opvoeren

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
nieuwederbifan
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 23:41
Vervoersmiddel: derbi senda x race

opvoeren

Ongelezen bericht door nieuwederbifan »

beste

ik heb sinds zaterdag een derbi senda x race uit 2008. Hij heeft 19000 km gelopen en koste 600 volgens mij een prima deal. gewoon standaard set-up alleen nieuwe uitlaat demper weet niet precies welke.
Ik hoop dat ik goede deal van het forum heb voor mijn vragen maar denk het wel.
Mijn belangrijkste vraag is hoe kan ik de derbi het beste opvoeren heb al veel over gelezen ook hier op forum en besloten op prop er uit te halen. tot zo ver moet het lukken denk ik maar het afstellen daarna lijkt me erg moeilijk. Als ik de sproeier wil vervangen moet ik dan de hele carburateur er af halen of alleen het onderste deel en hoe moet dit. Hoeveel sproeiers groter moet er op? Is het verder van belang dat ik de luchtnaald ook aanpas? en waar zit die? verder nog tips waar ik op moet letten of wat ik echt wel of niet moet doen hoor ik graag

Daarnaast ziet de derbi er een beetje vies uit vooral op het motorblok en krijg dit er niet af ook niet met de hoge drukspuit. iemand ideeën? Ook wil ik eigenlijk de belangrijke onderhoud dingen doen zoals olie van motorblok vervangen en remmen controleren. Maar weet niet wat er allemaal nodig is?

alvast bedankt
ps ben een beginner en weet dat daar ander deel voor is maar het opvoeren dacht ik beter hier te kunnen vragen
nieuwederbifan
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 23:41
Vervoersmiddel: derbi senda x race

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door nieuwederbifan »

oo zie net dat het een Gianelli uitlaat is
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door Gooncy »

Zit er een Gianelli uitlaat op, of alleen de demper?

Voor een tutorial hoe je de prop eruit moet halen kan je dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=8i9vM2lWDAU

Sproeier wisselen is heel makkelijk, je haalt de slangenklem bij je luchtfilter slang en je carb los. (dit kan je doen met een tang of met je poten)
Daarna maak je 2 andere klemmen bij je spruitstuk met een schroevendraair (platte) los. Nu kan je je carb naar je toe draaien.
Pas wel op met de kabels en slangen, dat je er niet teveel druk op uit oefent zeg maar.

Als je de onderkant van de carb naar je toe gedraaid hebt kan je de 2 schroefjes van de vlotter bak losdraaien.
Haal de vlotterbak eraf en je zit meteen een goud kleurige sproeier. Deze draai je los met een schroeven draaier.
DRD EDITION
nieuwederbifan
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 23:41
Vervoersmiddel: derbi senda x race

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door nieuwederbifan »

Gooncy schreef:Zit er een Gianelli uitlaat op, of alleen de demper?

Voor een tutorial hoe je de prop eruit moet halen kan je dit filmpje kijken: https://www.youtube.com/watch?v=8i9vM2lWDAU

Sproeier wisselen is heel makkelijk, je haalt de slangenklem bij je luchtfilter slang en je carb los. (dit kan je doen met een tang of met je poten)
Daarna maak je 2 andere klemmen bij je spruitstuk met een schroevendraair (platte) los. Nu kan je je carb naar je toe draaien.
Pas wel op met de kabels en slangen, dat je er niet teveel druk op uit oefent zeg maar.

Als je de onderkant van de carb naar je toe gedraaid hebt kan je de 2 schroefjes van de vlotter bak losdraaien.
Haal de vlotterbak eraf en je zit meteen een goud kleurige sproeier. Deze draai je los met een schroeven draaier.
heel erg bedankt! nee is alleen de demper de bocht is origineel wel beetje verroest. met welke maat sproeier zou jij beginnen? en hoef niet de luchtschroef etc. aan te passen?

motorblok gister schoongemaakt met terpentine ging heel makkelijk ziet er weer strak uit.

iemand nog info over onderhoud?
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door Gooncy »

Nee luchtschroef hoef je in principe niet aan te zitten. Gasnaald bij standaard uitlaat ook niet. Ik zou zo rond de 86 beginnen denk ik. Ik heb er 80 in zitten. Waarschijnlijk verzuipt die dan telkens, dus maatje kleiner. En je kent waarschijnlijk al het verhaal met de bougie controleren. Wit = te klein Zwart = te groot Koffibruin = perfect.

Nadat je de goede sproeier hebt gevonden, moet je hem alleen nog ff stationair goed krijgen.
Dit doe je met de stationair schroef. Als je hem indraait (dus naar rechts) daalt die in toeren. Naar links stijgt die in toeren.

Onderhoud: Om de 5000 km zou je je blokolie kunnen vervangen.
KVS hoorde ik om de 2 jaar? Kan ook gwn om de 5000 km
Remblokken moet je gwn af en toe checken of ze nog dik genoeg zijn. Zijn ze beetje dun? Wacht dan niet! En vervang ze zsm.
Anders ga je metaal op metaal remmen en krijg je groeven in je remschijf.
Ketting en tandwielen, ketting spannen als die slap hangt of vervangen (dit doe je tegelijk met je tandwielen) als die niet verder gespannen kan worden. Als je tandwielen echte puntjes hebben zijn die versleten. Ook als je je ketting er makkelijk af kan tillen, zijn je ketting + tandwielen versleten. Dit zijn allemaal indicaties dat je ketting + tandwielen versleten zijn.

Verder heb je niet echt onderhoud nodig. Bij de 25000 Km zou je je blok kunnen reviceren. (Bij een standaard brommer)
En dingen die stuk gaan (kan altijd gebeuren) vervangwen :thumbup:
DRD EDITION
nieuwederbifan
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 23:41
Vervoersmiddel: derbi senda x race

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door nieuwederbifan »

Gooncy schreef:Nee luchtschroef hoef je in principe niet aan te zitten. Gasnaald bij standaard uitlaat ook niet. Ik zou zo rond de 86 beginnen denk ik. Ik heb er 80 in zitten. Waarschijnlijk verzuipt die dan telkens, dus maatje kleiner. En je kent waarschijnlijk al het verhaal met de bougie controleren. Wit = te klein Zwart = te groot Koffibruin = perfect.
ndwielen versleten. Dit zijn allemaal indicaties dat je ketting + tandwielen versleten zijn.

Verder heb je niet echt onderhoud nodig. Bij de 25000 Km zou je je blok kunnen reviceren. (Bij een standaard brommer)
En dingen die stuk gaan (kan altijd gebeuren) vervangwen :thumbup:
top dankjewel voor uitgebreide uitleg! Kan ik na het weekend hopelijk eindelijk een beetje gas geven :woot:
nieuwederbifan
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 23:41
Vervoersmiddel: derbi senda x race

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door nieuwederbifan »

Vandaag bezig geweest met het opvoeren van mijn derbi..
Alleen is dit niet helemaal gelukt prop zit te vast in mijn uitlaat dus morge slijptol halen.
Maar mijn vraag gaat over het vervangen van de sproeier. Ik wou namelijk de carburateur draaien om het vlotterbakje los te halen alleen lukte dit niet. Van de luchtfilterslang de klem gehaald alleen was deze daarna niet los te krijgen. Gewoon meer kracht gebruiken of schroevendraaier? (overigens was voor ik hier aan begon, aan de kant van het filter deze buis al los is dit erg?)
Daarna wou ik de klemmen van het spruitstuk halen maar hier zitten geen schroefkoppen op... dus hoe haal ik deze los?
Maar ik had geen zin om te wachten dus toch geprobeerd de carburateur naar me toe te draaien. Dit lukte redelijk alleen het buisje van de benzine eraf dus alles onder de benzine. Dit benzineslangetje krijg ik er nu ook niet meer helemaal goed op. Maar toen wou ik het vlotterbakje losdraaien maar na eerste schroef liep er al heel veel vloeistof uit geloof benzine dus maar weer dicht gedaan. NU wat moet ik doen??
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door EZ_R »

Schroevendraaier ertussen en wat meer kracht gebruiken. Kijk uit dat je niet door de buis heen prikt ofzo.

Deze slangenklemmen hebben een "haakje" geloof ik waarmee ze dichtgeklemd blijven. Til je dit haakje met een fittingschroevendraaier een beetje op dan schiet hij los. Met een knijptang kun je ze weer dichtknijpen totdat hij vastklikt.

Als je em loshaalt moet je de benzineslang er toch even vanaf halen. Je kan op de aansluiting van je benzinekraan even wat 2t doen dan zal ie er vast een stuk makkelijker opgaan. Voordat je met dit alles begint raad ik je aan even een doek onder je carb te proppen.

In je vlotterbak word benzineopgeslagen voordat het word verneveld en gemengt met lucht. Als je die opendraait komt er dus inderdaad benzine uit en dat is geen probleem. Gewoon een doek onder of opvangen.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Youri078
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 dec 2020, 15:37
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 50

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door Youri078 »

Beste mensen,

Ik heb onlangs een derbi senda drd racing gekocht. Hier ziet een leovince x-fight uitlaat onder en een tandwiel verhouding van 13-53. Hierdoor loopt hij nu 80 gps. Door de rollerbanken wil ik mijn scooter graag 60/65 laten lopen. Dit kan ik oplossen door tandwielen heb ik begrepen. Wat stellen jullie voor?



Gr,
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: opvoeren

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Nee dat kan niet. Oplossing is prop in het uitlaat EN korter vertanden, daardoor word hij dan wel verschrikkelijk traag. bovendien hem je met 60/65 even goed een wok, misschien alleen een wat lagere boete.
Plaats reactie