FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Stangpr
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 10:18
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Stangpr »

Ik rijd een derbi gpr 50cc met voca 50 70 uitlaat heb nuvertanding 15 48 is het mogelijk om er nog een hogere top uit te krijgen zonder dat ie langzamer gaat trekken
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Nee, je hebt al een behoorlijk zware vertanding. Bij het aanpassen van de vertanding om een hogere top te krijgen rijk je hoe dan ook trekkracht kwijt. De volgende optie zal zijn om naar een groter aantal cc's te gaan.
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Kwintenvdv
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 16:45
Vervoersmiddel: Beta rr 50 track 2015

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Kwintenvdv »

Ik heb een beta rr 50 track uit 2015 met ontgrensde uitlaat, deze loopt nu 78 teller en 71 op gps.
Ik heb een nieuwe uitlaat gekocht (conti) en ook een malossi membraan. Ik heb nu tandwielverhouding 12-50. Best vreemd lijkt me maar is zo gekocht. Ik zou dus de nieuwe uitlaat en dergelijke er op willen steken en zou dan tanwiel 11 er op steken. Is dit een goed idee om 11-50 te gebruiken?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom niet eerst zo proberen ?
Ander tandwiel kan altijd nog.
Kwintenvdv
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 16:45
Vervoersmiddel: Beta rr 50 track 2015

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Kwintenvdv »

42 schreef:Waarom niet eerst zo proberen ?
Ander tandwiel kan altijd nog.
Is waar maar ik zou graag mijn top niet te hoog hebben en wel sneller trekken. Dus daarom deze vraag. Zou de top rond 75 en goed trekken
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Goed trekken iig, lol.
Top weet ik niet..denk stukje meer dan 75 iig..met hoog in de toeren dus.
Een Conti is ook niet de beste uitlaat voor veel koppel onderin en lage topsnelheid..net andersom eigenlijk.
Kwintenvdv
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 16:45
Vervoersmiddel: Beta rr 50 track 2015

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Kwintenvdv »

42 schreef:Goed trekken iig, lol.
Top weet ik niet..denk stukje meer dan 75 iig..met hoog in de toeren dus.
Een Conti is ook niet de beste uitlaat voor veel koppel onderin en lage topsnelheid..net andersom eigenlijk.
De uitlaat is een koopje heb hem in niet super staat gekocht voor 30€ en helemaal opgekuist en lasnaden aan toegevoegd. Is eigenlijk een rechtse uitlaat waar op staat e13 0246 dus ik denk dat het een conti is. Heeft ook diameter 28 en moet het dus met een flens aansluiten op mijn 25mm. Nu trekt hij niet heel goed met de standaard uitlaat dus ik denk dat het wel wat beter zal zijn en ook sneller, met ook de juiste afstelling. Er zal denk ik ook een grotere sproeier in moeten, want nu standaard ontgrenst kan ik sneller gaan als ik met de choke open rijd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Ok, snap em ja, voor 30 eu het proberen waard inderdaad.

Die grotere sproeier moet je zo snel mogelijk doen ja als hij nu met choke beter rijdt, als je niet oppast heb je zo een warmloper.
zenko_01
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 18:45
Vervoersmiddel: aprilia

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door zenko_01 »

Ik heb nu een vertanding van 11/59 maar zou graag een 13 tand vooraan willen steken zodat ik in wat minder hoge toeren moet rijden.

Is 13/59 dan een goede vertanding of niet? of moet ik dan meteen ook een 52 of 53 aanschaffen.

Mvg
Robin
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Zou eerst de 13 van voor proberen.
Ligt er ook aan hoeveel toeren je nu maakt en wat je set up is.
Youri078
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 15:37
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 50

VRAAG!!!!

Ongelezen bericht door Youri078 »

Beste mensen,

Ik heb onlangs een derbi senda drd racing gekocht. Hier ziet een leovince x-fight uitlaat onder en een tandwiel verhouding van 13-53. Hierdoor loopt hij nu 80 gps. Door de rollerbanken wil ik mijn scooter graag 60/65 laten lopen. Dit kan ik oplossen door tandwielen heb ik begrepen. Wat stellen jullie voor?



Gr,
Youri
Mt5Bas
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 feb 2022, 18:20
Vervoersmiddel: Crosser

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Mt5Bas »

Ik had is een vraagje... Ik wil mijn brommer (mt5) een ander tandwiel geven op sneller op te trekken want sinds er een prop in steekt trekt die niet meer op. Ik heb nu een 14:42 verhouding qua tandwielen en rij tot ongeveer 55 nu, ik kan mijn prop er uithalen en rij dan direct terug 70 of sneller(nog niet getest). Toeren zou ik echt niet weten...
Iemand dat weet wat 12:42 zou doen en of dit handig en mogelijk zou zijn?
Alvast mercikess :thumbup:
Mt5Bas
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 feb 2022, 18:20
Vervoersmiddel: Crosser

Re: VRAAG!!!!

Ongelezen bericht door Mt5Bas »

Youri078 schreef: vr 11 dec 2020, 15:42 Beste mensen,

Ik heb onlangs een derbi senda drd racing gekocht. Hier ziet een leovince x-fight uitlaat onder en een tandwiel verhouding van 13-53. Hierdoor loopt hij nu 80 gps. Door de rollerbanken wil ik mijn scooter graag 60/65 laten lopen. Dit kan ik oplossen door tandwielen heb ik begrepen. Wat stellen jullie voor?



Gr,
Youri

Das wrs naar 12-53 ofzo of nog kleiner...
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: VRAAG!!!!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Youri078 schreef: vr 11 dec 2020, 15:42 Beste mensen,

Ik heb onlangs een derbi senda drd racing gekocht. Hier ziet een leovince x-fight uitlaat onder en een tandwiel verhouding van 13-53. Hierdoor loopt hij nu 80 gps. Door de rollerbanken wil ik mijn scooter graag 60/65 laten lopen. Dit kan ik oplossen door tandwielen heb ik begrepen. Wat stellen jullie voor?



Gr,
Youri
Ik stel voor dat als je 60/65 wilt lopen je geen opgevoerde brommers koopt. Dat ten eerste.
Ten tweede, dat kan niet met tandwiel verhouding. Je moet het zo zien, hoe fijn vind jij het als je fietsversnellint vast zit in de eerste versnelling? Niet, want je moet veel te snel rondgaan. Koop een andere uitlaat/prop etc. Voer hem terug oid, of koop niet iets waar je niks mee kan.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Die prop zit er al in en hij doet 55 daar mee.
Je reageert op de verkeerde vraag.

Je kan idd een kleiner tandwiel van voor doen, dan zakt je snelheid nog iets en trek je beter op.
Je kan als dat bij die prop mogelijk is dan nog iets uitvijlen of boren tot je weer 55 gaat.

Ik weet niet of je de twv van honda mt kunt vergelijken met derbi trouwens..dus 12-53 werkt misschien niet voor honda..geen idee..maar als er standaard zo'n kleine van achter zit zal dat misschien niet.
Probeer idd een 11 of 12 van voor en je merkt t vanzelf..zou zelf voor 11 gaan denk ik.
Mt5Bas
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 feb 2022, 18:20
Vervoersmiddel: Crosser

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Mt5Bas »

42 schreef: za 19 feb 2022, 01:52 Die prop zit er al in en hij doet 55 daar mee.
Je reageert op de verkeerde vraag.

Je kan idd een kleiner tandwiel van voor doen, dan zakt je snelheid nog iets en trek je beter op.
Je kan als dat bij die prop mogelijk is dan nog iets uitvijlen of boren tot je weer 55 gaat.

Ik weet niet of je de twv van honda mt kunt vergelijken met derbi trouwens..dus 12-53 werkt misschien niet voor honda..geen idee..maar als er standaard zo'n kleine van achter zit zal dat misschien niet.
Probeer idd een 11 of 12 van voor en je merkt t vanzelf..zou zelf voor 11 gaan denk ik.
Ik zou naar 12:42 gaan... En ik kom van 14:42, dus da's direct 2 tanden. Mijn prop kan ik zeker nog uitboren dus da's geen probleem ;)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

12 is prima, gewoon proberen, pas wel op met uitboren, een mm gaat al snel meerdere km/h sneller.
Frits Jansen
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 mar 2022, 18:40

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door Frits Jansen »

Ik heb een Derbi opgevoerd met de volgende onderdelen:
- stage 6 77cc cilinder
- Voca cross 80/90 uitlaat
- 5plaats Polini koppeling
- Malossi membraan
- bougie hittegraad 9
- Polini 24mm caberateur
- stage 6 powerfilter

Er zit een standaard twv van 13/53 op. Hij loopt momenteel een ruime 120km/h wat voor mij niet nodig is. Ik heb liever dat die harder op trekt en dan wat minder hard loopt. Hoe kan ik dit het beste aanpassen? Heeft iemand hier ervaring mee, ik wil namelijk verkomen dat de eerste paar versnelling ook niet te kort op elkaar komen te zitten.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door 42 »

Ik denk dat je heel veel overtoeren gaat maken op top, 13 is al aan de kleine kant als je 120 doet.
Snap ook niet helemaal dat je 1 vd snelste set up's neemt om vervolgens niet al te hard te willen gaan.
Als je meer koppel wilt en minder snelheid zul je zo'n beetje je hele setup moeten veranderen, iig je uitlaat, die moet dan laagtoeriger wat weer niet heel lekker werkt met de hoogtoerige cilinder.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: FAQ tandwielverhouding[Scooter-freaks]

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

120 met 13/53 is idd al niet heel gezond, ik vond 105 gps met 14/53 al niet al te best klinken, maar dat zal ook misschien wel een beetje aan mij liggen lol
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Plaats reactie