Hulp nodig Derbi afstellen

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Hallo ik ben de afgelopen weken bezig geweest om mijn derbi goed afgesteld te krijgen maar het wil maar niet lukken. Als ik halfgas ga dan begint ie te stoteren en daarna trek hij hem pas lekker door. Wat iedereen zegt is je gasnaald klipje naar beneden zetten zodat er meer bezine doorheen komt met halfgas maar dan blijft hij stotteren zelf als ik mijn luchtstelschroef helemaal dicht( zo dat hij het meest rijkst rijdt) blijft hij stotteren . ( als hier iets fout staat zeg het alsjeblieft ik snap er niks meer van). Als ik mijn choke aan zet trek hij lekker door heel het toerentall heen.

Mijn carburateur is een delortho 17,5 mm hoofdsproeier 84( orgineel volgens mij ik heb ook nog een 21mm liggen )
Ik heb een yasuni cross max erop zitten
De orginele luchtdoos zit er nog op. Voor de rest is alles orgineel

Kan iemand mij uitleggen wat er aan de hand is
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Ps. De gasnaald staat helemaal op de onderste klip
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Gasnaald weer in het midden zetten en eerst met grotere sproeier proberen, ergens tussen 90 en 100 waarschijnlijk.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Ik dacht dat een grotere sproeier geen nut heeft als je halfgas al stotterd want volgas gaat het prima. Ik had vroeger een 21mm erop zitten met een 90 sproeier maar na testen kwam mijn bougie er helemaal zwart uit( dus te rijk).
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat je met een 21mm met sproeier 90 reed zegt niet alles over een 17,5 mm carb sproeier grootte.
Ik rij met mn 21 met een kleinere sproeier dan met de 17,5mm.
Ook dat je volgas prima rijdt zegt niet alles, misschien rij je met een grotere sproeier nog beter.
Als je met choke wel door het hele toerengebied goed trekt betekend het denk ik dat ie meer benzine wilt..best wel wat meer en dat ondervang je niet met de gasnaald wat hoger of lager zetten, dat is meer de fijnafstelling.
Ook met de luchtstelschroef stel je niet op deze manier af, die hoort gewoon rond de anderhalve slag uit te staan en zorgt vooral hoe snel je in toeren terugzakt als je gas los laat, als je die helemaal in moet draaien klopt er ergens anders iets niet in afstelling of je moet valse lucht hebben.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Oke dan ga ik dat proberen. Mag ik vragen wat voor afstelling jij heb met jouw (21 of 17,5) carburateur?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door 42 »

Met de 17,5 een 94 en met de 21 een 88 of 92..ben nog aan t afstellen met die.
Maar ik heb een ori uitlaat en een 75cc cilinder dus dat zegt weinig over die van jou, sowieso kunnen dezelfde brommers met zelfde set up toch een andere sproeier nodig hebben.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Idd, vaak vanaf sproeier 90 begint het afstellen met een originele set-up. Ik had zelf 94 geprobeerd als ik jou was met een yasuni
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

hai ben ik weer ik heb het geprobeerd met een sproeier 92 maar dat werkte net niet helemaal lekker ik had mijn gas klipje helemaal naar beneden geprobeerd en toen liep hij wel lekker maar dan krijg je problemen dat hij niet lekker statonair wil lopen. ik heb dus een sproeier 98 erin gedaan met mijn gasnaald klipje op het midden ( dus normaale stand) en nu heb ik een probleem dat hij soort van backfire heeft. ik had gelezen dat dit een te rijk mengsel is, klopt dit?.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Lastig te zeggen, maar ga er wel vanuit. Maar als hij met sproeier 92 wel lekker liep, maar stationair niet dan moet je en beetje met je luchtschroef spelen en stationair schroef
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

ja dat had ik geprobeerd ik had mijn luchtshroef 2 slagen open staan en mijn statinonair schroef helemaal in zodat hij meer lucht zou krijgen en dus meer toeren zou moeten maken maar dat deed hij niet hij bleef te weinig toeren maken en sloeg af. zou het kunnen liggen dat de carb te weinig lucht zou krijgen ik heb de orginele luchtdoos erop zitten ik had eerst een tnt luchtfilter erop zitten maar die had ik eraf gedaan omdat dat ding half kapot was( heb hem nog wel liggen). zou het ook een optie zijn om een spitse gasnaald te kopen of zou dit niet veel verschil maken.
ps. toen ik mijn sproeier 92 erin had zitten had ik mijn gasnaald klipje op de onderste stand staan( dus op het rijkst).
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

en het kan trouwens ook niet liggen aan valse lucht en ik heb mijn ontsteking ook gecontroleerd.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Stationair schroef in voor meer lucht helpt niks. Je stationair schroef omhoog kan je zien als je gashendel een heeeeel klein beetje open doen. Ik zou je gasnaals lekker in het midden zetten met afstellen, of de 1 na onderste. Maar met je gasclipje helemaal beneden geef je hem het meeste benzin. Kortom, bij 92 was die iets te klein. Probeer 94 met clipje op midden . Dan zal dat goed wezen ongeveer.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

ja dat dacht ik ook maar ik heb nu een sproeier 98 erin en als ik op het middelste klipje zit stottert hij nog steeds en pas als ik hem weer op het onderste klipje zet doet hij het lekker maar dan krijgt hij weer te veel benzine om lekker stationair te lopen. ( wat bedoel je trouwens met ''Je stationair schroef omhoog kan je zien als je gashendel een heeeeel klein beetje open doen.'' ?)
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

De stationair schroef is meestal de schroef met de grotere kop in het midden van de carburateur die de hoogte van de gasschuif beinvloedt op het moment dat je de gashandel dicht gedraaid hebt staan. Deze stationair schroef kan je met de hand verdraaien en verandert dus direct het stationair toerental.
De luchtschroef is de kleine schroef bij een 2-takt meestal aan de lucht inlaat kant, die je met een schroevendraaier moet verstellen. Bij de Derbi hoort’ie ongeveer 1.5 slag uit te staan. Indraaien betekent dat’ie minder lucht krijgt dus rijker staat in het stationair toeren deel.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Oh dat bedoelde je ermee ja dat wist ik al het probleem is dat ik mijn stationair schroef helemaal heb ingedraaid en hij nog steeds te rijk is in zijn stationair. Dit komt doordat mijn gasnaald klip op de onderste stand staat en als ik hem in het midden zet loopt de brommer wel goed statonair( eerst natuurlijk even afstellen). Maar als ik de gasklip op het midden heb staan dan gaat hij stotteren als een malle en heeft hij zelfs soort van een backfire
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Het bepalen van de grootte van de hoofdsproeier is de eerste stap in het afstellen, omdat die in een mate van invloed is op de andere afstellingen(halfgas en stationair). Dus zorg er voor dat de brommer loopt met een basisafstelling (luchtschroef 1.5 uit en stationairschroef zo dat’ie ongeveer 1800 rpm loopt) en zoek dan uit, met zoals Brommert01 aangeeft, je naald in de midden positie, welke hoofdsproeier de beste is. Dit doe je door de bougie kleur te checken na een paar kilometer volgas rijden. Ga hierbij van (te) grote naar een kleinere sproeiermaat.
Pas als de hoofdsproeier goed is kan je de naaldhoogte (= 1/2 , tot 3/4 gas afstelling) gaan bepalen.
Type cilnder, uitlaat en carburateur hebben invloed op hoe kritisch de spoeier maat is. Maw hoe meer tijd het dan kost om de juiste maat te bepalen. Het goed afstellen van de motor, zeker als er andere (niet originele) onderdelen op gezet worden, is gewoon een klus die veel tijd en geduld vergt.
Jasper_
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 28 nov 2020, 23:48

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Jasper_ »

Ja dank u voor uw reactie maar het probleem waar ik nog steeds mee zit is dat als ik mijn gasklip op het midden zet de brommer zo erg stottert dat ik nog geen eens in de powerband kan komen. Zou mijn probleem misschien ergens anders van vandaan kunnen komen.
Mijn setup is nu
Orgineel 50 cilinder
Yasuni cross max 50/70
Dellortho 17,5 sproeier 98
Tandwiel 12-53
Orginele luchtdoos
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Is lastig om zo even aan te wijzen waar het dan nu aan ligt. Ik ga er vanuit dat alle “randzaken” zoals je membraan, bougie, keerringen, inlaatrubber, ontsteking en cdi, etc in orde zijn. Als je er niet meer uit komt zou ik proberen om onderdelen uit te wisselen, dus van iemand een andere uitlaat lenen, en kijken of ie nu wel netjes in zn toeren komt. Op die manier kun je onderdelen uitsluiten en kom je uiteindelijk bij de “boosdoener”….
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp nodig Derbi afstellen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Als hij met een rijkere afstelling, gasnaaldclipje zo loog mogelijk, beter loopt, dan doe je er gewoon een grotere sproeier in.
Plaats reactie