FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ben je zeker dat het een soort van recirculatie van uitlaatgas naar inlaat is? Een beetje zoals bij gebruik van een EGR klep bij auto's?

Is maar dat er ivm de Euro norm de laatste jaren brommers zijn (oa Sherco) waarbij dat geen recirculatie van verbrande gassen is maar een extra aanzuig van lucht in de uitlaat. De uitlaat zuigt als het ware een beetje lucht mee vanuit het luchtfilter waardoor het gas verdund wordt. Zo geraken ze aan de Euro (4 of 5 norm).
Als je zeker wilt zijn dat het dat is -> meestal zit er tussen luchtfilter en uitlaat een blokje of zo dat werkt als een terugslagklep. Kan je testen door vanuit de uitlaat naar dat blokje toe te blazen. Normaal gezien zal dat niet lukken maar andersom, vanaf het luchtfilter door dat blokje naar de uitlaat toe, wel.

Ik wist dat eerst ook niet maar omdat mijn dochter haar Sherco er mee is uitgerust dus wel.
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op wo 27 sep 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 26 sep 2023, 16:37 Wss wel ja,elke x als je iets veranderd aan je setup moet je iig bougiekleur controleren.
In die kit zat ook nog een uitlaatspruitstuk. Wat is dat eigenlijk? En ik denk dat ik dan gewoon de luchtfilterbox ontgrens en kijk of er een plaatje voor de luchtinlaat van de carb zit. En dan als laatst ff de tandwielverhouding.

Had namelijk ook aan ezrider gevraagd hoe het allemaal zat en hun zeiden ook dat je de carb moest vervangen naar een 17.5 en een ander uitlaatspruitstuk moet nemen. Volgens mij willen ze gewoon meer op mij verdienen, alhoewel ik dan denk ik niet iedere x met de choke hoef te starten. Dat heb ik nu namelijk wel. Ook al is het niet erg koud.
Plaats reactie