FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Derbi_GPR_259
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 11:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Derbi_GPR_259 »

Bij het opbouwen van mijn Derbi GPR na een blok revisie, kwam ik erachter dat het tandwiel voor ietwat te klein is. Het is maat 11 en de ketting loopt bij dat tandwiel niet echt soepel vanwege het borgclipje. Heb achter een groot tandwiel maat 62 die net als de ketting nog nieuw is. Nu wil ik als voortandwiel een maat 13 erop gaan zetten. Vroeg me af of je nu dan al weet hoe dat gaat rijden? Wel of geen overtoeren? Verder is de setup redelijk standaard
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Snap niet waarom dat niet soepel zou lopen, heb je wel een juiste ketting ?
En waarom 62 van achter ?
Als je groter gaat van voor dan ga je juist wat minder toeren maken, je top komt misschien iets hoger maar je koppel wordt minder.
Is alles ontgrensd trouwens ?
Derbi_GPR_259
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 11:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Derbi_GPR_259 »

Heb het in een setje samen gekocht de ketting plus tandwielen.
Bedankt voor jouw reply, ben daar wel mee geholpen.
Jawel denk wel dat de Derbi is ontgrenst, zeker bij de uitlaat.
Helaas heb ik het motor nog niet horen draaien, zaten wat dingen tegen.
Heb onder andere een radiator nodig voor het oude type GPR
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Heeft easyparts niks ?
Zijn wel duur voor de gpr denk ik, mijne is behoorlijk prijzig iig nieuw.
Twv 13-63 is iets lichter vertand trouwens dan de ori set up, die is 11-53, 13-62 is ongeveer gelijk aan 11-56 dus je zal zeker nog koppel hebben, weet alleen niet wat de grotere tandwielen voor effect hebben tov van de ori 11-53, heb ik niet genoeg kennis voor.
Derbi_GPR_259
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 11:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Derbi_GPR_259 »

Ok dan, dankjewel voor de info. Ga eerst wel nog ff kijken of ik de radiotor kan
fixen door te solderen, het is echter een klein beetje dat die lekt. Druppel voor
druppel, niet echt behoorlijk heftig dus wie weet? Maar moet wel verholpen worden.
Bedankt voor de vergelijking van de vertanding die ik waarschijnlijk ga uitproberen.
Heb daar wel wat aan. Sowieso eerst even starten en warm laten worden en dan nog
de carburateur afstellen. Moet deze setup ook nog eens inrijden, heb al diverse tour
tochten op het oog 😃
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Mocht t solderen niet lukken dan is er ook spul wat je bij de kvs kan gieten wat het lek verhelpt als t niet al te groot is, maar solderen is een betere oplossing.
Plezier met t inrijden, lekker relaxed touren idd :thumbup:
dj TOM DYson
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door dj TOM DYson »

beste, ik ben volledig mee met je volledige tekst :)

Maar ik zit te sukkelen ook idd met de vertanding...

derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 limited edition :)

ik heb nu een polini 80 met mvt ontsteking, 21 mm delortho cabu (sproeier 96), polini enduru uitlaat ( dus met de krombocht naar links en niet langs onder... stage 6 spruitstuk (inlaat) bougie NGK BR 10 dacht ik...

vertanding 16/53(54) : komt idd in die powerband... en als ik snelheid wil houden, zoals 50 of70 km/u, maar dan die snelheid aanhouden, prutterd hij.. en heb de onsteking zo goed gekregen ondertussen dat niemand kan na doen haha ;) maar idd die vertanding...

ik zou graag die 16 tanden vanvoor houden want dat deed ie goed met een 50 cc origineel met dellorto 17.7 mm ( sproeier 74) en polini uitlaat, originele ontseking...

dus ik zou graag vanvoor 16 of meer willen ;) en een constante snelheid kunnen aanhouden... want als ik terug schakel en toerentrek doet ie wat ik wil...

dus 16 vanvoor en heb nu 53 achteraan, misch 54 .... wat raad je aan... ik wil natuurlijk hoger in topsnelheid gaan he ;) (enduro) : dus ik moet achteraan tanden verhogen? ben ik juist in denk ik :) , maar wat raad je aan? achteraan dan? want ik ga vooraan zoizo 16 terug nieuw bestellen of misch 17... als er deftige info word doorgespeeld :)

maar je was duideljik genoeg allesinds en brengt me meer duidelijkheid, wat ik ook zef aandacht... omdak daar ook op men 16 jaar met reed met deze vertanding maar dan 50 cc en nu zijn we 20 jaar verder haha

ik hoop dat mensen ook nog nostalgie houden en dingen waarderen waar ze ooit vreugde uit hielden of haalden... 2 TAKT FOR LIFE :) ( heb een aprilia RS 250 ook staan motor helemaal geriviseerd, nog juist cosmitca :) , maar men derbi blijft bestaan zenne, en is verzekerd ;)

peace and love aan de mooie klooijos haha ;)
dj TOM DYson
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door dj TOM DYson »

aja en ik rijd nu 88 en vroeger ook... maar ik wil dit niet aanhouden...
dj TOM DYson
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 sep 2023, 21:03
Vervoersmiddel: derbi senda DRD BLACK DEVIL 170/999 LIMITED

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door dj TOM DYson »

ale wat ik met aanhouden bedoel ? ik reed met een 50 cc idd 88 km/u e

nu met een 80 cc ook 88 km/u , wist dit ook heb hem zo kunnen fijn afstellen in de onsteking, niemand kan me na doen denk ik ;) even met bezig geweest, kwa fijn afstelling...

maar nu zoek ik de perfecte vertanding zonder al te veel nog bij te kopen van vertandingen...

heb de nieuwe ketting al liggen voor ik begon aan de upgradeds trouwens ;) ... nu zijn we aan de laatste fase ;)

ik hoop dat er nog oude zielen aanwezig zen haha

peace and love
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Oud ben ik wel, mn ziel heb ik lang geleden verkocht..
Ik ken die brommer niet, zal even moeten googelen maar 16 van voor lijkt me erg groot, snap niet dat je met die 50cc op top kwam.
Maar met die 80 moet je veel harder kunnen, ook met 16 van voor, als daar flink wat toeren mee draait moet je 100+ kunnen doen.
Ik ken de uitlaat niet, moet ik ook ff opzoeken, maar is t een 80cc uitlaat ?
Anders beperkt die em misschien te veel.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

Kan iemand mij helpen met de tandwielverhouding voor mijn beta rr50? De zaak waar ik hem gekocht had heeft een andere ontgrensde uitlaat, sproeier, cdi ontgrensd, en een 12 tands voortandwiel erop gezet en hij gaat nu 75 op de teller. De tandwielverhouding is nu 12/60.

Maar wat ik nu gezien heb van sommige mensen is dat zei met een ontgrens kitje voor beta. Bijvoorbeeld die van easyrider met een 53 tands achtertandwiel de 85-90 halen. En ik begrijp niet hoe dat kan want een kleiner achtertandwiel is toch een lagere top maar een hogere acceleratie?

Ook staat er in dat kitje 'Afsluitdop voor het secundaire luchtsysteem' kan iemand ook uitleggen waar dat voor is? De gasnaald moet ik nog ff vragen aan de zaak of die ontgrensd is maar denk het wel.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Kleiner van achter is hogere top, minder koppel.

Dat secundaire luchtsysteem ken ik niet, misschien een slang van uitlaat naar...euh...iets :p ivm milieunormen.
Zal es kijken of ik er iets over kan vinden.

Edit ; die is voor de ais valve als ik t goed begrijp https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _rev07.pdf
Pagina 44/45 uitlaat en luchtfilter ( Tav. 37/38 )
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: ma 25 sep 2023, 21:04 Kleiner van achter is hogere top, minder koppel.

Dat secundaire luchtsysteem ken ik niet, misschien een slang van uitlaat naar...euh...iets :p ivm milieunormen.
Zal es kijken of ik er iets over kan vinden.

Edit ; die is voor de ais valve als ik t goed begrijp https://www.beta-motoren.nl/media/downl ... _rev07.pdf
Pagina 44/45 uitlaat en luchtfilter ( Tav. 37/38 )
Top, bedankt. Dus zou ik dat ding nog nodig hebben of zal het niet veel te maken hebben qua performance? En als ik dan dat achtertandwiel naar 53 verander. Zal mijn top dan ook ongeveer 85-90 zijn? Want mensen die de kit gebruiken hebben dan 11/50 overbrengingsverhouding: 4,55 en 12/53: 4,44. Of heeft dat er niet veel mee te maken?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Gewoon afdoppen, het zorgt ervoor dat een deel vd uitlaatgassen nogmaals verbrand worden voor minder uitstoot maar beter heb je schone lucht.
Top zal idd richting 85 gaan, 11/50 is ongeveer t zelfde als 12/53.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: ma 25 sep 2023, 22:42 Gewoon afdoppen, het zorgt ervoor dat een deel vd uitlaatgassen nogmaals verbrand worden voor minder uitstoot maar beter heb je schone lucht.
Top zal idd richting 85 gaan, 11/50 is ongeveer t zelfde als 12/53.
Sorry wat bedoel je met afdoppen? ik vroeg mij ook af of er een soort van ideale tandwielverhouding is voor het vermogen van je motor of bestaat zoiets niet. Aangezien je ook een tandwielverhouding heb dat de motor zijn kracht bijv niet kwijt kan. En zal het verlies in acceleratie opmerkelijk zijn of zal het wel meevallen? Ik rij een beetje 50/50 qua lange wegen en in de stad/dorp.
Laatst gewijzigd door Ghost op di 26 sep 2023, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Ik bedoel dat je die ais met een dop afsluit.
Is handiger denk ik dan em helemaal verwijderen.

Je zal iets minder koppel hebben maar niet heel veel.
Voor de rest weet ik niet genoeg van twv af om te kunnen beantwoorden, misschien een ander wel.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 26 sep 2023, 08:20 Ik bedoel dat je die ais met een dop afsluit.
Is handiger denk ik dan em helemaal verwijderen.

Je zal iets minder koppel hebben maar niet heel veel.
Voor de rest weet ik niet genoeg van twv af om te kunnen beantwoorden, misschien een ander wel.
Ik had net ff bij femon parts gevraagd of hun ook de afsluitdop voor het secundaire luchtsysteem bij de kit hebben zitten aangezien die van ezrider van modellen voor 2020 was(wat die van mij niet is) en die zit er ook bij. Ze gaven dit linkje om hem los te kunnen kopen.
https://www.beta-motoren.nl/pages/baker ... f-2047.php

Ik begrijp alleen njet waarom die dingen afgedicht zouden moeten worden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Ik weet niet hoe die precies zit maar kan me voorstellen dat als dat slangetje ergens aangesloten zit na het luchtfilter dat er dan dan stof en rommel in de lucht voor carb komt als het gat open blijft.
Anders zou ik ook niet weten waarom.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 26 sep 2023, 10:52 Ik weet niet hoe die precies zit maar kan me voorstellen dat als dat slangetje ergens aangesloten zit na het luchtfilter dat er dan dan stof en rommel in de lucht voor carb komt als het gat open blijft.
Anders zou ik ook niet weten waarom.
Ah oke. Zou ik ook nog een andere sproeier nodig hebben voor die tandwielverhouding?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Wss wel ja,elke x als je iets veranderd aan je setup moet je iig bougiekleur controleren.
Plaats reactie