licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
BETA RR 50 '20
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 09:34
Vervoersmiddel: Beta RR 50 track schakelbrommer

licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door BETA RR 50 '20 »

Beste

Ik ben nieuw hier op het forum dus indien er iets is laat mij aub weten.

Ik heb een (momenteel nog standaard) beta rr 50 track 2020. Ik zou deze hard willen laten trekken met een max snelheid rond de 70 per uur. Wat kan ik het beste doen? Tandwielverhouding en uitlaat?

alvast bedankt :wave:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Als je maar 70 wilt kun je gewoon alles standaard houden qua uitlaat etc.
Als je alle begrenzers weghaalt en een onbegrensde cdi hebt haal je makkelijk de 70 en trekt t prima.
Eventueel lichter vertanden maar ik vermoed dat je nu met 11_53 rijdt dus kleiner van voor zal niet gaan.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

idd, als je ontgrenst zal die veel beter lopen en ook wel harder trekken. als je een uitlaat en cdi doet zal je snel over je 70 heen schieten, ik zou alleen voor cdi gaan en ontgrenzen
BETA RR 50 '20
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 04 jan 2021, 09:34
Vervoersmiddel: Beta RR 50 track schakelbrommer

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door BETA RR 50 '20 »

CDI is onbegrensd nu en kathalysator is eruit gehaald (begrenzing met 10km per uur verschil). Ik haal nu 70 met wind stil. De vertanding is 11-60. Bij nader inzien moet ik toch net iets rapper gaan dan 70 vanwege verschillende redenen. Ik zou een arrow uitlaat willen steken en een 14 vooraan steken. Tips?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik zou eerst gaan voor 13 zonder uitlaat, zou al wat moeten schelen,ik weet daarnaast niet hoe die dan trekt, maar kan zijn dat die het onderin zwaar gaat krijgen met 14 of misschien bij 13 al
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: ma 04 jan 2021, 10:45 Als je maar 70 wilt kun je gewoon alles standaard houden qua uitlaat etc.
Als je alle begrenzers weghaalt en een onbegrensde cdi hebt haal je makkelijk de 70 en trekt t prima.
Eventueel lichter vertanden maar ik vermoed dat je nu met 11_53 rijdt dus kleiner van voor zal niet gaan.
Maar hoeft dan ook de sproeier niet aangepast te worden. En zo niet. Wanneer moet dat dan wel?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Idd grotere sproeier, wss rond de 90-95.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: wo 14 sep 2022, 21:07 Idd grotere sproeier, wss rond de 90-95.
En als ik hem tot max 54 zou laten gaan hoef geen nieuwe sproeier toch? Want ik ben niet bekend met brommers uit elkaar halen etc. En om een sproeier te vervangen is volgens mij geen kleine klus.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Valt op zich mee, eerste keren is t even uitzoeken maar ik vervang een sproeier binnen 10-15 minuten ofzo en zo snel ben ik niet.
Twee klemmen losdraaien, carb loshalen, deksel van vlotterbak los schroeven en sproeier omwisselen.
Elke keer als je iets veranderd aan je brommer moet je iig naar je bougiekleur kijken en als die te licht is zul je echt een grotere sproeier moeten plaatsen.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: do 15 sep 2022, 00:14 Valt op zich mee, eerste keren is t even uitzoeken maar ik vervang een sproeier binnen 10-15 minuten ofzo en zo snel ben ik niet.
Twee klemmen losdraaien, carb loshalen, deksel van vlotterbak los schroeven en sproeier omwisselen.
Elke keer als je iets veranderd aan je brommer moet je iig naar je bougiekleur kijken en als die te licht is zul je echt een grotere sproeier moeten plaatsen.
Oh oke. Dan valt het nog wel mee. Ik had het gevoel dat de halve motor uit elkaar gehaald moest worden.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: do 15 sep 2022, 00:14 Valt op zich mee, eerste keren is t even uitzoeken maar ik vervang een sproeier binnen 10-15 minuten ofzo en zo snel ben ik niet.
Twee klemmen losdraaien, carb loshalen, deksel van vlotterbak los schroeven en sproeier omwisselen.
Elke keer als je iets veranderd aan je brommer moet je iig naar je bougiekleur kijken en als die te licht is zul je echt een grotere sproeier moeten plaatsen.
En hoe zit het eigenlijk met de sproeier als je een schakelaar hebt, want is de sproeier dan niet te groot voor als je de brommer soms de begrenzer weer aanschakelt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Yep, daarom raden ze ook aan om em met hooguit 10-20 km/h te begrenzen anders kan t best opvallen door een stotterende motor.
En je hebt kans op een extra boete met een begrenzer die je uit kan zetten.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: za 17 sep 2022, 19:19 Yep, daarom raden ze ook aan om em met hooguit 10-20 km/h te begrenzen anders kan t best opvallen door een stotterende motor.
En je hebt kans op een extra boete met een begrenzer die je uit kan zetten.
Maar de brommer is toch meestal gewoon standaard buiten de begrenzers om? Waarom zou de sproeier dan aangespast moeten worden als alles standaard blijft en alleen de begrenzers eraf gaan. De brommer is daar toch voor gemaakt? Of is de sproeier bij de begrenzing ook aangepast toen de brommer werdt aangepast om rijklaar in nederland te worden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Dat laatste idd, zou je begrensd met dezelfde sproeier rijden als onbegrensd dan rijdt t voor geen meter.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: vr 30 sep 2022, 23:15 Dat laatste idd, zou je begrensd met dezelfde sproeier rijden als onbegrensd dan rijdt t voor geen meter.
Maar hoe werkt dat dan met sproeiers? Want het heeft te maken met hoe hard de brommer gaat en dan via dat bepaal je welke je nodig hebt toch? Of zit het anders.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: vr 30 sep 2022, 23:15 Dat laatste idd, zou je begrensd met dezelfde sproeier rijden als onbegrensd dan rijdt t voor geen meter.
En worden bij de begrenzing ook dingen zoals remschijven aangepast?
Ik kon eigenlijk nergens info vinden van wat er allemaal precies aangepast wordt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Nee, dat soort dingen zijn allemaal standaard hetzelfde dacht ik.
Sproeier heeft niet zo zeer te maken met hoe hard je gaat, komt er min of meer op neer vaak maar dat is het niet.
Als je uitlaat begrensd is dan kan de cilinder minder gassen kwijt en wilt dus minder benzine-luchtmengsel omdat ie anders de boel niet kwijt kan, simpel gezegd.
Daarom moet je een brommer elke keer weer opnieuw afstellen met een andere uitlaat, carb of cilinder, de verhoudingen liggen dan weer anders.

Dat een brommer erg kan gaan stotteren als je em veel begrensd met een elektronische begrenzer is omdat zo'n begrenzer werkt door het weglaten van onstekingsmomenten van de bougie, hij vonkt dus minder vaak, waardoor je rijke mengsel niet goed verbrand en hij gaat stotteren..denk ik..ongeveer.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: za 01 okt 2022, 23:37 Nee, dat soort dingen zijn allemaal standaard hetzelfde dacht ik.
Sproeier heeft niet zo zeer te maken met hoe hard je gaat, komt er min of meer op neer vaak maar dat is het niet.
Als je uitlaat begrensd is dan kan de cilinder minder gassen kwijt en wilt dus minder benzine-luchtmengsel omdat ie anders de boel niet kwijt kan, simpel gezegd.
Daarom moet je een brommer elke keer weer opnieuw afstellen met een andere uitlaat, carb of cilinder, de verhoudingen liggen dan weer anders.

Dat een brommer erg kan gaan stotteren als je em veel begrensd met een elektronische begrenzer is omdat zo'n begrenzer werkt door het weglaten van onstekingsmomenten van de bougie, hij vonkt dus minder vaak, waardoor je rijke mengsel niet goed verbrand en hij gaat stotteren..denk ik..ongeveer.
Oh oke, dus vandaar dat je meestal niet de sproeier hoeft te vervangen als je alleen de cdi aanpast
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door 42 »

Ligt er een beetje aan, als de brommer dan nog steeds begrensd is dmv uitlaatprop e.d. wss niet nee.
Maar rij je zonder prop e.d. en vervang je de begrensde cdi voor een onbegrensde dan toch echt wel, dan ga je veel meer toeren maken en moet er toch een grotere in.
Kwestie van de bougiekleur goed checken als je iets veranderd, die moet koffiebruin zijn ongeveer, zolang hij maar niet wit is, dan gaan je cilinder en zuiger kapot.
Een juist kleurbeeld krijg je door vol gas in zn zes een stukje op topsnelheid te rijden, koppeling inknijpen en motor uit, tot stilstand komen en bougie eruit draaien.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: licht opvoeren beta rr 50 track 2020

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: ma 03 okt 2022, 12:02 Ligt er een beetje aan, als de brommer dan nog steeds begrensd is dmv uitlaatprop e.d. wss niet nee.
Maar rij je zonder prop e.d. en vervang je de begrensde cdi voor een onbegrensde dan toch echt wel, dan ga je veel meer toeren maken en moet er toch een grotere in.
Kwestie van de bougiekleur goed checken als je iets veranderd, die moet koffiebruin zijn ongeveer, zolang hij maar niet wit is, dan gaan je cilinder en zuiger kapot.
Een juist kleurbeeld krijg je door vol gas in zn zes een stukje op topsnelheid te rijden, koppeling inknijpen en motor uit, tot stilstand komen en bougie eruit draaien.
Ja oke. Maar meestal als je een ontgrens kit koopt zit er volgens mij ook wel een bijhorende sproeier bij.

En hoe zit het een ecu. Want ik las ergens iets over een ecu. Maar is dat een vervanger van de cdi of heeft een brommer allebij. En hoe weet ik welke cdi ik kan gebruiken of kan ik gewoon de meeste gebruiken.
Plaats reactie