Pagina 1 van 1

Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 02:21
door Jimmyspeed
Beste Derbi rukkers,

Ik sta op het punt om (hopelijk) een volledig ori Derbi drd evo ltd te gaan kopen.
Nu wil ik als ik die heb hem ietsjes harder gaan laten lopen, dit door tvw aan te passen of misschien prop uitboren. Maar is het daarbij nu meteen nodig om de sproeier af te stellen? En zo jah, hoe doe ik dat?
En welke tvw is hier san beter voor / hoe ver moet ik dan die prop uitboren?
Wel wil ik bij de aanpassing van de twv een lekkere trekkracht behouden.
Ik denk dat ik zo'n 65-70 wil gaan rijden en voor nu is alles dan nog ori.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 10:20
door pizzabezorger
Met wat jij wil werkt prop uitboren niet, als ik jou was zal ik de prop helemaal verwijderen en vervolgens een tandwiel 11 of 12 voorop zetten. Door het kleine tandwiel heb je dan vrij veel koppel. Als je dan je prop zou uitboren heb je een vrij lage topsnelheid.

Het komt er namenlijk op neer, hoe kleiner het voortandwiel (of hoe groter het achtertandwiel, dit werkt precies tegenovergesteld, en handig om te weten 1 tandje voor staat gelijk aan 3 tandjes achter) Hoe meer koppel je hebt, maar tegelijkertijd haalt dit je topsnelheid omlaag, vandaar dat ik de prop er helemaal uit zou halen. Dan moet je inderdaad wel even opnieuw afstellen.

Onder aan je carburateur zit een zwart bakje, deze haal je met 2 schroefjes los en dan zie je 2 gouden "schroefjes" De grootste is de hoofdsproeier en daarmee moet je gaan afstellen.Je koopt bij een brommerzaak een setje sproeiers van 70 tot bijvoorbeeld 85 en gaat dan afstellen. Volgensmij zal je rond de 75 uitkomen uiteindelijk, maar dat is voor elke brommer anders.

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 12:08
door Jimmyspeed
Pizzabezorger, heel erg badankt! Ik wist nog niet af van 1 voor is 3 achter regel. Maar wel dat meer voor minder achter snel is en minder voor meer achter trekkracht is. Spoeiertjes heb ik geen verstand van maar daar heb ik SendaMitch voor. Ik denk dat ik voor 1 tandwieltje extra ga voor en de uitlaat volledig ontgrens. Maar heel erg bedankt voor je reactie

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 12:51
door rx50
Jimmyspeed schreef:Pizzabezorger, heel erg badankt! Ik wist nog niet af van 1 voor is 3 achter regel. Maar wel dat meer voor minder achter snel is en minder voor meer achter trekkracht is. Spoeiertjes heb ik geen verstand van maar daar heb ik SendaMitch voor. Ik denk dat ik voor 1 tandwieltje extra ga voor en de uitlaat volledig ontgrens. Maar heel erg bedankt voor je reactie
volgensmij als je wat sneller wilt, maakt het voor de boetes qua snelheid ook niet veel meer uit, als je nou de 70 of 85 haalt. dan zou ik gewoon alles ontgrenzen.

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: di 13 jan 2015, 20:55
door Jellepeute
idd je krijgt toch die wokmelding wel...

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: di 13 jan 2015, 21:19
door pizzabezorger
Vanaf 51 krijg je een WOK melding. Dus vrijwel iedereen op dit forum zou bij een rollerbank een WOK melding krijgen.

Ikzelf vind dit een vrij ondoordachte en domme manier om de opgevoerde brommertjes aan te pakken. Ikzelf heb namenlijk altijd 50cc gereden. Maar met die nieuwe wok-regeling zou ik nu ineens een WOK krijgen bij controle, dus ik en vele anderen denken nu van, als ik nu gepakt wordt ben ik toch al het haasje, kan ik hem net zo goed nog meer opfucken. Ik ga nu ook een dikkere cilinder rijden wat ik anders nooit gedaan had. Simpelweg omdat de consequenties toch vrij weinig meer uitmaken.

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 01:28
door Jimmyspeed
Vanaf welke snelheid word ie dan in beslag genomen? Of iets anders in die richting?

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 09:20
door pizzabezorger
Jimmyspeed schreef:Vanaf welke snelheid word ie dan in beslag genomen? Of iets anders in die richting?
51 pakken ze je papieren af.

Brommer zullen ze niet snel afpakken. Tenzij jij met een 110 parma of bida 94 oid komt aankachelen. :emo:
zelfs dan misschien nog niet.

Re: Van ori naar iets minder ori

Geplaatst: do 15 jan 2015, 12:51
door Jimmyspeed
Als ze toch niks in beslag nemen en toch alleen wok melding geven en boete. Dan ga ik gewoon lekker die dikke 80-90 rijden! :box: