Koppelings probleem

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
DB
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2021, 09:55
Vervoersmiddel: Derbi senda

Koppelings probleem

Ongelezen bericht door DB »

Hallo Leden op dit forum,

Ik ben nieuw en deel graag mijn probleem om tot een oplossing te komen. Ik rijd een Derbi Senda met een OT blok uit 2006. Bij deze brommer heb ik destijds een 80cc Airsal met blok gekocht. Na lang te hebben gereden op mijn snelle 50cc werd het maar eens tijd om hem te tunen. Zo gezegd zo gedaan, blokken uitgewisseld, alles nagekeken en rijden maar. Wat merkte ik: in zijn 4de versnelling tikt de brommer hevig (ketting slaat er op aan). Dit is alleen in zijn 4de versnelling, de rest loopt prima. Heeft iemand enige idee hoe dit kan komen?

Wat heb ik gedaan:
Ik heb de koppelingsplaten er uitgehaald en een dag in de olie gelegd voor het geval dat ze aan elkaar plakken. Daarbij heb ik gekeken of het koppelingshuis en de tandwielen daar omheen krom waren, maar dit was niet het geval. ook heb ik goed gekeken of de ketting niet op de vertanding komt maar deze loopt ook netjes.

Setup:
80cc Airsal
21mm Keihin/ sproeier 105
tandwiel 13/53
Yasuni uitlaat
HPI ontsteking

Ik hoor het graag van jullie :D
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Koppelings probleem

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Weet je heel zeker dat het alleen in de vierde versnelling is? Dan moet het bijna wel met de 4de versnellingsbak tandwiel te maken hebben, bijvoorbeeld schade aan 1 of meerdere tandjes van het tandwiel.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
DB
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2021, 09:55
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Koppelings probleem

Ongelezen bericht door DB »

Ja, het zit alleen in de 4de versnelling. als ik doorschakel naar zijn 5 heb ik hier geen last meer van. Het is zelfs alleen als ik gas bij geef. Zodra hij uitrolt in zijn 4 heb ik er ook geen last van.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Koppelings probleem

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dan denk ik hetzelfde als derbi-ftw, iets in je bak. Koppeling kan niet, dan had het elke versnelling moeten zijn. Krukas idem, dan had het constant bij extra gas geven moeten zijn. Als ik jou was zou ik heb even uit elkaar halen.
DB
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 apr 2021, 09:55
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Koppelings probleem

Ongelezen bericht door DB »

oké bedankt! ik zal is gaan kijken
Plaats reactie