Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Niikhawod
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 15:44

Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door Niikhawod »

Hallo,

Met mijn huidige setup heb ik het probleem dat de motor een dip heeft rond de 7K - 8K toeren waar soms bijna niet door heen te komen is.
Ook lijkt de motor op dit punt te verzuipen, zwaar geluid en als je gas blijft geven valt de motor helemaal uit totdat je het gas weer loslaat.
Ik heb al van alles geprobeert met afstellen van de carburateur, zoals andere gasnaalden en de sproeier 2 maten kleiner of groter maken. Maar de dip in koppel krijg ik er op die manier maar niet uit.

Met de huidige afstelling rijdt de brommer op de enorme dip na goed en de bougie is bruin.

Wat zou ik nog kunnen doen om de de dip in koppel minder te maken of geheel weg te krijgen zodat de brommer iets beter door zijn toeren komt.

Setup:
Derbi senda Xtreme uit 2009
Motorblok: EBE50
Uitlaat: Yasuni cross HM
Cilinder: Airsal 70cc (stock)
Carburateur: Dellorto PHBG 21MM
Hoofd sproeier: 76
Stationair sproeier: 32
Gasnaald: W9 (W7, W8 en W16 geprobeert)
Standaard inlaat.
Membraam: standaard
Bougie: NGK B9ES
Brandstof: E10 (95)

ps: ik heb wat gezocht op internet en zo kwam ik een uidraai van testbank van Scootfast tegen, ook bij hun is de dip in koppel te zien. Dit lijkt overeen te komen met het gevoel wat je hebt tijdens het rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door 42 »

Ik ken de cilinder niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen vrees ik..maar misschien ander luchtfilter of membraan ( plaatjes ) ?
Andere uitlaat misschien.
Geen idee.

En 2 maten grotere of kleinere sproeier zegt niet zo heel veel, meestal doe je stappen van 6..zou alleen geen 6 kleiner doen idd als je bougie bruin is.
En eigenlijk ook niet groter als hij nu al lijkt te verzuipen rond dat punt.
Neem aan dat je ook met de hoogte van de naald hebt geexperimenteert ? Vast wel maar staat er niet specifiek bij ;)

Zou je wel adviseren om 98 te tanken, 95 met E10 is minder geschikt voor brommers.
thijskreuger
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 09 dec 2019, 11:59
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme sm 2008

Re: Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door thijskreuger »

Iets wat mij opvalt in je verhaal is dat je hoofdsproeier moeilijk klein is. Zeker voor 70cc+21 mm. Ik kan niet verklaren hoe je bougie bruin is, maar ik zou zeggen ga echt een stuk hoger met je sproeier zitten. Ik rij vergelijkbare set up met sproeier 95
Niikhawod
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 15:44

Re: Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door Niikhawod »

42 schreef:Ik ken de cilinder niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen vrees ik..maar misschien ander luchtfilter of membraan ( plaatjes ) ?
Andere uitlaat misschien.
Geen idee.

En 2 maten grotere of kleinere sproeier zegt niet zo heel veel, meestal doe je stappen van 6..zou alleen geen 6 kleiner doen idd als je bougie bruin is.
En eigenlijk ook niet groter als hij nu al lijkt te verzuipen rond dat punt.
Neem aan dat je ook met de hoogte van de naald hebt geexperimenteert ? Vast wel maar staat er niet specifiek bij ;)

Zou je wel adviseren om 98 te tanken, 95 met E10 is minder geschikt voor brommers.
Ja ik heb inderdaad ook al geexperimenteert met de naald hoogte in combinatie met andere naald om het schokken bij lagere toeren op te lossen.
thijskreuger schreef:Iets wat mij opvalt in je verhaal is dat je hoofdsproeier moeilijk klein is. Zeker voor 70cc+21 mm. Ik kan niet verklaren hoe je bougie bruin is, maar ik zou zeggen ga echt een stuk hoger met je sproeier zitten. Ik rij vergelijkbare set up met sproeier 95
Dat dacht ik ook na het een en ander opgezocht te hebben, daarom was ik ook begonnen met maat 90 sproeier maar toen kwam er extreem veel rook uit de uitlaat en kon ik niet meer dan half gas geven voordat de brommer leek te verzuipen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik toen nog met een stationair sproeier maat 50 reed. dus dit is wel een dingetje wat ik weer eens kan proberen.
Niikhawod
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 15:44

Re: Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door Niikhawod »

Er zit nu een hoofdsproeier maat 86 in en hij loopt nu goed zonder rare dip of stotteren. Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Airsal 70CC setup, dip in koppel

Ongelezen bericht door 42 »

Mooi :happy:
Plaats reactie