Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
-
- Banden plakker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary
Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Beste mensen,
Ik heb een derbi senda drd pro racing 85 anniversary uitvoering, Ik heb een hele tijd 75/80 km per uur gereden tot ik op de rollerbank kwam, nu rij ik 55 maar dat is niks. Weet iemand misschien een veilige begrenzer die niet slecht is voor je ontsteking en het ook echt goed doet? Ik zag namelijk op het forum dat een euro begrenzer echt alleen voor tijdelijk was. Ik zou graag weer gewoon 75/80 willen rijden maar omdat ik in een gebied woon waar regelmatig controles zijn, moet dat wel met begrenzer zou ik denken.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!
Ik heb een derbi senda drd pro racing 85 anniversary uitvoering, Ik heb een hele tijd 75/80 km per uur gereden tot ik op de rollerbank kwam, nu rij ik 55 maar dat is niks. Weet iemand misschien een veilige begrenzer die niet slecht is voor je ontsteking en het ook echt goed doet? Ik zag namelijk op het forum dat een euro begrenzer echt alleen voor tijdelijk was. Ik zou graag weer gewoon 75/80 willen rijden maar omdat ik in een gebied woon waar regelmatig controles zijn, moet dat wel met begrenzer zou ik denken.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!
- Jolt
- Pro tuner
- Berichten: 853
- Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
- Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4
ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400 - Gallery: Yamaha YZ 80: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=14979
- Locatie: Nijemirdum
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
zijn geen elektrische begrenzers die niet slecht zijn voor je onsteking.
er zijn uberhaubt geen goede begrenzers. het is het een of het ander. (hard rijden of schade toebrengen)
er zijn uberhaubt geen goede begrenzers. het is het een of het ander. (hard rijden of schade toebrengen)
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja
-
- Banden plakker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Okee, bedankt voor de reactie!Jolt schreef:zijn geen elektrische begrenzers die niet slecht zijn voor je onsteking.
er zijn uberhaubt geen goede begrenzers. het is het een of het ander. (hard rijden of schade toebrengen)
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Niet helemaal waar...
Alleen gebruikt iedereen de groene draad voor de begrenzer.
Die spoel is al vrij kwetsbaar en gaat door de extra belasting van de begrenzer kapot.
Als je nu het triggersignaal (rode draad) verstoord met een condensator en een spoeltje heb je hetzelfde effect,maar blijft de ontsteking wel heel.
Dat spoeltje levert namelijk maar een paar volt en kan wel wat hebben.
Schakeling wordt dan als volgt :
Rode draad ------^^^^^^^------ aansluiting naar cdi (Rosso)
Condensator...................... =
Massa ----------------------- aansluiting naar cdi (Bianco)
^^^^^^^ = spoeltje 100 mH
= = condensator 22uF/25V (kant met de streep aan het spoeltje, andere kant aan de massa)
Nu wordt de ontsteking vanaf 6000 toeren steeds verder verlaat,maar de vonk blijft even sterk,dus geen stotteren
Dus : spoeltje tussen de rode draad van de cdi en condensator na het spoeltje , andere kant aan de massa.
Alleen gebruikt iedereen de groene draad voor de begrenzer.
Die spoel is al vrij kwetsbaar en gaat door de extra belasting van de begrenzer kapot.
Als je nu het triggersignaal (rode draad) verstoord met een condensator en een spoeltje heb je hetzelfde effect,maar blijft de ontsteking wel heel.
Dat spoeltje levert namelijk maar een paar volt en kan wel wat hebben.
Schakeling wordt dan als volgt :
Rode draad ------^^^^^^^------ aansluiting naar cdi (Rosso)
Condensator...................... =
Massa ----------------------- aansluiting naar cdi (Bianco)
^^^^^^^ = spoeltje 100 mH
= = condensator 22uF/25V (kant met de streep aan het spoeltje, andere kant aan de massa)
Nu wordt de ontsteking vanaf 6000 toeren steeds verder verlaat,maar de vonk blijft even sterk,dus geen stotteren
Dus : spoeltje tussen de rode draad van de cdi en condensator na het spoeltje , andere kant aan de massa.
Laatst gewijzigd door garfield op do 24 mar 2016, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pro tuner
- Berichten: 607
- Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19678
- Locatie: Almere
- Knissaw
- Pro tuner
- Berichten: 813
- Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
- Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold] - Gallery: Lammers black edition http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=20460
Derbi Xtreme 2003 http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=19751 - Locatie: Deventer
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Elektra keizer*EZ_R schreef:Elektra koning
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Voor de gene die het ook wil bouwen, zo moet het aangesloten worden :
L = het spoeltje van 100mH en C = condensator 22uF
IN moet op de rode draad en de massa
OUT gaat naar de ROSSO aansluiting op de CDI
Er hoeft maar aan 1 kant massa aangesloten te worden , kan je aftakken van de witte aansluiting op de CDI (BIANCO)
L = het spoeltje van 100mH en C = condensator 22uF
IN moet op de rode draad en de massa
OUT gaat naar de ROSSO aansluiting op de CDI
Er hoeft maar aan 1 kant massa aangesloten te worden , kan je aftakken van de witte aansluiting op de CDI (BIANCO)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pro tuner
- Berichten: 607
- Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19678
- Locatie: Almere
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Interessant, waarom ga je ze niet verkopen? Denk dat je er best wat mee kan verdienen, zeker als deze ook gewoon als standaard begrenzing kunnen worden gebruikt.
Wil er wel eentje maken gewoon voor de lol. Mijn powerband begint op ~6500 toeren. Als ik hem op 7000 toeren wil begrenzen neem ik dan gewoon een kleinere condensator?
Wil er wel eentje maken gewoon voor de lol. Mijn powerband begint op ~6500 toeren. Als ik hem op 7000 toeren wil begrenzen neem ik dan gewoon een kleinere condensator?
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Ja,dan zal je een iets kleinere condensator moeten gebruiken.
Wordt toch een beetje uitproberen met de waardes, want het filter doet 2 dingen :
1. Het ontstekingstijdstip wordt verlaat.
2. Het signaal van de pickupspoel wordt verzwakt.
Beide effekten pas vanaf ongeveer 6000 toeren, dan is het signaal van de pickupspoel met 50% verminderd.
Eventueel kan je 2 van deze filters achter elkaar zetten , zodat het effekt 2x zo groot wordt.
Ook mag de spoel kleiner worden in waarde, maar dan moet de condensator groter worden.
(Zolang de waarde van de spoel en de condensator met elkaar vermenigvuldigd maar gelijk blijft...)
En nee,ik ga ze niet maken en verkopen..
De onderdelen kosten samen net 1 euro bij Conrad
Wordt toch een beetje uitproberen met de waardes, want het filter doet 2 dingen :
1. Het ontstekingstijdstip wordt verlaat.
2. Het signaal van de pickupspoel wordt verzwakt.
Beide effekten pas vanaf ongeveer 6000 toeren, dan is het signaal van de pickupspoel met 50% verminderd.
Eventueel kan je 2 van deze filters achter elkaar zetten , zodat het effekt 2x zo groot wordt.
Ook mag de spoel kleiner worden in waarde, maar dan moet de condensator groter worden.
(Zolang de waarde van de spoel en de condensator met elkaar vermenigvuldigd maar gelijk blijft...)
En nee,ik ga ze niet maken en verkopen..
De onderdelen kosten samen net 1 euro bij Conrad
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pro tuner
- Berichten: 607
- Lid geworden op: vr 11 sep 2015, 22:05
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=19678
- Locatie: Almere
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Kan je een behoorlijke winstmarge pakken dus!garfield schreef: En nee,ik ga ze niet maken en verkopen..
De onderdelen kosten samen net 1 euro bij Conrad
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
-
- Tuner
- Berichten: 344
- Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 16:08
- Vervoersmiddel: Beta RR 50 Track 2016
Derbi Senda SM DRD Racing 2015
Derbi DRD Racing 2010 [verkocht] - Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9 ... 40#p328440
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
https://www.begrenzer.nl/products.html
Ze zeggen in de beschrijving dat deze begrenzer je onsteking niet kapot maakt, klopt dit?
Zouden ze deze begrenzer snel door hebben? Denk aan bv. gestotter, slecht rijden?
Ze zeggen in de beschrijving dat deze begrenzer je onsteking niet kapot maakt, klopt dit?
Zouden ze deze begrenzer snel door hebben? Denk aan bv. gestotter, slecht rijden?
- Jolt
- Pro tuner
- Berichten: 853
- Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 13:54
- Vervoersmiddel: KTM EXC 525
VW Golf MK4
ex-Derbi Senda SDR 2004
ex- Yamaha YZ 80 1999
ex- Tomos a35
ex- Tomos a35 limited
ex- Tomo a35B
ex- Polo 6N 1400 - Gallery: Yamaha YZ 80: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=14979
- Locatie: Nijemirdum
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
en alweer vind ik dat garfield moet worden bekroond tot de elektronica koning van het forum.
D25 schreef:jolt is DE tomos ambassadeur van dit forum hij zou u verder brengen in deze kwestie
kevrie schreef:me voorspatbord was inderdaad aardig scheef en kon wel een viagra gebruiken ja
-
- Banden plakker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 17 mar 2016, 18:49
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Pro Racing #85 anniversary
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Bedankt voor deze reactie!garfield schreef:Niet helemaal waar...
Alleen gebruikt iedereen de groene draad voor de begrenzer.
Die spoel is al vrij kwetsbaar en gaat door de extra belasting van de begrenzer kapot.
Als je nu het triggersignaal (rode draad) verstoord met een condensator en een spoeltje heb je hetzelfde effect,maar blijft de ontsteking wel heel.
Dat spoeltje levert namelijk maar een paar volt en kan wel wat hebben.
Schakeling wordt dan als volgt :
Rode draad ------^^^^^^^------ aansluiting naar cdi (Rosso)
Condensator...................... =
Massa ----------------------- aansluiting naar cdi (Bianco)
^^^^^^^ = spoeltje 100 mH
= = condensator 22uF/25V (kant met de streep aan het spoeltje, andere kant aan de massa)
Nu wordt de ontsteking vanaf 6000 toeren steeds verder verlaat,maar de vonk blijft even sterk,dus geen stotteren
Dus : spoeltje tussen de rode draad van de cdi en condensator na het spoeltje , andere kant aan de massa.
Dit gaat alleen helaas veeeer voorbij mijn sleutelvaardigheden dus ik durf dit niet aan
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
- Vervoersmiddel: Derbi senda 2005
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Ik heb dit kunnen maken;garfield schreef:Voor de gene die het ook wil bouwen, zo moet het aangesloten worden :
L = het spoeltje van 100mH en C = condensator 22uF
IN moet op de rode draad en de massa
OUT gaat naar de ROSSO aansluiting op de CDI
Er hoeft maar aan 1 kant massa aangesloten te worden , kan je aftakken van de witte aansluiting op de CDI (BIANCO)
Meerdere condensatoren omdat ik geen 22uf comdensator had.
Is dit goed aangesloten? Als ik het schema dan goed heb begrepen moet ik de rode draad op de rode doen, de zwarte draad op de massa (oftewel de witte van de cdi) en de paarse op de rosso van de cdi?
Heb hem geprobeerd maar het heeft geen verschil als ik de paarse nou wel of niet aansluit; hij stottert ook heel erg en als ik vol gas geef valt hij gewoon weg...
Wat doe ik verkeerd?
Dankje!
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten?
De rode draad van de cdi moet op de spoel komen (aan de ingang dus)
Het knooppunt van de condensatoren en de spoel moet op de cdi (rosso ,dit is de uitgang)
En de andere kant van de condensatoren komt aan de massa (bianco op de cdi)
Als je de rode draad niet onderbreekt,werkt het niet..
Zou niet moeten gaan stotteren,maar het effekt wordt wel steeds sterker als het toerental stijgt.
Kan ook zijn dat jd maar 1 condensator nodig hebt, hangt een beetje van de spanning af die je cdi nodig heeft.
Overigens komt met deze waarden het ontstekingstijdstip op ongeveer 60 graden NA bdp bij 5500 toeren.
Dus zo ongeveer als de uitlaatpoort opengaat....
De rode draad van de cdi moet op de spoel komen (aan de ingang dus)
Het knooppunt van de condensatoren en de spoel moet op de cdi (rosso ,dit is de uitgang)
En de andere kant van de condensatoren komt aan de massa (bianco op de cdi)
Als je de rode draad niet onderbreekt,werkt het niet..
Zou niet moeten gaan stotteren,maar het effekt wordt wel steeds sterker als het toerental stijgt.
Kan ook zijn dat jd maar 1 condensator nodig hebt, hangt een beetje van de spanning af die je cdi nodig heeft.
Overigens komt met deze waarden het ontstekingstijdstip op ongeveer 60 graden NA bdp bij 5500 toeren.
Dus zo ongeveer als de uitlaatpoort opengaat....
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
- Vervoersmiddel: Derbi senda 2005
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Ik heb even een kleine tekening gemaakt van hoe ik het nou exact doe;garfield schreef:Weet je zeker dat je het goed hebt aangesloten?
De rode draad van de cdi moet op de spoel komen (aan de ingang dus)
Het knooppunt van de condensatoren en de spoel moet op de cdi (rosso ,dit is de uitgang)
En de andere kant van de condensatoren komt aan de massa (bianco op de cdi)
Als je de rode draad niet onderbreekt,werkt het niet..
Zou niet moeten gaan stotteren,maar het effekt wordt wel steeds sterker als het toerental stijgt.
Kan ook zijn dat jd maar 1 condensator nodig hebt, hangt een beetje van de spanning af die je cdi nodig heeft.
Overigens komt met deze waarden het ontstekingstijdstip op ongeveer 60 graden NA bdp bij 5500 toeren.
Dus zo ongeveer als de uitlaatpoort opengaat....
Doe ik iets verkeerd met aansluiten?
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.
Dan is het effekt een stuk minder.
Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.
Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken .
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.
Dan is het effekt een stuk minder.
Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.
Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken .
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
- Vervoersmiddel: Derbi senda 2005
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Ga ik nu gelijk proberen!garfield schreef:Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.
Dan is het effekt een stuk minder.
Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.
Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken .
Ik zat ook nog te denken; hoe ga ik dit doen met een schakelaartje er tussen..
Want de meeste begrenzers die zet je er als het ware 'bij' en deze moet te er echt tussen zetten.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
- Vervoersmiddel: Derbi senda 2005
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
een geprobeer is het zekergarfield schreef:Zo te zien sluit je het goed aan zo.
Probeer het anders eens met alleen 1 condensator van 4,7 uF.
Dan is het effekt een stuk minder.
Wordt toch altijd een beetje uitproberen met zelfbouw dingen.
Wel een goed idee om er een gaatjesprintje met streepmasker voor te gebruiken .
Heb het nu net geprobeerd met alleen de 4.7uF condensator; werkte wel alleen bij vol gas gaat hij sputteren..
Ook geeft het geen verschil als ik de rode kabel laat zitten in de CDI en dan alleen de massa en de kabel aansluit die naar de ROSSO zou moeten gaan (refereer naar mn paint tekening in een post hiervoor) en dan de draad die eigenlijk op de rode draad moet komen van de ontsteking niet gebruik..
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Hulp nodig met een GOEDE begrenzer
Dat kan ook, maar dan werkt het filter niet helemaal zoals het bedoeld is.
(filter werkt op zich nog wel, is alleen minder effektief)
Dan zou je de massa aansluiting met een schakelaartje kunnen doen.
Oh en draai de condensators even om, de - kant moet aan de massa(al zal het niet zo snel kapot gaan, zo hoog is de spanning nu ook weer niet)
Dan zet je feitelijk het spoeltje en de condensator in serie tussen de rode draad en de massa.
(dan hoef je deze ook niet te onderbreken, gewoon aftakken met een scotchblokje..)
Witte draad mag ook gewoon de massa van het blok zijn..
Dus dan wordt het zoiets :
https://postimg.cc/grv5CqFC
(filter werkt op zich nog wel, is alleen minder effektief)
Dan zou je de massa aansluiting met een schakelaartje kunnen doen.
Oh en draai de condensators even om, de - kant moet aan de massa(al zal het niet zo snel kapot gaan, zo hoog is de spanning nu ook weer niet)
Dan zet je feitelijk het spoeltje en de condensator in serie tussen de rode draad en de massa.
(dan hoef je deze ook niet te onderbreken, gewoon aftakken met een scotchblokje..)
Witte draad mag ook gewoon de massa van het blok zijn..
Dus dan wordt het zoiets :
https://postimg.cc/grv5CqFC
Laatst gewijzigd door garfield op za 29 dec 2018, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;