Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
severeintje
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 19:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda Race 2010
Locatie: Leeuwarden

Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door severeintje »

Beste lezers,

Ik heb het forum redelijk afgekloven qua topics. Vergeef mij dat ik wellicht een vraag stel die er wellicht instaat.
Maar dit is het volgende.

Ik heb een Derbi Senda "85 Anniversary" aangeschaft. 50 cc ontgrendeld met een 17 mm Carburateur en een tandwiel verhouding van 13-53. Sproeier maat weet ik niet opdat het te koud is om buiten te klussen met de Derbi.

Hij rijd prima en start gelijk bij 1 maal Kicken. Heb de lucht verhouding/benzine redelijk op orde.

Als de Derbi lekker warm is na zo'n 15 km, geef ik dat mooie beest lekker op zijn donder... Trek dan lekker door in de toeren en ga op het geluid af en gevoel waar de kracht zit. Op een gegeven moment heb je Feeling met de Derbi.
Als ik naar de auto's op de weg kijk, rijdt deze zo rond de 80 km/uur. Vind ik prima.

Maar nu het volgende:
Als ik wind mee heb, gaat het letterlijk voor de wind en rijdt de Derbi als een droom en heb ik amper het gas open. Maar als ik wind tegen heb... Windkracht 5!
Moet ik in de vijfde versnelling plat op de tank om lekker op toeren te komen naar de zesde versnelling.
Dat is allemaal geen probleem. Maar ik vroeg mij af of er ook een oplossing is om in beide windrichtingen mooie toeren tal te kunnen draaien en een mooie snelheid te behouden.

Ik lees veel over dat extra pijpje bij de uitlaat die tot niets leid. Kan het iets extra's uitmaken dat ik deze in kort?
Wat is het echte effectieve effect? Meer kracht onder in? Of maak hij nog meer toeren?
Gaarne jullie Visie.

Ik wil niet echt een erg opgefokte Derbi met veel lawaai. 80 km/u is prima. Maar zou wel wat meer kracht onder in willen ervaren.
Heb tevens een tandwiel verhouding van 13/53 gehad, Liep prima en mooie liniare schajel momenten, maar met de wind mee was het echt over kill aan toeren.

Ik zou het op rpijs stellen als ik hier wat mooie informatie over zou kunnen ontvangen.

Met groetjes,

Marcel - Leeuwarden
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Je zou een voor tandwiel 12 kunnen proberen, of een kleinere sproeier (mits dit mogelijk is).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Aprilia2008
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:07
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2008
Locatie: Oosterzele, België

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door Aprilia2008 »

Je zou ook voor een andere uitlaat kunnen gaan. De Leovince X-Fight past hier denk ik het beste en heeft niet dat zwaar opgevoerde karakter. De powerband komt ongeveer overeen met de standaard uitlaat maar heeft over de hele lijn meer trekkracht en een top van ongeveer 70 à 80 km/h.
De Black Edition ziet er ook nog eens prachtig uit naar mijn mening.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door 42 »

Dat pijpje is een soort begrenzer, kun je dichtknijpen of weghalen en plaatje lassen.
Zal iets meer koppel maar ook meer top geven, kleine 5 km\h.

Of de Leo eronder gooien inderdaad :woot:

Ik rij met 11-53 als ik me niet vergis en heb ook met windkracht 5 dat het minder snel gaat, scheelt gauw 5-10 km/h.
Dat blijf je houden, heb je met auto/motor ook maar daar heb je vermogen over dus geef je wat meer gas.

Bij mij zit dat pijpje ook nog steeds en had pas met windkracht 5/6 op de Zeelandbrug ook dat ik amper in mn zesde versnelling kwam, kan me voorstellen dat met 13-53 ik de zes ook had kunnen vergeten daar.
Een keer met 7-8 tegen gereden en ging nog maar 50-55 i.p.v. 70-75... :thumbdown:

Snap alleen niet helemaal hoe je met 13-53 een overkill aan toeren kan hebben als je nog deels begrensd rijdt..ik doe met 11-53 een 11.000, wind mee, heuvel af, anders rond de 10.000.
Hoeveel toeren draai je ?
Gebruikersavatar
severeintje
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 19:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda Race 2010
Locatie: Leeuwarden

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door severeintje »

Dank voor jullie berichten!

Van de week heb ik nu de achtertandwiel van 52 naar 53 veranderd. De Derbi schakelt nu lekker vlot door naar alle versnellingen door de stad. Tegenwind is nu niet meer zo'n issue. En op de langere wegen is het toerental wel wat hoger, maar niet echt alarmerend. Kan zelfs wel zeggen dat hij lekkerder geluidje maakt op deze toeren. Maar de 10.000 toeren haal ik echt niet. Met de wind mee wellicht 9.000 toeren. Moet gewoon wat wennen aan het extreme Gejank van de hoge toeren, maar als het sonoor klinkt en niet destructief vind ik het goed. Kan blijkbaar nog meer toeren draaien....

Ik heb nu ook het extra rubber onder het zadel verwijdert voor de lucht inlaat. Klinkt al vetter. Maar bij een koude motor kan ik geen vol gas geven. Wat te doen? 1. Lucht schroef een tikje dichtdraaien? 2. Of anders....?

Het verhaal over het Pijpje kleiner maken, spreekt mij wel aan! Ik heb liever meer kracht onderin dan meer snelheid.
Een andere uitlaat geeft ook meer kabaal! Ik woon in het centrum van Leeuwarden en hoor soms in de verte al een te snelle scooter/brommer aankomen. Dus de Politzie ook.
Ik wil een integere Derbi die de 80 km/h haalt.

Vriendelijke groet,

Marcel S
Gebruikersavatar
severeintje
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 19:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda Race 2010
Locatie: Leeuwarden

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door severeintje »

derbi-ftw schreef:Je zou een voor tandwiel 12 kunnen proberen, of een kleinere sproeier (mits dit mogelijk is).
Wat is de extra meerwaarde van een kleinere Sproeier?
Zal zo wat foto's maken van de Carburateur. Weet bij god niet wat er onder zit?
Gebruikersavatar
Aprilia2008
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:07
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2008
Locatie: Oosterzele, België

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door Aprilia2008 »

Omdat je het rubber hebt verwijdert voor de lucht inlaat zul je dus nu ook opnieuw moeten afstellen, dan zal het al beter lopen met een koude motor.
Dat pijpje wegzagen + dichtlassen zal de brommer volledig ontgrenzen en dus het vermogen geven waarvoor ze gemaakt zijn.

Die scooters/brommers hebben waarschijnlijk scr corse of Yasuni uitlaten. Die zijn heel snel en leuk, maar dus ook luid en opvallend.

De Leovince die ik eerder suggereerde is dus de perfecte oplossing.
- Deze geeft een zwaarder geluid, totaal niet veel luider dan de standaard uitlaat.
- De originele uitlaat blijft dan ook heel voor moest je ooit terug standaard willen. Afzagen kan, maar terug helaas niet.
- ook een top van 80 km/h, maar wel meer koppel in de powerband
- ziet er ook gewoon mega goed uit
In dit filmpje leggen ze het duidelijk uit: https://www.youtube.com/watch?v=ki1tAnXfvXI

Voor de perfecte setup is het dus kiezen tussen dat pijpje of de Leovince. Het is maar wat voor jouw hier de beste oplossing is.

Hopelijk kan hier al wat mee.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door 42 »

Even omdat ik zelf ook van plan ben pijpje weg te halen in de toekomst : hoezo kan pijpje niet terug gelast worden ?

Denk dat je een grotere sproeier nodig hebt nu, even bougie checken op kleur, moet bruin zijn.

Je toeren zijn prima, met pijpje eraf ga je richting 10.000 denk ik, geen probleem.

Ben het wel met Aprilia 2008 eens ; een Leovince is nog net iets beter, maar denk ook net iets sneller ook al zal het verschil klein zijn.
Valt ook wel weer meer op, bijna niemand rijdt met een begrensde Leo...
Daarom wil ik mn originele uitlaat ook houden zitten en pijpje teruglassen na dichtmaken van het gat, je kan em zo zien zitten ook met kappen er op.
Gebruikersavatar
Aprilia2008
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:07
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2008
Locatie: Oosterzele, België

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door Aprilia2008 »

Ik heb zelf geen ervaring met lassen maar dat lijkt me een hoop gedoe om dat allemaal deftig te doen zonder lek.

Als je toch de originele uitlaat wil behouden kun je ook de uitlaatbocht vervangen door een onbegrensde. Die zitten er standaard op als je de brommer koopt in een land waar ze niet begrensd zijn op 45 km/h en valt dus niet op. Dan moet je dus ook niet lassen en kan je gewoon de begrensde bocht terug zetten als je dat ooit zou willen. Het enige nadeel is dat het redelijk veel geld kost voor een simpel stukje metaal.

Hier is een link: https://bit.ly/2uTCC0b

Misschien is dit wel de beste oplossing?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb gelukkig een lasmannetje voor dat soort klussen, lol.

Die andere bocht is geen slecht idee trouwens..inderdaad kost t wat maar kun je niet zelf lassen en heb je geen handige Harry dan is het een oplossing.
Weet niet hoe het bij de Senda zit maar bij mij kun je ook met de kappen er op dat pijpje zien zitten..of niet zien zitten, dus voor de RS4 werkt het niet helemaal qua niet opvallen ( als ze je staande houden )
Gebruikersavatar
Aprilia2008
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:07
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2008
Locatie: Oosterzele, België

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door Aprilia2008 »

Bij de supermoto modellen kan je de uitlaat volledig zien zitten, dus dat valt inderdaad direct op.

Maar nu vraag ik mij af hoeveel agenten weten hoe dat allemaal werkt. Vele hebben er totaal geen verstand van en kunnen niet eens deftig schakelen op de rollen. De nieuwste modellen hebben zelfs geen pijpje meer omdat die elektronisch begrensd zijn. Hoe groot is de kans dan dat je een agent tegenkomt die dat allemaal precies weet?

Meestal als je gewoon normaal doet en alles in orde is maken ze er geen probleem van. Tenzij je op een rollerbank controle stuit natuurlijk, dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door 42 »

Yep, als je met je verstand rijdt en zeker met mijn leeftijd kijken ze niet zo nauw geloof ik..maar die fuiken met rollerbank zijn ze gek op hier..levert hoop geld op elke keer, ze nemen dan ook auto's etc mee dus innen een hoop met achterstallige bekeuringen, onverzekerd rijden of geen belasting betaald..en de vervloekte WOK's..wie dat bedacht heeft.. :wall:

Maar goed, dan ben je sowieso de lul, zichtbaar pijpje of niet dus dan maakt het ook niet meer uit inderdaad.
Ben ook aan het rondkijken voor begrenzer voor op de bank.

We zouden dat wok gedoe moeten aanklagen wegens discriminatie..had ik in Roosendaal gewoond bijvoorbeeld had ik het iets minder erg gevonden..nu moet ik vanuit Zeeland helemaal naar bloody Roosendaal..discriminatie !!
Denk dat we best een kans maken :lol:
Bezopen idee ( letterlijk ) maar we zouden met z'n allen aangifte moeten doen bij meldpunt discriminatie..behalve mensen uit Roosendaal en andere RDW broednesten natuurlijk.. :crazy: :lol:
Gebruikersavatar
severeintje
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 19:32
Vervoersmiddel: Derbi Senda Race 2010
Locatie: Leeuwarden

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door severeintje »

Aprilia2008 schreef:Omdat je het rubber hebt verwijdert voor de lucht inlaat zul je dus nu ook opnieuw moeten afstellen, dan zal het al beter lopen met een koude motor.
Als ik het rubber weghaal onder het zadel. Dan klinkt het allemaal wel vetter. Maar of het dan beter loopt bij een koude motor...?
Ik heb de lucht schroef een 4de deel of kwart dicht gedraaid ( naar rechts ), maar merk bij koude start dat je bij volgas een terugval krijgt.
Bij warme motor gaat het dan weer als normaal. Ik heb niet het gevoel dat het beter is. Door het extra diepe geluid lijkt het wellicht wel sneller te gaan. Met de Dop erin onder het zadel komt hij lekker snel op toeren en is fel. Ik weet dus nog niet wat voor sproeier ik heb. Maar volgens mij heb ik een 17 mm carburateur.

Vraag: Is het in het algemeen beter voor de Power om zonder deze Rubberen Dop te rijden? Opdat deze dan meer lucht ontvangt? Welke afstellingen moet men dan ondernemen?

Heb ook wel eens gelezen dat te veel lucht, te veel warmte geeft in de cilinder, wat schade geeft. Of heeft dat met de Mix van Benzine en Lucht te maken.
Mijn Bougie heeft een prachtig Koffie Bruinen kleur.

Wederom... Dank voor jullie Input!

Groet,

Marcel S
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door 42 »

Doordat je het rubber hebt weggehaald krijgt hij meer zuurstof dan eerst dus moet je ook zorgen voor meer brandstof d.m.v. iets grotere sproeier, dan zal je zien dat bij koude motor hij ook weer lekkerder draait.
Gebruikersavatar
Aprilia2008
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:07
Vervoersmiddel: Aprilia SX 50 2008
Locatie: Oosterzele, België

Re: Derbi Senda Race 50cc rijdt lekker! Maar kan het beter?

Ongelezen bericht door Aprilia2008 »

Qua Prestatie maakt dit weinig verschil, alleen het geluid wordt hier anders. Als je zo min mogelijk wil opvallen zou ik het rubber er in laten, dan is het wat stiller.

Als je te veel lucht krijgt en te weinig benzine is dit schadelijk voor de cilinder. Goed afgesteld is meer lucht dus totaal niet schadelijk voor de cilinder.

Als je het toch wilt laten zal je moeten afstellen. Nu je meer lucht krijgt moet je ook meer benzine krijgen.
Waarschijnlijk 1 à 2 maten sproeier groter en je brommer is perfect afgesteld, kleur moet inderdaad koffiebruin zijn.
Plaats reactie