Pagina 1 van 2

Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 10:07
door aidsaap
Ik wil volgend weekend gaan reviseren, maar ik zit met een probleem. Ik heb namelijk vrij veel gereedschap, maar geen luchttol, koppeling blokkeersleutel of vliegwieltrekker. Deze worden wel allemaal in de how-to gebruikt, is er een manier om te reviseren zonder gereedschap? (in ieder geval zonder luchttol en koppeling blokkeersleutel, een vliegwieltrekker kan ik denk ik wel ergens lenen)

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 10:11
door Venlonaer
Als je spullen wilt slopen moet je het vooral niet doen.
Koop maar gewoon dat spul

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 10:16
door aidsaap
Venlonaer schreef:Als je spullen wilt slopen moet je het vooral niet doen.
Koop maar gewoon dat spul
Lekker nuttige reactie dit; "ja joh, waarom koop ik niet even voor 100 euro (als niet meer) aan gereedschap voor die ene keer dat ik dat blok opentrek?" Ik heb niet eens een compressor dus dan wordt het een erg dure grap, en dat kan ik niet zomaar even betalen.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 10:54
door bartvdl

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 10:55
door Venlonaer
Je hebt geen luchttol nodig, als je zelf wat meer had gesearched wist je dat een momentsleutel, vliegwielblokkeersleutel en koppelingssleutel voldoende zijn.

Kost €65,-.
Niet zo huilen

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 11:01
door Joram
Die sleutels kosten geen €65 Kris :emo:

Luchttol was makkelijkste, gereedschap kost samen iets van 150 euro...

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 11:22
door aidsaap
Ik heb al een grote en een kleine momentsleutel en een zuigerstop. Ik moet alleen een manier vinden om de koppeling los te kunnen halen zonder specifiek gereedschap als het kan.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 11:38
door Joram
Zuigerstop zou ik persoonlijk niet gebruiken, je sloopt er zo je spul mee.

Makkelijkste is met de blokkeersleutel voor koppeling maar die dingen kosten €100 :emo:

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 12:13
door garfield
Wat je ook kunt doen, is de koppeling blokkeren door een zacht stukje metaal tussen de tandwielen te stoppen.
Bijvoorbeeld een stuiver..

Als je dat met beleid doet, beschadig je niets en kan je zo de moer van de koppeling losdraaien.
(gebruikte die methode ook altijd om de koppeling van de immi 4 takt blokjes los te krijgen,nog nooit iets beschadigd)

Vliegwieltrekker zou ik wel halen, anders krijg je het vliegwiel nooit los zonder hem of de krukas te beschadigen.
En nooit een zuigerstop gebruiken, daar kan je zuiger niet tegen(blokkeer dan gewoon de koppeling..)

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 12:37
door Joram
Daar schiet je niks mee op, dan blokkeer je de krans, maar niet het binnenste waardoor je die moer alsnog niet los krijgt.

Het werkt wel om het krukastandwiel los te halen. Maar om de moer van je koppeling los te halen heb je echt de sleutel of luchttol nodig...

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 12:46
door Venlonaer
Joram schreef:Die sleutels kosten geen €65 Kris :emo:

Luchttol was makkelijkste, gereedschap kost samen iets van 150 euro...
Koppeling/vliegwielblokkeersleutel €20,- , vliegwieltrekker €5,- , momentsleutel 0-120Nm €35,- .

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 12:53
door Joram
Die universele werkt niet lekker vind ik, heb je kans dat je je klok naar de tering helpt.

Tevens kan je die niet gebruiken als je binnenste wilt blokkeren.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 16:34
door garfield
Dat kan je ook oplossen door hem in z`n 6 te zetten en de achterrem in te drukken.
Dan met een verlengstuk op de ratel, draai je die moer ook zo los.
(ok, tenzij die met 300Nm vast zit, maar dat geloof ik niet)

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 16:46
door Joram
Kan, maar het is handiger om los en vast te zetten met blok eruit.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 19:29
door aidsaap
Ik heb bij de revisatie-onderdelen een vliegwieltrekker meebesteld, ik ga nog wel wat verzinnen op die koppelingsmoer, misschien zo inderdaad, ik heb liever het blok los, maar als het niet anders gaat moet het maar zo.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 19:39
door DaanS
In zijn 1 zetten werkt beter dan in zijn 6 hoor...

In zijn 6 heb je veel minder weerstand dan in zijn 1.

Loop je brommer maar eens aan in zijn 6 en daarna eens in zijn 1.

Re: Reviseren

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 20:13
door aidsaap
DaanS schreef:In zijn 1 zetten werkt beter dan in zijn 6 hoor...

In zijn 6 heb je veel minder weerstand dan in zijn 1.

Loop je brommer maar eens aan in zijn 6 en daarna eens in zijn 1.
Dat dacht ik ook al xD

Re: Reviseren

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 09:03
door aidsaap
Ik bedacht trouwens net dat ik nog mijn oude koppelingplaatset nog heb liggen, met die tussenplaten zou ik makkelijk een koppeling blokkeersleutel kunnen maken, en anders zet ik de oude platen aan elkaar vast met een paar bouten zodat het koppelingshart en de mand samenvallen, dan kan ik ook het koppelingshart blokkeren met een stuiver/schroevendraaier.

Re: Reviseren

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 09:28
door basserd
Of anders gewoon laten doen, dan hoef je helemaal geen gereedschap te kopen

Re: Reviseren

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 09:43
door aidsaap
basserd schreef:Of anders gewoon laten doen, dan hoef je helemaal geen gereedschap te kopen
Dat is voor mietjes :emo: Het gaat me zo wel lukken hoor, ik moet alleen nog even een poelietrekker zien te regelen, maar dat is makkelijk te doen.