Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
S_verwaal97
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary

Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door S_verwaal97 »

Beste mensen,

Ik heb een derbi senda drd pro racing 85 anniversary uitvoering, Ik heb een hele tijd 75/80 km per uur gereden tot ik op de rollerbank kwam, nu rij ik 55 maar dat is niks. Weet iemand misschien een veilige begrenzer die niet slecht is voor je ontsteking en het ook echt goed doet? Ik zag namelijk op het forum dat een euro begrenzer echt alleen voor tijdelijk was. Ik zou graag weer gewoon 75/80 willen rijden maar omdat ik in een gebied woon waar regelmatig controles zijn, moet dat wel met begrenzer zou ik denken.

Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag! :D
Gebruikersavatar
Jolt
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4

ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400
Locatie: Nijemirdum

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Jolt »

zijn geen elektrische begrenzers die niet slecht zijn voor je onsteking.
er zijn uberhaubt geen goede begrenzers. het is het een of het ander. (hard rijden of schade toebrengen)
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja :emo:
S_verwaal97
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door S_verwaal97 »

Jolt schreef:zijn geen elektrische begrenzers die niet slecht zijn voor je onsteking.
er zijn uberhaubt geen goede begrenzers. het is het een of het ander. (hard rijden of schade toebrengen)
Okee, bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Niet helemaal waar...

Alleen gebruikt iedereen de groene draad voor de begrenzer.
Die spoel is al vrij kwetsbaar en gaat door de extra belasting van de begrenzer kapot.

Als je nu het triggersignaal (rode draad) verstoord met een condensator en een spoeltje heb je hetzelfde effect,maar blijft de ontsteking wel heel.

Dat spoeltje levert namelijk maar een paar volt en kan wel wat hebben.

Schakeling wordt dan als volgt :
Rode draad ------^^^^^^^------ aansluiting naar cdi (Rosso)
Condensator...................... =
Massa ----------------------- aansluiting naar cdi (Bianco)

^^^^^^^ = spoeltje 100 mH
= = condensator 22uF/25V (kant met de streep aan het spoeltje, andere kant aan de massa)

Nu wordt de ontsteking vanaf 6000 toeren steeds verder verlaat,maar de vonk blijft even sterk,dus geen stotteren :angel:

Dus : spoeltje tussen de rode draad van de cdi en condensator na het spoeltje , andere kant aan de massa.
Laatst gewijzigd door garfield op do 24 mar 2016, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door EZ_R »

Elektra koning :shock:
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Knissaw »

EZ_R schreef:Elektra koning :shock:
Elektra keizer* (A)
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Voor de gene die het ook wil bouwen, zo moet het aangesloten worden :

Afbeelding

L = het spoeltje van 100mH en C = condensator 22uF

IN moet op de rode draad en de massa
OUT gaat naar de ROSSO aansluiting op de CDI

Er hoeft maar aan 1 kant massa aangesloten te worden , kan je aftakken van de witte aansluiting op de CDI (BIANCO)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door EZ_R »

Interessant, waarom ga je ze niet verkopen? Denk dat je er best wat mee kan verdienen, zeker als deze ook gewoon als standaard begrenzing kunnen worden gebruikt.

Wil er wel eentje maken gewoon voor de lol. Mijn powerband begint op ~6500 toeren. Als ik hem op 7000 toeren wil begrenzen neem ik dan gewoon een kleinere condensator?
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Ja,dan zal je een iets kleinere condensator moeten gebruiken.

Wordt toch een beetje uitproberen met de waardes, want het filter doet 2 dingen :

1. Het ontstekingstijdstip wordt verlaat.
2. Het signaal van de pickupspoel wordt verzwakt.

Beide effekten pas vanaf ongeveer 6000 toeren, dan is het signaal van de pickupspoel met 50% verminderd.
Eventueel kan je 2 van deze filters achter elkaar zetten , zodat het effekt 2x zo groot wordt.

Ook mag de spoel kleiner worden in waarde, maar dan moet de condensator groter worden.
(Zolang de waarde van de spoel en de condensator met elkaar vermenigvuldigd maar gelijk blijft...)


En nee,ik ga ze niet maken en verkopen..
De onderdelen kosten samen net 1 euro bij Conrad :mrgreen:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EZ_R
Pro tuner
Berichten: 607
Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
Locatie: Almere

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door EZ_R »

garfield schreef: En nee,ik ga ze niet maken en verkopen..
De onderdelen kosten samen net 1 euro bij Conrad :mrgreen:
Kan je een behoorlijke winstmarge pakken dus! ;)
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
Coen_O
Tuner
Berichten: 344
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 16:08
Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track 2016
Derbi Senda SM DRD Racing 2015
Derbi DRD Racing 2010 [verkocht]

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Coen_O »

https://www.begrenzer.nl/products.html

Ze zeggen in de beschrijving dat deze begrenzer je onsteking niet kapot maakt, klopt dit?
Zouden ze deze begrenzer snel door hebben? Denk aan bv. gestotter, slecht rijden?
Gebruikersavatar
Jolt
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4

ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400
Locatie: Nijemirdum

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Jolt »

en alweer vind ik dat garfield moet worden bekroond tot de elektronica koning van het forum.
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja :emo:
S_verwaal97
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door S_verwaal97 »

garfield schreef:Niet helemaal waar...

Alleen gebruikt iedereen de groene draad voor de begrenzer.
Die spoel is al vrij kwetsbaar en gaat door de extra belasting van de begrenzer kapot.

Als je nu het triggersignaal (rode draad) verstoord met een condensator en een spoeltje heb je hetzelfde effect,maar blijft de ontsteking wel heel.

Dat spoeltje levert namelijk maar een paar volt en kan wel wat hebben.

Schakeling wordt dan als volgt :
Rode draad ------^^^^^^^------ aansluiting naar cdi (Rosso)
Condensator...................... =
Massa ----------------------- aansluiting naar cdi (Bianco)

^^^^^^^ = spoeltje 100 mH
= = condensator 22uF/25V (kant met de streep aan het spoeltje, andere kant aan de massa)

Nu wordt de ontsteking vanaf 6000 toeren steeds verder verlaat,maar de vonk blijft even sterk,dus geen stotteren :angel:

Dus : spoeltje tussen de rode draad van de cdi en condensator na het spoeltje , andere kant aan de massa.
Bedankt voor deze reactie!
Dit gaat alleen helaas veeeer voorbij mijn sleutelvaardigheden dus ik durf dit niet aan :happy:
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

garfield schreef:Voor de gene die het ook wil bouwen, zo moet het aangesloten worden :

Afbeelding

L = het spoeltje van 100mH en C = condensator 22uF

IN moet op de rode draad en de massa
OUT gaat naar de ROSSO aansluiting op de CDI

Er hoeft maar aan 1 kant massa aangesloten te worden , kan je aftakken van de witte aansluiting op de CDI (BIANCO)
Ik heb dit kunnen maken;
Afbeelding
Afbeelding

Meerdere condensatoren omdat ik geen 22uf comdensator had.

Is dit goed aangesloten? Als ik het schema dan goed heb begrepen moet ik de rode draad op de rode doen, de zwarte draad op de massa (oftewel de witte van de cdi) en de paarse op de rosso van de cdi?

Heb hem geprobeerd maar het heeft geen verschil als ik de paarse nou wel of niet aansluit; hij stottert ook heel erg en als ik vol gas geef valt hij gewoon weg...

Wat doe ik verkeerd?

Dankje!
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten?

De rode draad van de cdi moet op de spoel komen (aan de ingang dus)
Het knooppunt van de condensatoren en de spoel moet op de cdi (rosso ,dit is de uitgang)
En de andere kant van de condensatoren komt aan de massa (bianco op de cdi)

Als je de rode draad niet onderbreekt,werkt het niet..

Zou niet moeten gaan stotteren,maar het effekt wordt wel steeds sterker als het toerental stijgt.
Kan ook zijn dat jd maar 1 condensator nodig hebt, hangt een beetje van de spanning af die je cdi nodig heeft.

Overigens komt met deze waarden het ontstekingstijdstip op ongeveer 60 graden NA bdp bij 5500 toeren.
Dus zo ongeveer als de uitlaatpoort opengaat....
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

garfield schreef:Weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten?

De rode draad van de cdi moet op de spoel komen (aan de ingang dus)
Het knooppunt van de condensatoren en de spoel moet op de cdi (rosso ,dit is de uitgang)
En de andere kant van de condensatoren komt aan de massa (bianco op de cdi)

Als je de rode draad niet onderbreekt,werkt het niet..

Zou niet moeten gaan stotteren,maar het effekt wordt wel steeds sterker als het toerental stijgt.
Kan ook zijn dat jd maar 1 condensator nodig hebt, hangt een beetje van de spanning af die je cdi nodig heeft.

Overigens komt met deze waarden het ontstekingstijdstip op ongeveer 60 graden NA bdp bij 5500 toeren.
Dus zo ongeveer als de uitlaatpoort opengaat....
Ik heb even een kleine tekening gemaakt van hoe ik het nou exact doe;

Afbeelding

Doe ik iets verkeerd met aansluiten?
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.

Dan is het effekt een stuk minder.

Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.

Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken . :thumbup:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

garfield schreef:Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.

Dan is het effekt een stuk minder.

Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.

Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken . :thumbup:
Ga ik nu gelijk proberen!
Ik zat ook nog te denken; hoe ga ik dit doen met een schakelaartje er tussen..
Want de meeste begrenzers die zet je er als het ware 'bij' en deze moet te er echt tussen zetten.
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

garfield schreef:Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.

Dan is het effekt een stuk minder.

Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.

Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken . :thumbup:
een geprobeer is het zeker :blink:
Heb het nu net geprobeerd met alleen de 4.7uF condensator; werkte wel alleen bij vol gas gaat hij sputteren..

Ook geeft het geen verschil als ik de rode kabel laat zitten in de CDI en dan alleen de massa en de kabel aansluit die naar de ROSSO zou moeten gaan (refereer naar mn paint tekening in een post hiervoor) en dan de draad die eigenlijk op de rode draad moet komen van de ontsteking niet gebruik..
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer

Ongelezen bericht door garfield »

Dat kan ook, maar dan werkt het filter niet helemaal zoals het bedoeld is.
(filter werkt op zich nog wel, is alleen minder effektief)


Dan zou je de massa aansluiting met een schakelaartje kunnen doen.
Oh en draai de condensators even om, de - kant moet aan de massa(al zal het niet zo snel kapot gaan, zo hoog is de spanning nu ook weer niet)

Dan zet je feitelijk het spoeltje en de condensator in serie tussen de rode draad en de massa.
(dan hoef je deze ook niet te onderbreken, gewoon aftakken met een scotchblokje..)
Witte draad mag ook gewoon de massa van het blok zijn..

Dus dan wordt het zoiets :
https://postimg.cc/grv5CqFC
Laatst gewijzigd door garfield op za 29 dec 2018, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie