Is een 17.5mm carb het waard?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
moyits
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 08:40
Vervoersmiddel: Yamaha TZR 50, Bullit Hero 50

Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door moyits »

Hallo, ik heb een vraag over het upgraden van mijn carburateur. Sorry dat het geen derbi is maar ik rij nu rond op mijn Yamaha TZR 50 (am6 motorblok, setup: ori cilinder, ori carb (16mm), ori luchtfilter, leovince X-Fight ontgrenst, twv 11-60, topsnelheid 70kph op GPS, deze top is met begrensde luchtbox, wordt nu afgesteld op ontgrensde luchtbox). Is het een goed idee en het waard om van mijn originele 16mm carb naar een 17.5mm carb te gaan? Op welke vlak zou het een verschil maken en hoe groot zou het verschil zijn? Kan ik de originele luchtbox houden of moet ik dan zo een powerfilter kopen? Moet het spruitstuk en membraan ook vervangen worden? Mijn twv gaat binnenkort aangepast worden naar 11-47 want nu maakt ze veel toeren en heeft daardoor al een warmloper gehad. Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door 42 »

Klein verschil, niet de prijs waard imo.
Kun je beter geld in snellere uitlaat steken.
Hoeveel toeren doe je ?
Dat zou namelijk niet snel reden hoeven te zijn voor warmloper.
moyits
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 08:40
Vervoersmiddel: Yamaha TZR 50, Bullit Hero 50

Re: Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door moyits »

voor de volledige 70kph eruit te krijgen maak ik 12000 toeren. Meestal cruise ik rond de 10000 toeren. Hij is vermoedelijk ook vast komen te zitten doordat de garagist een idioot was en de verkeerde bougie had gestoken (b8es ipv br9es).
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door 42 »

Hittegraad 8 is ook geen probleem, rijden er zat met een 8.
12k is redelijk hoog maar ook dat moet kunnen...maar 70kmh met 12k is niet helemaal de bedoeling nee, zou er zeker een ander tandwiel opzetten.
Maar dat verklaard allemaal niet de warmloper, dan moet je toch eerder naar koeling, smering maar vooral afstelling gaan kijken denk ik.
Hoe is je bougiekleur en welke sproeier zit er in ?
moyits
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 08:40
Vervoersmiddel: Yamaha TZR 50, Bullit Hero 50

Re: Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door moyits »

De sproeiermaten weet ik niet, heb deze altijd door een garage laten afstellen omdat ik er weinig vanaf weet. Na de vastloper had ik de bougie eruit gehaald en was deze zwart, en zelfs ik weet dat dat niet hoort te zijn. Ik gebruik de oliepomp niet, premix in de tank van 1:40.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Is een 17.5mm carb het waard?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Daar is je probleem al denk ik dat je bougie pikzwart is, dat komt doordat je te rijk mengt. Maar je moet het net als in de auto zien. Als je merkt dat je volledige toeren kan uitrijden, betekent niet dat je dat moe toen. Met je auto rijd je ook niet in het rood. Dat wordt alles gewoon veel warmer. Mogelijk dat met iets kouder weer je ontbranding daarbij armer ging lopen (koudere lucht is dichter) en dus warmer werd.
Plaats reactie