouden.