Pagina 1 van 1
CDI begrenst?
Geplaatst: vr 15 jun 2018, 14:35
door Lennardh
Hallo,
Ik heb een aprilia sx uit 2007, met een nieuw type derbi blok (d50b0)
Er hangt een cdi onder van het merk: "langfang kokusan!?"
In de vrij gaat die niet hoger dan 5400 rpm
In de versnelling haalt die de 5000 niet eens.
Iemand ervaring met deze cdi? Of zou het ook aan iets ander kunnen liggen?
Ik heb 70cc dmp
17.5mm dellorto
Originele aprilia uitlaat ontgrenst
Ik dacht dat een brommer minimaal 8000 moet kunnen draaien en vgm ook wel 10000rpm
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: vr 15 jun 2018, 15:01
door derbi-ftw
De Langfang Kokusan komt wel vaker voor (Dacht een iets van imitati van Ducati) maar deze zou normaal gesproken wel meer toeren aankunnen, al helemaal in zijn neutraal.
Heb je al een andere CDI geprobeerd?
Normaal hoort een Derbi/Aprilia prima 8000 rpm te draaien.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: vr 15 jun 2018, 17:32
door Lennardh
derbi-ftw schreef:De Langfang Kokusan komt wel vaker voor (Dacht een iets van imitati van Ducati) maar deze zou normaal gesproken wel meer toeren aankunnen, al helemaal in zijn neutraal.
Heb je al een andere CDI geprobeerd?
Normaal hoort een Derbi/Aprilia prima 8000 rpm te draaien.
Ik heb geen andere cdi liggen dus kan het niet proberen, als ik zeker wist dat een andere cdi het zou verhelpen, zou ik direct een nieuwe bestellen.
Maar als dat niets veranderd is het zonde voor het geld
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 14:32
door Lennardh
Hier een filmpje hoe die doet in de vrij
https://youtu.be/Lw11ci5nu2o
Dat zit rond de 5400 5500 toeren volgens mijn aliexpress toerenteller.
Als ik met de versnellingsbak de verhoudingen enz bereken zou mijn brommer maar 3000 toeren draaien als ik 80 rij in de 6...
Dat lijkt mij sterk want dat is maar net boven stationair..
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 14:35
door derbi-ftw
Moet bijna wel een ontsteking probleem zijn. CDI is vaak een probleem, daarna de spoel, bougie en daarna vliegwiel (bijna nooit)
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 14:35
door derbi-ftw
Zit het vliegwiel nog wel goed vast, spie niet kapot?
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 17:15
door Lennardh
derbi-ftw schreef:Zit het vliegwiel nog wel goed vast, spie niet kapot?
gister er nog af gehad en mankeert niks aan, op dit filmpje had ik de kap er niet op, dus ik kon het vliegwiel zien, zat (en zit) nog steeds goed vast..
ik zal een nieuwe cdi bestellen, kijken of dat helpt, dan laat ik het nog wel weer ff weten
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 22:06
door garfield
Zal wel weer een uitgefikte laadspoel in de ontsteking zijn.
Heb je een universeelmeter?
Als die spoel goed is , zou je tussen de groene draad van de cdi en de massa ongeveer 700 Ohm moeten meten.
Kapotte cdi komt weinig voor.
Kan ook nog een sluiting in het kontaktslot zijn.
(Als je de 2 polige stekker van je blok naar de kabelboom loshaalt, kan je dat testen..)
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: ma 18 jun 2018, 23:18
door Lennardh
garfield schreef:Zal wel weer een uitgefikte laadspoel in de ontsteking zijn.
Heb je een universeelmeter?
Als die spoel goed is , zou je tussen de groene draad van de cdi en de massa ongeveer 700 Ohm moeten meten.
Kapotte cdi komt weinig voor.
Kan ook nog een sluiting in het kontaktslot zijn.
(Als je de 2 polige stekker van je blok naar de kabelboom loshaalt, kan je dat testen..)
ik heb net nog even gemeten, maar hij geeft 0 Ohm aan
kan dat uberhaupt kloppen?
ik zal er van de week als ik tijd heb even verder naar kijken..
trouwens, aan de buitenkant van de spoelen zit op 1 plek een koperen plaatje, (die is om het voltage te begrenzen??) maar die zit los en kan gewoon heen en weer geschoven worden
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: di 19 jun 2018, 12:51
door Driese2000
heb je ook de timing al gecheckt
als hij een beetje laat staat of originele stand komt hij ook niet heel hoog in toeren
en 0 ohm kan niet
dat zou betekenen dat je spoel compleet geen contact maakt
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: di 19 jun 2018, 16:41
door Lennardh
Driese2000 schreef:heb je ook de timing al gecheckt
als hij een beetje laat staat of originele stand komt hij ook niet heel hoog in toeren
en 0 ohm kan niet
dat zou betekenen dat je spoel compleet geen contact maakt
Ja, de reden dat ik het vliegwiel er af heb gehad was om naar de ontsteking te kijken, hij stond op origineel.
heb de plaat voor de helft naar rechts gedraaid, toen trok die iets harder en 3a4km/u minder in de top, daarna helemaal naar rechts gedraaid, toen trok die nog iets harder maar toen was de top 8km/u lager.
Met de huidige sleuf gaten die ik gebruik kan ik de plaat ongeveer 10mm draaien dacht ik.
Mijn doel is dat ik nog harder op kan trekken dmv meer toeren (hij haalt nu de powerband van de uitlaat niet eens). Top hoeft niet persé hoger dan 80, is wel leuk maar niet een must.
:EDIT:
Ik heb de groene draad nog eens gemeten, gister had ik de brommer niet op het contact staan, nu op contact is die 683ohm
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: vr 06 jul 2018, 22:10
door Lennardh
Cdi is het probleem niet, nieuwe cdi doet precies hetzelfde, ik denk dat de toerenteller niet goed is of misschien niet goed is ingesteld? Hij komt tenslotte ook uit china voor 6euro.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: za 07 jul 2018, 10:25
door derbi-ftw
Als je eerder had gezegd dat die ui China kwam...
Probeer maar een Koso / Stage6 of iets anders waarmee je de toeren kunt meten.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: zo 08 jul 2018, 13:41
door garfield
Die hele goedkope toerentellers werken niet op Ducati/Kokusan ontstekingen, deze trekken teveel signaal weg.
Klopt ook wel, normaal sluit je die op de primaire kant van de bobine aan(en die zit samen met de cdi in 1 behuizing en kan je niet bij..).
Overigens zou een toerenteller van een Zundapp of Kreidler wel werken, maar die sluit je op de gele draad aan,
Koso werkt wel, die sluit je ook alleen op de gele draad aan en dan instellen op 5 pulsen per omwenteling (5 cilinder 2 takt of 10 cilinder 4 takt), dit omdat de lichtspoel 5 polen heeft en dus 5 x zoveel pulsen geeft als het toerental.
Zelfde als de originele Derbi toerenteller dus.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: wo 15 apr 2020, 15:24
door Lennardh
tis al een hele tijd geleden maar mijn toerenteller stond destijds niet goed ingesteld dus in werkelijkheid draait die het dubbele (gek want dat zou betekenen dat die eerst stond ingesteld op 2 ontstekingen per slag), hij gaat in zijn vrij naar 10500 rpm, gaat er wel iets overheen als ik vanuit laag toerental gas geef maar valt dan terug naar 10500 en blijft daar hangen. kan dit door de uitlaat komen? is originele aprilia uitlaat met gianelli demper.
ik heb al bijna 3 jaar een auto en de brommer is dus meer een hobby nu en om te rijden met mooi weer, wil er wel een andere uitlaat onder gooien maar dan moet ik voordat ik er een koop wel zeker weten of dat ook maar iets uithaalt of niet...
ik wil wel een bovenlangse uitlaat hebben dan.
(toerenteller is trouwens gewoon met een draadje om de bougiekabel heen, zo zit de originele toerenteller ook aangesloten bij mij, alleen die geeft alleen een paar streepjes aan en dus niet een getal)
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: wo 15 apr 2020, 15:31
door 42
Wat is je vraag, of 10.500 normaal is als je in zn vrij gas geeft ?
Hoeveel toeren je vol gas in 6 doet is belangrijker.
Je kan een andere uitlaat nemen, heeft zeker zin.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: wo 15 apr 2020, 16:22
door derbi-ftw
Inderdaad met een andere uitlaat zal je ook wat meer toeren kunnen maken. Uit mijn hoofd is de originele uitlaat tot maximaal 10 a 11,000rpm? (not sure). Terwijl een SCR Corse RacingLine70 en Metrakit ProRace 14,000 a 15,000rpm doen.
Re: CDI begrenst?
Geplaatst: wo 15 apr 2020, 17:02
door Lennardh
Oke super, dan ga ik opzoek naar een andere uitlaat!