raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

Ik heb dus een derbi senda drd xtreme 50sm uit 2007, standaard alles(cylinder, zuiger, carb, uitlaat, etc)
heb vandaag de prop eruit gehaald.
Had sproeier 84 erin zitten voorheen en boegie was netjes koffiebruin

na prop eruit nieuwe boegie en sloeg gelijk wit aan. Dus ben in wanhoop naar de brommerboer gegaan en heb een sproeier 90 gehaald(enige die ze hadden)

boegie kleur is onbekend want ik heb geen boegiesleutel thuis, alleen op werk.

Maar op het moment, hij trekt voor geen meter en stottert en doet zogenaamd "4 takten" als je minder dan half gas geeft onder de powerband. Maar zodra je de powerband in komt(ong. 7k toeren) dan trekt ie ineens als een mallemoer, en doet ie ook niet meer gek lopen met minder dan half gas.

Luchtstelschroef reageert hij ook nauwelijks op!! heb m naar binnen gedraaid en daarna 2 slagen eruit en hij valt alleen maar uit vanaf stationair, ik moet m zeker 4-5 slagen eruit draaien voor ie blijft lopen!

Heb geen geld voor een andere sproeier, maatje heeft misschien nog 88 liggen.

maar waar kan dit aan liggen? bijv. positie gasnaald, valse lucht, toch te grote sproeier, etc etc etc?

ontsteking is nog top. daar ligt het niet aan
verder zat compressie dus daar ligt het ook niet aan
Jazeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt eerder als te kleine sproeier ( dacht ik ) of valse lucht...maar dat klopt dan weer niet helemaal met je luchtstelschroef verhaal eigenlijk.. :think:
Je zou nog wat kunnen proberen met je gasnaald, ringetje lager zetten/gasnaald hoger zodat hij aan het begin van de gashendel meer brandstof krijgt,
Heb je ookl het plaatje uit de luchtinlaatkant van de carb gehaald trouwens ?
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

Heb inderdaad de begrens plaat uit de inlaatkant van de carbu gehaald. (Die ene met een paar gaatjes erin)

Kom er net achter dat als je de luchtstelschroef er 4 slagen uit draait dat dat de stationair toerental verandert in een klein bereik. Ik heb m gesteld op waar ie t snelst stationair loopt.

Zit er aan te denken nieuwe zuiger plus carburateur te bestellen binnenkort. En hem dan door een brommerboer te laten afstellen

Maar dat gaat pas rond de 21ste(payday) dus.


Boegie controleer ik zometeen. Dan Laat ik even weten welke kleur hij heeft
Jazeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door 42 »

Oke, goeie kans dat je dan toch iets groter nog moet..lastig te zeggen welke sproeier goed is voor de jouwe, scheelt bij elke brommer.
Ik rij zelf met een 100 maar ook nog heel klein beetje begrensd.
Alleen had ik met kleinere sproeier ( ben met 88 begonnen ) niet dat hij stotterde of iets met half gas dus het blijft wat vreemd allemaal.
Met de 100 rijdt hij wel het fijnste bij mij, scheelde 1000 toeren, lol.

Die vier slagen zijn echt volle slagen trouwens ?
Vier keer volledig rond dus ?

En waarom een andere carb ?
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

Ik ga morgen een boegiesleutel halen.. ik had alleen een kleine.

luchtschroef is idd 4 hele slagen, je draait die schroef er zowat uit voor ie wat doet.
heb vandaag toch nog met benzine en flink wat blazen alle kleine poortjes uitgeblazen aan de inlaatkant. Dit doe ik morgen nog een keer met een compressor en carburateur reiniger. maar had iig niks geholpen naar mijn beleving

weet niet wat voor setup jij hebt maar vind sproeier 100 ridicuul groot voor een standaard 50cc setup. Ik had voorheen een orion met 70cc en die had MAAR sproeier 82.(dellorto groot op een 21mm)

Ik dacht andere carburateur omdat anderen dat zeiden. "je kan er beter gelijk een polini cp 17.5 in zetten, dit is veel gezeik"
ben ik het persoonlijk niet mee eens, zo'n std carb hoor je gewoon te kunnen afstellen.

tevens,
ik heb de gasnaald iets omlaag gezet(1 standje) Hierdoor knettert ie iets minder met kwart gas en lijkt hij iets beter te lopen onder zn koppelband. (minder benzine op kwart en half gas dus) kan nu redelijk vanaf 4,5k toeren rijden en dan loopt de motor soepel. Trekkracht is ver te zoeken maar meer als voorheen. Dus kan nu tot zn 5 onder de koppelband rijden voor ie te weinig power heeft. Maar blijft nog steeds een probleem, helemaal als ie goed op temperatuur is.

morgen zet ik die gasnaald nog een plekje naar onder. En controleer ik gelijk de boegie. Maar hij is zodanig goed genoeg dat ik nog geen warmloper heb gehad of uberhaupt schade door hitte. (goeie compressie nog, en trekt nog steeds heerlijk in zn koppelband.)


zou het niet iets kunnen zijn met de stationair sproeier? Wat voor maat hoort daar standaard in te zitten? misschien heeft vorige eigenaar voor een of andere rede er een andere maat in gedraaid?
Jazeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door 42 »

Ik rij met standaard setup.
Pijpje zit nog aan mn uitlaat, iets begrensd dus nog.
De 100 zal iets te groot zijn misschien, bougie is eerder zwart dan het heilige koffiebruin maar rijdt zo wel het beste, ga ik kleiner dan trekt het minder ver door in toeren.
Haal daardoor met wind mee de 79 ( als ik genoeg weg heb, t duurt wel ff voor ik die 79 aantik )
Maar er rijden er meer met sproeiers tussen de 90 en 100, meestal rond de 95 ergens.
Daarom snap ik niet dat bij jou een 90 te groot lijkt en hij stottert met halfgas, dat had ik niet met de kleinere sproeiers.
Dat de 21 mm maar een 82 sproeier nodig had kan wel kloppen, vaak des te groter de carb des te kleiner kan de sproeier..snap dat ook niet helemaal maar zie dat wel vaker.

Dat de ori carb gewoon goed af te stellen moet zijn lijkt me ook, niks mis met dat ding..zelfs ik kon het en dat zegt wel wat :lol:

Ik weet niet welke stationairsproeier er in hoort te zitten eigenlijk, zelf nooit iets mee gedaan..en het moet ook niet uitmaken qua jouw probleem volgens mij, dacht dat die echt alleen invloed heeft op het stationair lopen.

Misschien weet iemand anders hier nog iets wat je proberen kan of waar het aan ligt, ik weet t iig niet vrees ik :(
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

maf dat sommigen met sproeier 78 rijden bijv.. met std setup, en dan sommige tussen de 90-100.

ben in ieder geval wat wijzer!

gasnaald op de laagste positie lijkt iets te helpen. Boegie is helemaal zwart met een klein beetje donkerbruin op de onderkant van de elektrode(heel klein beetje maar)

betekent dit sproeier 88 en beetje afstellen met de gasnaald?

Brommer loopt nu rond de 72 op de gps, 75 met wind mee met tandwiel 13 voor(onbekend wat achter zit, dacht 52) (gietijzer dus wil m niet langer laten gaan want overtoeren)

bij mij is het pijpje (of het piemeltje zoals joey schaar die noemt) weg, heeft er bij mij nooit op gezeten uberhaupt. Is dus een volledig gave bocht zonder laspuntjes of uitsteeksels of enigzins beun.

gister een andere vacuum kraan erin gejatst want de oude bleef hangen. Heeft het probleem opgelost met het slecht starten(denk dat de carb klein beetje overliep en de motor verzoop)

stationair sproeier is trouwens inderdaad voor stationair, maar ook tot kwart gas. daarna neemt de hoofdsproeier het over.
Jazeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door 42 »

Die 78 ( in een 17,5 carb ) is wel heel klein, zal dan toch het plaatje nog inzitten ?

Kraan zou geen invloed moeten hebben qua overlopen, vlotter hoort de boel af te sluiten.
Ik heb zelf de vacuum vervangen voor gewone kraan omdat ik ook nog wel eens startproblemen had, ging niet altijd even lekker open en bleef soms juist open als t niet moet ( toen ik carb loshaalde..)
Heb nu een draaikraantje tussen de leiding gedaan maar doe em eigenlijk nooit dicht, alleen als ik em lang wegzet en hij start zo goed als altijd in 1 keer.
Geen overlopen of lekkage verder.

Ik zou idd kleinere sproeier proberen maar snappen doe ik het nog steeds niet helemaal.
Of kleinere stationairsproeier idd, klopt dat die invloed heeft op het oppakken vanuit stationair las ik nu, wist ik nie, lol.

Gps 75 wind mee is netjes, ik doe 79 op teller dus das ongeveer hetzelfde.

Ik rij met 11-53, doe een 11.000 toeren ( kan nog iets meer in 4 en 5 maar dan wordt het echt een rijdende vibrator ), ook gietijzer.
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

ik ga maar sproeier proberen idd. bestel gelijk andere zooi zoals nieuwe tandwielen ketting koplamprubbers lichten etc(zijn allemaal aan vervanging toe, ik mis nu knipperlichten en rem licht achter) dus klein sproeiertje kan er wel bij.


raar dat jij trowens met 2 maten kleiner voortandwiel toch nog 79 teller haalt op 11k. je zou dan denken dat de tandwiel verhouding in de versnelingsbakken anders zijn. ik zie dat je een aprilia Rs4 hebt, wat voor blok zit daar dan onder? waS dat niet am6 ofzo?
Jazeker.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door 42 »

Derbi NT ook.
Zelfde brommer als de GPR met alleen een ander uiterlijk in feite..wel mooier.. (A)

Het verbaasd mij ook wel wat ja dat ik sowieso die 79 haal met het pijpje nog aan uitlaat, die zou nog een 5 km/h begrenzen dus ik zou met de ori uitlaat een 84 moeten kunnen halen wat best veel is voor een ori pijp.
En de teller klopt redelijk, als ik langs zo'n mobiele snelheidsmeter aan de kant vd weg rij met zo'n bord die je snelheid laat zien, al dan niet met een smiley of boos gezicht, dan wijkt mn teller een 4 a 5 km/h af naar boven, ongeveer 75 gps dus.

Komt denk ik omdat het echte liefde is en ik em regelmatig een zoen geef.. :crazy:
Of karma..al mn vorige brommers waren zwaar kut dus ben ik nu beloond met een super exemplaar, lol.
Ik heb echt geen idee, nu is het wel zo dat ik alleen in gunstige omstandigheden die 79 haal, minstens windkracht 4 of 5 in de rug en genoeg afstand, heb echt een paar kilometer nodig voor hij langzaam naar die top kruipt en met tegenwind blijf het al snel steken rond de 65-70 afhankelijk van windsterkte.

Ik zal wel voor alle zekerheid zo de tandjes zelf eens tellen, volgens vorige eigenaar zijn het de originele ( 11-53 dus ) maar heb ze zelf nog nooit geteld eigenlijk..voor hetzelfde geld vertel ik weer es onzin, lol.
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

heb het volgende:

sproeierset van 80 tot 98 besteld;
tandwielen besteld(originele was dus 12-53, heb nu 13-53 besteld maar ook extra 12 als het niet optrekt)
paar andere onbelangrijke dingen zoals stuur enzo en kappen

hij rijdt niet slecht maar kan beter. ik ga die sproeier 88 er morgen in beuken en dan kijk ik het aan. ben ook op de loer voor een nieuwe uitlaat maar weet nog niet welke.

en ik heb mijn exemplaar al 2x op de crossbaan gehad. dus denk dat ie niet van mij houdt.... :p
anders wordt het toch gewoon grote rebuild als ik geld heb, dan zet ik er een doppler vortex 50cc onder met een voca pijp. maar dan ook gelijk een hele revisie.
Jazeker.
Tsoeterbroek
Beginnende Derbi fan
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 00:41
Vervoersmiddel: 2009 Derbi Senda DRD Racing 85cc Barikit BRK
2001 Volkswagen Bora 1.9TDI PD115
2007 Derbi Senda X-treme 50sm Doppler Vortex(sold)
2004 Peugeot Speedfight 2 70 Malossi MHR Rep(sold)
1998 Volvo V70 2.5(sold)
2015 Orion RX125 Xtreme SM(sold)
Locatie: Steenbergen, Noord Brabant

Re: raar probleem derbi senda Xtreme 50sm

Ongelezen bericht door Tsoeterbroek »

update: hier kan een slotje op: sproeier 88 heeft het knetteren/4 takten bijna helemaal weggehaald. Zal nog beter kunnen maar het zit mij niet meer in de weg, dank u voor alle hulp.
Jazeker.
Plaats reactie