Pagina 1 van 1

Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: za 26 mar 2011, 22:31
door Dylanjj
Hoi Allen,

Ik heb een Derbi Senda DRD Limited 2010 die standaard natuurlijk als tandwielen heeft: 11-53 en een ketting 420 met 128 schakels.

Nu plaats ik voor een 13-tands tandwiel echter de ketting (128 schakels) is te kort; ook als het achterwiel volledig voorin staat.
De ketting staat al strak zonder dat je erop zit.

Vraag 1:
Dus ik wil een langere ketting plaatsen. Kan ik een 420 / 130 schakels gebruiken of een 420/132 schakels?
Geldt er misschien een vuistregel van: 1 tands groter dan 1 schakel extra of 2 schakels extra.
Dus 2 tanden extra dan 3 of 4 schakels extra?

Vraag 2:
Een O-ring ketting is wat duurder maar beter: dat is een feit.
Weet iemand het merk van een 420- 130/132 O-ring leverancier?
DID is één van de beste ketting merken maar kent geen 420 O-ring kettingen.
Regina heeft ook geen 420 - O-ring kettingen.

Ik heb wel begrepen dat voor de serie 420 weinig O-ringen kettingen bestaan maar wellicht dat iemand iets meer weet?

Alvast bedankt, DJJ

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:46
door Lex
Even mijn verhaal,

Toen ik tandwiel 13 er op deed, ipv 11, toen had ik genoeg ketting over. Maar heb dat wel vaker gehoord dat hij dan te kort bleek te zijn.

Jouw eerste vraag, over een vuistregel weet ik niet.
Als je een langere ketting neem, zou ik voor de gene gaan met de meeste schakels, je kunt het kopje van de schakel doorslijpen als hij te lang is, en dan doortikken, of even een schroevendraaier er tussen slaan.

Over die O-ringen en X kettingen, dat ga jij niet merken

Maar de did en regina, dat zijn niet de beste merken.
Voor een tsubaki ketting betaal je ook alweer 40 euro, 60 euro bij de bromboer hier.

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:20
door royvi
Je kan er toch ook gewoon een schakel bij aan zetten, twee sluitschakeltjes maakt niks uit.
O-ring en X verschil kettingen ga je idd niet merken, deze kettingen lopen echter wel zwaarder als gewone kettingen. Bij een 125 crosser merk je zelfs al dat je inlevert.

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:42
door Dylanjj
AlexSenda schreef:Even mijn verhaal,

Toen ik tandwiel 13 er op deed, ipv 11, toen had ik genoeg ketting over. Maar heb dat wel vaker gehoord dat hij dan te kort bleek te zijn.

Jouw eerste vraag, over een vuistregel weet ik niet.
Als je een langere ketting neem, zou ik voor de gene gaan met de meeste schakels, je kunt het kopje van de schakel doorslijpen als hij te lang is, en dan doortikken, of even een schroevendraaier er tussen slaan.

Over die O-ringen en X kettingen, dat ga jij niet merken

Maar de did en regina, dat zijn niet de beste merken.
Voor een tsubaki ketting betaal je ook alweer 40 euro, 60 euro bij de bromboer hier.
Ok bedankt ! Ik zal der even naar kijken :)

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 18:03
door the skullkid
Maar je moet echt geen ketting van 60euro op je derbi leggen... ZO krachtig is die nou ook niet hoor...

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 19:02
door Dylanjj
Nee , maar ik wil wel een beetje kwaliteit. Met die O ringen hoef ik m zelf ook niet te smeren en bijna nooit te spannen

Re: Tandwiel 13-53 en ketting?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:11
door hans-tdi
ik had deze altijd:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=2659

beviel goed, is ook lang zat. en gaat met goed onderhoud lang mee.

mvg