Pagina 1 van 2

GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 20:07
door DerbiKrakow
Ik had een nieuwe cilinder en krukas besteld voor mijn DRD Racing uit 2006. Toen ik ze binnen had bleken ze niet te passen. Heb toen naar het type nummer gekeken op het blok en hier stond EBS050. Ik had een beetje rondgezocht op dat typenummer en kom overal GPR tegen.. Heeft de vorige eigenaar er nu dus een GPR blok onder gelegd? Zo ja, heeft dit nog nadelige gevolgen?

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 00:09
door basserd
cilinder zou gewoon moeten passen hoor. heb je misschien foto's
krukas past idd niet. het krukastandwiel is anders.
het voordeel van gpr is dat er een balansas in zit en electrische start op zit of zat.
alleen het nadeel van gpr blok onder een senda is dat je andersom moet schakelen

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 08:17
door DerbiKrakow
Dan denk ik dat ze me de verkeerde cilinder hebben gestuurd, wellicht voor het nieuwe type blok?

Ik had wat fotos gemaakt, had alleen nog geen tijd gehad om ze te uploaden. Heb alleen geen foto van de originele cilinder die erop zat, die ligt op dit moment bij de garage. Kan dus ook verder even geen foto's maken van het blok mocht het nodig zijn. Dit zal moeten wachten tot maandag.

Blok:
Afbeelding

Nieuwe cilinderkop, deze hadden we tegen de oude aangelegd en de 4 punten komen niet overeen.
Afbeelding

Originele krukas die in het blok zat:
Afbeelding

Nieuwe krukas:
Afbeelding

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 10:56
door Joram
Jup GPR, je ziet bij de oude krukas dat waar het krukastandwiel er op gaat het niet conisch is, en bij de nieuwe wel.

Welke cilinder heb je gekocht, voor ot of nt blok?

En je blok, loopt kvs buitenom of door carter?

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 13:19
door DerbiKrakow
Heb de cilinder gekocht voor het OT blok, kan zijn dat ze me de verkeerde cilinder hebben opgestuurd. Kvs loopt via de rechterkant van het blok. Op de foto hieronder is het niet echt duidelijk maar het loopt aan de linkerkant van de uitlaatbocht.

Afbeelding

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 13:25
door derbi-ftw
Piaggio cilinderkop?? i.p.v OT Derbi.

Als de tapeind gaten niet overheen komen..

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:39
door DerbiKrakow
Ik weet het niet, de vorige eigenaar heeft in ieder geval flink liggen kloten met de brommer.. ik zal deze cilinder hoe dan ook terug moeten sturen en een nieuwe bestellen, maar welke?

En je zei dat op het gpr blok het schakelen andersom gaat maar hij schakelt hetzelfde als de pro van een vriend van me. Omhoog voor versnelling omhoog en omlaag voor versnelling naar beneden. Hij gaat ook in zn vrij door vanaf de 1 een klein beetje omhoog te doen.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:46
door derbi-ftw
Laat eens een foto zien met de 2 cilinder koppen.
En meet de hart tot hart afstand eventueel op.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:58
door JoostvanK
Dat is een airsal cilinderkop of zie ik dat verkeerd??

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 15:11
door Joram
DerbiKrakow schreef:Ik weet het niet, de vorige eigenaar heeft in ieder geval flink liggen kloten met de brommer.. ik zal deze cilinder hoe dan ook terug moeten sturen en een nieuwe bestellen, maar welke?

En je zei dat op het gpr blok het schakelen andersom gaat maar hij schakelt hetzelfde als de pro van een vriend van me. Omhoog voor versnelling omhoog en omlaag voor versnelling naar beneden. Hij gaat ook in zn vrij door vanaf de 1 een klein beetje omhoog te doen.
Heeft je blok elek. start?

Lijkt me geen GRP blok aangezien je kickstarter hebt, tenzij er ander deksel op gezet is met kickstart mechanisme.
Tevens door het normale schakelen, dan zou de schakelwals al verwisseld zijn.

Gaat je cilinder wel op de tapeinden? En je kan direct zien of je juiste cilinder hebt door hoe de koeling loopt..

Je kan die krukas wel monteren mits het een oud type krukas is, moet je alleen wel conisch krukastandwiel hebben

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 16:28
door DerbiKrakow
Is een airsal cilinder die ik gekocht heb ja.

Er zit geen elektrische start op het blok voor zover ik weet.
Wat zijn de tapeinden? En hoe kan ik het precies zien dan?

De krukas die ik heb ontvangen is aan de ene kant iets korter dan de andere kant. Dit is bij de krukas die erin zat niet het geval. Ik heb niet heel erg veel verstand ervan vandaar dat ik het ook door een garage laat doen maar het middenstuk van de krukas is ook iets dikker dan de originele, dat gaven ze aan bij de garage.

Ik zal maandag van alles fotos maken en alle maten op laten meten.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 16:44
door Joram
Tapeinden zijn de draadstangen waar je cilinder en kop over schuift, en moertjes erboven vastzet.

Je hebt dus een gewoon oud type blok, geen gpr blok. Wel apart dat er een gpr krukas in zat, je krukastandwiel die erop zat, was die conisch of recht?

Er zit verschil in lengte ja, is normaal.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 17:09
door DerbiKrakow
De cilinder gaat niet over de tapeinden heen in dat geval. De gaten die in de cilinder zitten daarvoor komen niet overeen met de gaten van cilinder die er op zat. De gaten van de cilinder die erop zat zitten iets verder uit elkaar.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 17:14
door Joram
Hoe ziet de cilinder eruit, hoe gaat kvs ?

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: zo 11 mei 2014, 10:14
door ramonl
krukas is NT gaat niet passen.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 09:45
door DerbiKrakow
ramonl schreef:krukas is NT gaat niet passen.
Zeker weten? Dan hebben ze me de verkeerde gestuurd. Dan zou het ook zomaar kunnen dat ze me de cilinder voor het NT blok hebben gestuurd..

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 12:17
door Joram
Nogmaals, hoe ziet de cilinder eruit?

NT cilinder heeft de kvs niet buitenom lopen maar heeft een sleuf voor de kvs achter de kleine spoelpoort.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 12:23
door derbi-ftw
..... Dit is geen eens een NT cilinderkop.

Dit is een OT Derbi cilinderkop of een Piaggio cilinderkop.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 12:35
door DerbiKrakow
Joram schreef:Nogmaals, hoe ziet de cilinder eruit?

NT cilinder heeft de kvs niet buitenom lopen maar heeft een sleuf voor de kvs achter de kleine spoelpoort.
Ik ga vanmiddag in mijn lunchpauze naar de garage toe en kan dan fotos van de originele cilinder maken. De nieuwe cilinder zit verder nog helemaal ingepakt en haal ik liever niet verder uit het plastic. Weet dus ook niet of ik een foto er van kan maken op deze manier en je nog steeds kan zien wat je nodig hebt om mijn vraag te kunnen beantwoorden.

Hier een foto van de cilinder zoals hij op de website staat waar ik hem besteld heb.
Afbeelding
Joram schreef:Tapeinden zijn de draadstangen waar je cilinder en kop over schuift, en moertjes erboven vastzet.

Je hebt dus een gewoon oud type blok, geen gpr blok. Wel apart dat er een gpr krukas in zat, je krukastandwiel die erop zat, was die conisch of recht?

Er zit verschil in lengte ja, is normaal.
EBS050 is een GPR en EBE050 is een Senda beide een OT blok toch?

onderstaande quote komt uit:
http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php ... lit=EBS050
Daan schreef:Je hebt 2 OT blokken. Een is Senda : EBE050 en een is GPR EBS050. Bij GPR (EBS050) zit er een andere kurkas in als bij Senda (EBE050). Hier moet je dus goed opletten.

Een GPR blok heeft een andere schakelwals en een balansas (zorgt voor minder trillingen). Door de balansas is er dus een andere krukas nodig.
Met betrekking tot je eerdere vraag over het krukastandwiel, hoe kan ik dit zien? Dan zal ik daar ook meteen een foto van maken als ik bij de garage ben.

Re: GPR blok op DRD Racing 2006?

Geplaatst: ma 12 mei 2014, 14:41
door Joram
Ja dat is een NT cilinder, logisch dat die niet past :emo:

Je krukastandwiel moet conisch aan de binnenkant zijn voor een normale krukas, bij een gpr krukas is dit gewoon normaal omdat die met een spie vastzit.