Nieuwe zuiger inrijden

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

Hallo allemaal,

Eerste keer dit voor mij.
Ik heb een derbi sm 08 helemaal std met een leovince bovenlangs. Heb vandaag mn zuiger vervangen. Rustig warm laten worden vroeg opgeschakeld enz. Toen wilde ik m even op toeren laten komen ( gehoord en gelezen dat dit af entoe moet ). In zn 6 ong 60 km/u, alleen toen ik het gas weer losliet remde hij op de motor ofs en blokkeerde mn achterwiel. In slip geraakt maar niks gebeurd. Kon daarna gwn doorrijden geen gekke dingen.

Nu ben ik benieuwd wat er is gebeurd, en of ik nu gwn doorkan met inrijden?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Als je alleen gas hebt gegeven en heb losgelaten zou ik me zorgen maken. Dan toch voor de zekerheid ff kijken. Dat zou niet moeten mogen/kunnen.
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

Ik zal hem van de week nog uit elkaar halen maar ben benieuwd heb daarna wel gwn kunnen rijden en ging ook niet meer mis.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Als hij nog goed start en loopt lekker zo laten, wel kijken naar je bougie, als die te wit is misschien. Als hij het nog doet(wat ik niet heb gelezen omdat ik te snel wou reageren) heeft kijken geen nut. Want ook als er iets licht beschadigd zou zijn kan je er niks aan doen.
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

Ik heb vandaag weer gereden rustig in toeren en af en toe wat harder, max 70 gehaald (hiervoor ging hij 80) en als ik gas loslaat en dan steeds beetje bij blijft geven gebeurt er niks, maar net liet ik m gewoon los en dan opeens blokkeert ie weer. remt vol op de motor. Koppeling in en uitlaten rollen en teruggeschakeld (dit schakelen ging best stroef). Daarna gewoon weer kunnen rijden enz. Ik snap niet wat dit is. Rijd momenteel zonder kvs maar dat deed ik hele tijd al (heb vandaag pas lek gevonden) en heb extra olie gemengd zodat hij goed smeert.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Je rijdt zonder kvs, ben je achterlijk? Ik snap wel dat je achterwiel dan blokkeert😐
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

ging wonderbaarlijk goed met mijn vorige cilinder gwn goed opgelet met warmte en niet te lang opengetrokken maar reed redelijk snel over het algemeen, ik ga morgen even koeling checken enz en wss nieuwe (tweedehands) radiateur en slangetjes plaatsen. en mijn cilinder checken ofc.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dit slaat toch wel zoan beetje alles..... Jezus wat denk je dat het doet?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door 42 »

Verklaard denk ik waarom ie vastslaat als je gas los laat..dan heeft ie geen smering meer van de benzine en extra olie...
Doordat het veel te warm wordt en te veel uitzet gaat de boel veel te stroef wat je sowieso maar voor een heel klein deel opvangt met extra olie en de genadeklap geeft zodra je gas los laat en afremt op motor..iets wat je sowieso beter niet doet met een tweetakt want je smeert op dat moment amper tot niet.
Denk dat op zn minst je zuiger niet meer helemaal fris is.
Je hebt nu de hele tijd met halve en paar keer met hele warmloper gereden.
Dag nieuwe zuigert :clap:
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

Oude zuiger zag er prima uit met dit rijgedrag, en gas loslaten kon prima als ik 80 reed maar dat is verleden tijd. Nieuwe zuiger is waarschijnlijk wel vernaggeld ja, vandaag alleen maar slecht weer dus niet gekeken naar mn brommer. ga proberen mijn koeling te regelen en dan een doppler cil plaatsen waarschijnlijk, maar daarvoor moet ik wel mijn koeling goedhebben. Heb nieuwe slangen gekocht nu ( die van mij waren uitgedroogd dus vond wel zo fijn hier betere voor te halen).

hoe zorg ik ervoor mijn koeling werkt? het loopt snel leeg maar zou niet weten waar het aan ligt en wil dit wel goed hebben voor ik nieuwe cilinder plaats als dit logisch klinkt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door 42 »

Je zegt dat je een lek gevonden had maar je weet niet waar het aan ligt dat ie snel leegloopt ?
Als je geen lek in de radiator of slangen hebt dan is je koppakking misschien lek, kop misschien zelfs scheefgetrokken door hoge temp in het slechtste geval.
Gas loslaten zonder koppeling en op motor afremmen is echt niet aan te raden maar je moet t zelf weten, jouw brommer.
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

nogmaals, ik rem niet opzettelijk op de motor. Dit gebeurde opeens terwijl dit voorheen nooit het geval was. Ik dacht dat ik een lek had gezien maar dat was het nog niet, buisjes waren hier en daar wel uitgedroogd dus daar nieuwe voor besteld. pakkingen zijn vervangen nu.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Gas loslaten zonder koppeling in te trekken = remmen op de motor. Aangezien 2takt door de benzine heen gesmeerd word krijgt hij dan maar de smering van stationair terwijl die volle toeren draait. Dat is er niet goed voor.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door 42 »

Sebasje schreef: vr 05 nov 2021, 09:43 nogmaals, ik rem niet opzettelijk op de motor. Dit gebeurde opeens terwijl dit voorheen nooit het geval was. Ik dacht dat ik een lek had gezien maar dat was het nog niet, buisjes waren hier en daar wel uitgedroogd dus daar nieuwe voor besteld. pakkingen zijn vervangen nu.
Op die manier.
Als de kvs blijft verdwijnen dan zal je toch een klein lek hebben, soms lastig te vinden.
Nieuwe radiator of zoiets https://www.nonpaints.com/nl/5in1-radia ... vUEALw_wcB
Er zit een gaatje onder het blok bij de waterpomp, is dat droog ?
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

Hoi ben er weer, even warm laten lopen net en kwam nergens echt uit bij de pakkingen gelukkig maar want deze heb ik vervangen, echter wel rechts onderin van de radiateur in het hoekje ( als je op de brommer zit gekeken) is het inderdaad al een x gedicht, hier komt het na tijdje warmlopen en beetje gas geven uitzweten. ik ga dit niet nog een keer dichtplakken vind ik namelijk niks. Is ezo'n mezoly radiateur prima? of toch beter origineel? verschil in prijs is namelijk best wat. of toch tweedehands kopen? gaatje onder het blok waterpomp? ik heb nt blok geen idee of dat uitmaakt? kan het niet zo 123 vatten wat je bedoelt sorry

wijziging!
even gekeken het is inderdaad echt een klein gaat je recht eronder? kan net een sateprikkertje in ofs. dit is nog helemaal droog zag er ook niks uitlopen nee. wat is hiermee?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door 42 »

Als daar vloeistof zit zou je waterpomp keerring lek zijn, zou ook nog wat kvs verlies kunnen geven, droog is prima dus.
Mezoly is mindere kwaliteit maar ik neem aan dat je de brommer geen tien jaar gaat gebruiken, tweedehands radiator zou ik zelf niet snel aan beginnen.
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

verschil is 60 euro 40 mezoly 100 origineel, ga hem inderdaad niet zolang houden maar wel fijn dat ik hem volgende zomer niet weer hoef te vervangen bijvoorbeeld

maar niet dat er verschil is in peformance ofs dat ik straks slechter koel.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Gewoon die van 40 kopen. Zorgen dat je je radiateur goed vast zet en nieuwe rubbertjes gebruikt, anders trilt ie kapot.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Sebasje
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: di 02 nov 2021, 19:30
Vervoersmiddel: Derbi

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door Sebasje »

yes isgoed zal het bestellen, volgende week wss pas erop dus dan kom ik wel weer hierheen hoe het verloopt. Dankjewel voor jullie hulp tot nu toee
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe zuiger inrijden

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Plaats reactie