Te grote sproeier?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door wisseolivier »

jn Derbi heeft de laatste tijd veel rookontwikkeling en overtollig olie lekkend uit de uitlaat, tussen stuk en bij de connectie met de cilinder. heb hem laatst afgesteld via de schroeven, waarbij ik erachter kwam dat mijn stationair schroef niet meer verder dicht te draaien was. liep nog steeds hoog in de toeren stationair dus teruggedraaid op de luchtschroef. betekend dit dat de sproeier te groot is? mijn blok betreft overigens een 70cc airsal met sproeier 110 en leovince x-fight uitlaat.
Derb01
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jun 2019, 12:15
Vervoersmiddel: Schakelbrommer

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door Derb01 »

Je luchtschroef draai je helemaal dicht en dan1.5 draai uit, vanaf daar ga je zoeken met kleine verdraaing naar het hoogste toerental, dan ku je als het goed is je stationairachroef stellen, of je sproeier te groot is kun je gemakkelijk checken door de bougi er ff uit te draaien als deze wit uitgeslagen is is je sproeier te klein, als die zwart en vies is dan is je sproeier idd te groot, als hij koffiebruin is zit je goed (er staat trouwens een uitgebreide how to op dit forum)

viewtopic.php?f=38&t=2048
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door wisseolivier »

mijn stationair schroef zit al helemaal dicht en loopt nu al heel hoog in de toeren, ligt dit dus aan de te grote sproeier?
Jorrick van Os
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2010

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door Jorrick van Os »

Je moet je stationair schroef ook niet helemaal dicht draaien, draai hem uit totdat je brommer rustig loopt maar niet afslaat. Je sproeier is grotendeels van invloed op volgas dus die heeft er weinig mee te maken.
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door wisseolivier »

dus helemaal dicht (met de klok mee) betekend eigenlijk de rijkste mix?
Derb01
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jun 2019, 12:15
Vervoersmiddel: Schakelbrommer

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door Derb01 »

Ja, het puntje van de schroef is conisch (spitse punt < )
Bij het indraaien (rechtsom) zal hij het klepje verder openzetten , bij het uitdraaien zal het klepje verder dichtgaan en zal er dus ook minder benz doorlaten ;)

Btw je lekkende olie en rookontwikkeling kan niet door de stationairschroef komen, je zal dus verder moeten dan alleen stationair afstellen, begin bij ke bougi om te kijken welke kleur deze is (koffiebruin = goed, zwart = te groot, wit/grijsig = te kleine sproeier)
Ook kan het gewoon zijn dat je oliepompje teveel olie geeft, hoe je dit kunt testen weet ik niet (oliepomp zit aan de rechterkant van het blok, is aangesloten aan een olieslangetje en de gaskabel)
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door wisseolivier »

top voor de info, dus ik zeg dat de schroef helemaal ingedraaid staat, dan verzuipt hij eigenlijk gewoon? en is het bij de luchtschroef ook het geval dat als die met de klok mee dicht zit dat hij dan ook helemaal open staat?
Derb01
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jun 2019, 12:15
Vervoersmiddel: Schakelbrommer

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door Derb01 »

Ja, luchtschroef idemdito, je draait deze helemaal dicht (dus met de klok mee) en dan anderhalve ronde tegen klok in, dat is eigk de standaard indicatie, van hieruit zul je echt moeten gaan zoeken naar hoogste toerental door in en uit te draaien en kijken waarnaartoe hij meer toeren maakt
wisseolivier
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 23:49
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro 2011

Re: Te grote sproeier?

Ongelezen bericht door wisseolivier »

oké mooi! ga ik het vanavond even checken. alvast bedankt!
Plaats reactie