Pagina 1 van 1

Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 20:35
door Santino
Hey,

Ik heb ongeveer 1500 kilometer geleden mijn derbi opgevoerd.
- 12.4k toeren
- top 80
- 13/59

Nu 1000 kilometer geleden heb ik er een Yasuni HM cross onder gezet.
- sproeier 94
- top 86

Ik rij met de oliepomp er nog op.

Een kleine week geleden had ik mijn motor warm gereden, ongeveer 45 graden (50-55 graden is volledig warm).
Daarna gooide ik het gas open en met ongeveer een snelheid van 75 sloeg mn achterwiel en cilinder op slot.
Meteen de koppeling gebruikt natuurlijk en laten uitrollen.

Ik zou niet weten waarom hij ineens vast sloeg...?

Wat is er nu anders?
- Stationair loopt niet lekker
- Komt een 'zacht' tikkend geluid uit de cilinder wanneer stationair.
(Als ik gas geef hoor je dat niet omdat de uitlaat nogal luid is)
- De top is van 86 naar een lastige 80 gegaan.
(Hij voelt alsof hij harder kan maar dan houd hij weer even in alsof hij begendst is, schokkerig is het niet maar
het voelt alsof je je gashendel langzaam open de dicht draait bij top)

Ik heb de bougie eruit gehaald, deze is binnenste cirkel licht bruin en buitenste cirkel redelijk donker met klein beetje ruwe aanslag.

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 20:48
door Santino
Afbeelding

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 20:58
door derbi-ftw
Je hebt er ook een andere CDI op gemonteerd lijkt mij?

Voel je nu ook of die iets andere compressie heeft dan ervoor, en komt die ook in het hoge toeren gebied? (Niet dat die nu maar tot 6000rpm gaat o.i.d).

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 21:01
door derbi-ftw
Wat heb je eigenlijk allemaal veranderd om dit resultaat te krijgen (i.v.m de set-up afstelling):

'' Ik heb ongeveer 1500 kilometer geleden mijn derbi opgevoerd.
- 12.4k toeren
- top 80
- 13/59
''

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 22:44
door Santino
- Nieuwe ecu
- Koperen plaatje weg gehaald
- euro4 uitlaat filter eruit
- nieuwe gasnaald
- nieuwe bougie
- sproeier 94
- later dus nieuwe uitlaat

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 30 nov 2018, 22:48
door Santino
derbi-ftw schreef:Je hebt er ook een andere CDI op gemonteerd lijkt mij?

Voel je nu ook of die iets andere compressie heeft dan ervoor, en komt die ook in het hoge toeren gebied? (Niet dat die nu maar tot 6000rpm gaat o.i.d).
Andere ECU
ja hij komt in hoogtoerig gebied
vooral in 5 en 6 heeft hij moeite om over de 9k te komen daarvoor stopte hij rond de 11

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: za 01 dec 2018, 15:41
door Yente
Vijs gewoon je cilinder los, dan weet je direct het probleem. Kan altijd wel is gebeuren. En die bougie ziet er echt rot uit ik zou een nieuwe steken. NGK BR8ES moet je hebben

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: za 01 dec 2018, 21:36
door Santino
Yente schreef:Vijs gewoon je cilinder los, dan weet je direct het probleem. Kan altijd wel is gebeuren. En die bougie ziet er echt rot uit ik zou een nieuwe steken. NGK BR8ES moet je hebben
De bougie is nog geen 1.5k oud. En hij ziet er nou niet echt anders uit als plaatjes van internet?

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: ma 03 dec 2018, 17:54
door Yente
Als jij zon bruine aanslag normaal vind moet je gerust zo verder doen, succes. Zo moet je bougie er uit zien Afbeelding

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: do 06 dec 2018, 09:44
door derbi-ftw
Mocht je weten wat het probleem is (of wat niet) post het in het topic, misschien dat er meer mensen zijn die dit probleem krijgen of hebben.

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: vr 21 dec 2018, 22:59
door Santino
Hey,

Ik heb dus de cilinderkop eraf gehaald, de cilinder/zuiger zijn redelijk op.
Maar het rijd nog prima afgelopen 200km.

Ik denk dat het probleem bij de olie zat.
Door de nieuwe emissie eisen word er minder olie gemengd door de pomp.
Ik gooi er nu dus extra olie (50-70ml) in mn tank, en hij trekt weer door naar 86. (voormalige top)
Als ik dit eerder had geweten had ik mis wel een hogere top gehad :(

De bougie,
door de extra olie is de aanslag ervanaf gebrand?
Toch ga ik een nieuwe halen, Bougie NGK BR10EIX Irridium. (zoals standaart)
Ook is het midden een beetje witter geworden waardoor ik ga kijken naar sproeier 96-100.

Nou Euro4 gappies, olie in je tank gooien dus :)

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: za 22 dec 2018, 09:15
door derbi-ftw
Ik denk eerlijk gezegd dat hij na het opvoeren niet goed is afgesteld.
Een Yasuni Cross HM heeft zeker een grotere sproeier nodig dan 94.
Ik denk als je direct sproeier 98 had gemonteerd (en goed afstellen) dat je dit probleem dan niet had.

Ik vind 50 - 70ml extra olie nog wel serieus veel. Dit zou zeker niet moeten.
Maar goed, hij word nu waarschijnlijk wel goed gesmeerd :emo:

Re: Derbi 2018, Warmloper?

Geplaatst: za 29 dec 2018, 13:37
door Santino
Toch maar een 80cc-tje gekocht

De 50 ga ik laten bewerken zodat hij voor de verkoop (ooit) meegegeven kan worden.

80cc replica malossi
24 mm carb van polini
Met HM cross

Enig idee welke sproeierset ik ongeveer nodig zal hebben?
120-140?