Tandwiel verhouding

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
ToetsenBordMonteur
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 16:53
Vervoersmiddel: Derbi Senda drd xtreme 50 2018

Tandwiel verhouding

Ongelezen bericht door ToetsenBordMonteur »

Hallo Ik ben een paar weeken geleden een gelukkige eigenaar geworden van een Derbi Senda drd xtreme 50 2018 .
Ik ben de tweede eigenaar en hij heeft 9000 Km gelopen, de brommer loopt rond de 100 KM/H.
De persoon waar van ik hem heb gekocht heeft er een grotere sproeien opgezet, een andere tandwiel verhouding en een andere uitlaat.
Ik heb een origineel uitlaat bestelt om er op te zetten zodat hij wat beter trekt in de lage toeren.
Maar ik wil eigenlijk een beetje gaan spelen met de tandwiel verhouding, door de hoog toeren uitlaat er op te zetten met een andere tandwiel verhouding zodat hij toch beter trekt.

Alleen weet ik niet wat een goede tand wiel verhouding is om toch wat beter te trekken in de lage toeren.

Hebben jullie ideen?

Groeten ToetsenBordMonteur.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding

Ongelezen bericht door 42 »

Dat gaat moeilijk lukken met een hoogtoerige uitlaat, die hebben een powerband die gewoon veel later begint dan een ori uitlaat.
Een ori heeft een powerband die al heel vroeg begint, vanaf 4k ofzo en gaat tot 10k.
Een hoogtoerige heeft vaak een powerband van bijvoorbeeld 9k tot 14k maar doet meestal onder die 9k weinig.
Dan kun je er wel een klein voortandwiel opzetten maar blijft het matig trekken bij lagere toeren en als je volgas in zn zes doet maak je een bak overtoeren en sloop je alles.
Met brommers is het vaak dat je of koppel hebt of snelheid, beide wordt lastig.
Je zou dan eerder een middeltoerige uitlaat moeten nemen, misschien een X fight, die gaat iets harder dan een ori maar heeft wel ook goed koppel.
Misschien zijn er nog andere uitlaten die dat ook hebben maar die weet ik zo gauw effe niet, misschien een Yasuni R2 ?
Weten anderen hier vast aan te vullen met nog meer opties.
Welke uitlaat gaat het om trouwens en welke twv heb je nu ?
ToetsenBordMonteur
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 16:53
Vervoersmiddel: Derbi Senda drd xtreme 50 2018

Re: Tandwiel verhouding

Ongelezen bericht door ToetsenBordMonteur »

42 schreef: do 26 aug 2021, 17:36 Dat gaat moeilijk lukken met een hoogtoerige uitlaat, die hebben een powerband die gewoon veel later begint dan een ori uitlaat.
Een ori heeft een powerband die al heel vroeg begint, vanaf 4k ofzo en gaat tot 10k.
Een hoogtoerige heeft vaak een powerband van bijvoorbeeld 9k tot 14k maar doet meestal onder die 9k weinig.
Dan kun je er wel een klein voortandwiel opzetten maar blijft het matig trekken bij lagere toeren en als je volgas in zn zes doet maak je een bak overtoeren en sloop je alles.
Met brommers is het vaak dat je of koppel hebt of snelheid, beide wordt lastig.
Je zou dan eerder een middeltoerige uitlaat moeten nemen, misschien een X fight, die gaat iets harder dan een ori maar heeft wel ook goed koppel.
Misschien zijn er nog andere uitlaten die dat ook hebben maar die weet ik zo gauw effe niet, misschien een Yasuni R2 ?
Weten anderen hier vast aan te vullen met nog meer opties.
Welke uitlaat gaat het om trouwens en welke twv heb je nu ?
Het gaat om de Voca Rookie,

Ik zal even verder kijken naar middel toerige uitlaten.

Bedankt voor je reactie!
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Tandwiel verhouding

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

voca rookie boven of onderlangs? als het een onderlangs is hoort die onder te powerband ook nog redelijk te trekken. ik verwacht dat als je 100 haalt dat er een 14 vtw op zit. probeer eens een 12, dan zal je zien dat het al een stuk leuker rijdt
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Plaats reactie