Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
SamHermans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 00:06
Vervoersmiddel: Tomos A35
Derbi Senda SM

Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door SamHermans »

Hoi derbi rijders,

Ik ga binnen nu een een week tijd een derbi senda xtreme op marktplaats kopen en wil alvast wat dingen weten over het opvoeren ervan. Ik heb op het moment een tomos, opgevoerd naar 65cc, alles uit elkaar gehad etc dus ik ben geen complete beginner.

Voor het opvoeren van een standaard derbi heb ik nu het volgende al gelezen;

1. Standaard uitlaat ontgrenzen door de prop eruit te halen
2. Carburateur ontgrenzen (plaatje eraf halen)
3. Luchtfilter ontgrenzen (ga ik echter niet doen)
4. Tandwielverhouding aanpassen (logisch)

Nu is mijn doel hem goed rap op te laten trekken en een top rond de 75kmp/u (waarschijnlijk later wat harder maar eerst wat ervaring opdoen op een schakelbrommer).

Is hem volledig ontgrenzen, zoals ik in de 4 stappen benoemd heb, hiervoor al genoeg? En dan de tandwiel verhouding veranderen door van de standaard verhouding, naar voor 1 tandwiel kleiner te gaan of verlies ik dan meteen te veel topsnelheid op deze standaard setup?

Heeft het nut om er meteen een grotere carburateur op te zetten of niet? Bij een tomos weet ik de verhoudingen van hoe hard hij erop vooruit gaat na een maatje of 2 groter qua carburateur maar met een schakelbrommer heb ik hier geen flauw idee van. Of is dit vrij nutteloos op een standaard setup/wat ik wil bereiken?

Dan nog een vraagje, wat is volgens jullie een goeie uitlaat met een niet al te hoge powerband die goed trekt maar de top niet flink verhoogt of ga je dan simpelweg al meteen flink over de 75kmp/u heen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Met ontgrenzen ( en opnieuw afstellen ) doe je 70-75.
Laagtoerige uitlaat met keine snelheidsstijging zou de LeoVince X fight worden.
Op een standaard set up is 17,5 carb prima, groter heeft niet veel zin, pas bij 70-80 cc cilinders moet je naar een 21 of 24.
Ik dacht dat een standaard twv 11-53 of iets in die buurt is dus denk niet dat je van voor kleiner kan dan een 11, zou ik sowieso niet doen bij ontgrensde brommert.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik zou met koppel denk ik gaan voor een 12/13-53. Je hebt dan met een x-fight een beetje een fatsoenlijke lange vertanding waardoor je niet continu hoeft te schakelen.
SamHermans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 00:06
Vervoersmiddel: Tomos A35
Derbi Senda SM

Re: Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door SamHermans »

Bedankt! Dan ga ik eerst maar eens ontgrenzen wanneer ik hem heb.
Over de uitlaten nog een dingetje, ik had wat gelezen en opgezocht over verschillende uitlaten.

-De X-fight heeft een powerband van 7000 a 7300 tot 9400 RPM
-Yasuni Cross heeft een powerband van 7500 - 11000 RPM
-Yasuni Cross HM heeft een powerband van 7500 tot 12500 RPM

Kan ik dan niet beter voor een van de Yasuni Cross uitlaten gaan omdat deze powerbands vrij dicht bij elkaar liggen maar de Yasuni's nog een stuk hoger gaan in RPM? Of ligt die topsnelheid meteen een flink stuk hoger? Of maakt dat niet zo zeer uit en is bijvoorbeeld de powerband van de X-fight veel feller en trekt ie daardoor harder, maar minder lang trekt, dan de Yasuni's? De Yasuni’s zouden trouwens ook goed op een standaard ontgrensde derbi moeten lopen, heb ik gelezen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Met de Leo kun je al 80-85 halen als alles goed afgesteld staat, de yasuni's gaan nog wat harder, meer toeren is meer snelheid.
En ik verwacht dat de Leo idd een net iets beter koppel geeft..iig bij lagere toeren en dat rijdt prettiger.

De Leo zal bij 10-11k stoppen met harder gaan, de yasunis dus pas bij een 12-13k, scheelt snel 10-15 km/h of meer.
SamHermans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 00:06
Vervoersmiddel: Tomos A35
Derbi Senda SM

Re: Algemene vragen over het opvoeren van Derbi

Ongelezen bericht door SamHermans »

Ah oké bedankt voor de uitleg! Dan ga ik de Leovince wel halen, nog niet meteen te gek in het begin haha.
Plaats reactie