Algemene vragen over het opvoeren van Derbi
Geplaatst: do 25 nov 2021, 00:43
Hoi derbi rijders,
Ik ga binnen nu een een week tijd een derbi senda xtreme op marktplaats kopen en wil alvast wat dingen weten over het opvoeren ervan. Ik heb op het moment een tomos, opgevoerd naar 65cc, alles uit elkaar gehad etc dus ik ben geen complete beginner.
Voor het opvoeren van een standaard derbi heb ik nu het volgende al gelezen;
1. Standaard uitlaat ontgrenzen door de prop eruit te halen
2. Carburateur ontgrenzen (plaatje eraf halen)
3. Luchtfilter ontgrenzen (ga ik echter niet doen)
4. Tandwielverhouding aanpassen (logisch)
Nu is mijn doel hem goed rap op te laten trekken en een top rond de 75kmp/u (waarschijnlijk later wat harder maar eerst wat ervaring opdoen op een schakelbrommer).
Is hem volledig ontgrenzen, zoals ik in de 4 stappen benoemd heb, hiervoor al genoeg? En dan de tandwiel verhouding veranderen door van de standaard verhouding, naar voor 1 tandwiel kleiner te gaan of verlies ik dan meteen te veel topsnelheid op deze standaard setup?
Heeft het nut om er meteen een grotere carburateur op te zetten of niet? Bij een tomos weet ik de verhoudingen van hoe hard hij erop vooruit gaat na een maatje of 2 groter qua carburateur maar met een schakelbrommer heb ik hier geen flauw idee van. Of is dit vrij nutteloos op een standaard setup/wat ik wil bereiken?
Dan nog een vraagje, wat is volgens jullie een goeie uitlaat met een niet al te hoge powerband die goed trekt maar de top niet flink verhoogt of ga je dan simpelweg al meteen flink over de 75kmp/u heen?
Alvast bedankt!
Ik ga binnen nu een een week tijd een derbi senda xtreme op marktplaats kopen en wil alvast wat dingen weten over het opvoeren ervan. Ik heb op het moment een tomos, opgevoerd naar 65cc, alles uit elkaar gehad etc dus ik ben geen complete beginner.
Voor het opvoeren van een standaard derbi heb ik nu het volgende al gelezen;
1. Standaard uitlaat ontgrenzen door de prop eruit te halen
2. Carburateur ontgrenzen (plaatje eraf halen)
3. Luchtfilter ontgrenzen (ga ik echter niet doen)
4. Tandwielverhouding aanpassen (logisch)
Nu is mijn doel hem goed rap op te laten trekken en een top rond de 75kmp/u (waarschijnlijk later wat harder maar eerst wat ervaring opdoen op een schakelbrommer).
Is hem volledig ontgrenzen, zoals ik in de 4 stappen benoemd heb, hiervoor al genoeg? En dan de tandwiel verhouding veranderen door van de standaard verhouding, naar voor 1 tandwiel kleiner te gaan of verlies ik dan meteen te veel topsnelheid op deze standaard setup?
Heeft het nut om er meteen een grotere carburateur op te zetten of niet? Bij een tomos weet ik de verhoudingen van hoe hard hij erop vooruit gaat na een maatje of 2 groter qua carburateur maar met een schakelbrommer heb ik hier geen flauw idee van. Of is dit vrij nutteloos op een standaard setup/wat ik wil bereiken?
Dan nog een vraagje, wat is volgens jullie een goeie uitlaat met een niet al te hoge powerband die goed trekt maar de top niet flink verhoogt of ga je dan simpelweg al meteen flink over de 75kmp/u heen?
Alvast bedankt!