Brommer valt terug in 4e versnelling

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

Beste allen,

Sinds afgelopen dinsdag heb ik er een nieuw projectje bij. Het betreft een Gilera SDR uit 2005. In feite scheelt dit model volgensmij niet van de Derbi Senda R, maar zitten er alleen andere kappen op. Op mijn luchtfilterhuis bijvoorbeeld, vind ik ook gewoon het Derbi-logo terug. Voor zover ik kon vinden is het gewoon het Derbi OT-blok.

De vorige eigenaar heeft de brommer iniedergeval voorzien van het volgende:

- Top performance 50cc
- Doppler WR7 (zonder prop)
- TWV, nog onbekend
- Carb, nog onbekend

Voor zover ik kon vinden lijkt dit me een hoogtoerige setup. Klopt dat?

De vorige eigenaar had de prop nog in de uitlaat, dus de brommer liep weliswaar als een natte krant. Die heb ik er vrijwel gelijk uit gehaald, en plots was het mogelijk om de powerband te bereiken. Zeer goede trekkracht in z'n 1 en 2. In z'n 3 heeft 'ie soms hulp nodig om in de powerband te komen, maar als je de koppeling kort laat slippen trekt 'ie daarna wel door in z'n 3. Als je dan doorschakelt naar z'n 4, houdt het feest op. Dan lukt het niet meer om in de powerband te komen en valt 'ie terug in toeren. Ik hoor daarbij verder geen gestotter of gebwaap, hij valt gewoon heel rustig terug. Alsof 'ie niet genoeg vermogen heeft.

Nu heb ik gezocht naar verdere begrenzingen en daarbij kwam ik het metalen plaatje tegen met een aantal gaatjes erin dat aan de inlaat-zijde van de carburateur zat. Dat heb ik eruit gehaald, een aantal andere sproeiers geprobeerd, maar geen significante verbetering in prestaties.

Het luchtfilterelement is schoon en niet vettig. Om te testen of de afstelling simpelweg veel te rijk was, heb ik ook de slang die van het luchtfilterhuis naar de carb loopt even losgehaald, maar ook dan verandert er niet veel.

Ik weet dat de brommer wel vrij zwaar vertand is. Kwam in de 3e versnelling tot ongeveer 60km/u (GPS). Volgens één van de eerdere eigenaren heeft de brommer wel eens 100 echte kilometers aangetikt met de huidige tandwielverhouding. Die was dan ook verbaasd dat de brommer nu niet genoeg vermogen had om verder te komen dan de 3e versnelling. Wellicht dat de huidige twv in de buurt van 12/46 komt? Dat moet ik nog checken.

Achtervelg is btw een 18 inch met 110/80 crossband (110/80 - 18)

Kent iemand dit probleem? Wellicht dat het iets heel simpels is? Alle hulp is van harte welkom.

- Max
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door 42 »

Zul je eerst de twv en carb maat moeten weten, ook is het handig om te weten welke sproeiers je geprobeerd hebt.
Heb je ook al een nieuwe bougie geprobeerd ?

En de vorige eigenaar lult..met een prop in uitlaat en plaatje in carb haal je nooit 100km/h.
Of die moeten zijn teruggezet voor verkoop.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

42 schreef: di 17 mei 2022, 10:36 Zul je eerst de twv en carb maat moeten weten, ook is het handig om te weten welke sproeiers je geprobeerd hebt.
Heb je ook al een nieuwe bougie geprobeerd ?

En de vorige eigenaar lult..met een prop in uitlaat en plaatje in carb haal je nooit 100km/h.
Of die moeten zijn teruggezet voor verkoop.
Thanks voor je snelle reactie!

Sproeier 70 zat al in de carb, die heb ik effetjes vervangen voor een 84. 84 had ik toevallig liggen namelijk, heb 86 ook nog liggen, maar niet geprobeerd.

Nieuwe bougie heb ik nog niet geprobeerd.

Was van plan om vanavond de carb maat en twv te inspecteren.

Wat betreft die 100km/u…

Dat was inderdaad met een ontgrensde setup, volgensmij niet deze uitlaat en cilinder, maar wel deze twv. Cilinder en uitlaat hebben ze namelijk sindsdien vervangen maar de kettingset niet. Het zou me niet verbazen als ze ‘m dan ook begrensd hebben dmv het plaatsen van een kleinere carb.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door 42 »

Oke..maar dan zegt die 100 dus niks over deze setup, maar een goeie 90 moet je kunnen halen idd, dacht ook dat het een redelijk snelle pijp is.
Sproeier zit je alleen aan de kleine kant mee denk ik, misschien wat sproeiers tussen de 90 en 100 proberen.
En die twv idd, als er eerst een snellere uitlaat onder hing dan is die nu misschien te zwaar vertand.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

Ik dacht inderdaad ook dat het een ietwat arme afstelling zou zijn. Echter is het zo dat als ik de luchtschroef nu 1,5 slag open draai, hij ontzettend stottert voordat ik in de powerband kom (lijkt me te rijk). Bij stationair draaien verzuipt 'ie zelfs met die afstelling. Moet ik dan zoeken bij de afstelling van de gasnaald?

Anyways, ga straks checken voor de twv en de diameter van de carb. Misschien dat er dan het één en ander duidelijk wordt.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

42 schreef: di 17 mei 2022, 12:06 Oke..maar dan zegt die 100 dus niks over deze setup, maar een goeie 90 moet je kunnen halen idd, dacht ook dat het een redelijk snelle pijp is.
Sproeier zit je alleen aan de kleine kant mee denk ik, misschien wat sproeiers tussen de 90 en 100 proberen.
En die twv idd, als er eerst een snellere uitlaat onder hing dan is die nu misschien te zwaar vertand.
Carb eraf gehaald. Meet in de breedte van de doorlaat circa 14mm en in de hoogte 19mm. Is dit dat een 14mm carb? Zou het een en ander verklaren toch? Simpelweg te weinig mengsel?

TWV; 14-53

Zou betekenen dat 'ie 11.000 toeren maakte als ik 66 gps reed. Uitgaande van dat de derde versnelling nog de originele 18/27 verhouding heeft.

! Even de kickstart een paar keer met de hand bewogen en zag bubbeltjes bij de voetpakking. Lijkt me duidend op een lekke voetpakking?

Geloof dat er wat werk aan zit te komen :lol: :crazy:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door 42 »

Redelijk zwaar vertand voor een 50cc, 1 of 2 tandjes minder van voor mag best.
Carb durf ik zo even niet te zeggen, lijkt me een 14 idd maar zal morgen even mn oude 17,5 opmeten als ik em kan vinden.
En beter geen bubbeltjes nee ;)
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

42 schreef: di 17 mei 2022, 21:28 Redelijk zwaar vertand voor een 50cc, 1 of 2 tandjes minder van voor mag best.
Carb durf ik zo even niet te zeggen, lijkt me een 14 idd maar zal morgen even mn oude 17,5 opmeten als ik em kan vinden.
En beter geen bubbeltjes nee ;)
Ja, de kettingset is sowieso versleten dus ik kan in principe alle kanten op qua tandwielverhouding nu. Heb je tips voor wat betreft een goede twv met een setup als deze? Zou het liefst m'n top rond de 85 hebben. Zat zelf te denken aan een 12/53. Het idee is om de brommer te bouwen voor landwegen en dijkjes. Hoef niet per se snel weg te zijn bij het stoplicht.

Het idee is ook om er meer een SM van te maken. Heb een setje 17-inch spaakvelgen gevonden, wat ook een kleine invloed zal hebben op de topsnelheid tov mijn huidige 18 inch achtervelg.

Voor wat de carb betreft. Is 19mm een gek idee? Of is dat redelijk, gezien de omstandigheden. En stel dat ik ooit zou overstappen naar 70cc. Kan dat dan ook met diezelfde 19mm of is dat te optimistisch? Hoor graag of je hier ervaring mee hebt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door 42 »

19 is een beetje een tussenmaat waar je niet veel aan hebt, te groot voor een 50 en te klein voor een 70, iig om t optimaal te hebben.
Een 70 of groter rijdt t lekkerst met minimaal 21 carb.
Ik zou zelf 12-53 doen ook dan hou je nog wat koppel en kom je goed op toeren in zn zes, 85 moet zeker haalbaar zijn.
Ik doe 80 met 11-53 bij kleine 11k toeren.
maxflauw
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 mei 2022, 20:37
Vervoersmiddel: Gilera SDR 2005

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door maxflauw »

42 schreef: di 17 mei 2022, 23:28 19 is een beetje een tussenmaat waar je niet veel aan hebt, te groot voor een 50 en te klein voor een 70, iig om t optimaal te hebben.
Een 70 of groter rijdt t lekkerst met minimaal 21 carb.
Ik zou zelf 12-53 doen ook dan hou je nog wat koppel en kom je goed op toeren in zn zes, 85 moet zeker haalbaar zijn.
Ik doe 80 met 11-53 bij kleine 11k toeren.
Oké, dus om deze cilinder+uitlaat uit te melken zou een 17,5mm carb voldoende zijn? En waar begin ik dan qua sproeiers proberen? Weer rond de 85/90?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door 42 »

Ja en rond de 90-95 idd.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Schakelrijder
Berichten: 156
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Brommer valt terug in 4e versnelling

Ongelezen bericht door HenkieHans »

bij tandwielverhoudingen wordt vaak 1 op 4 vaak als de middenweg gezien, alles onder de 4 is vooral voor topsnelheid en alles erboven voor trekkracht.
Met 1 op 4 bedoel ik dan dat 1 tand voor gelijk staat aan 4 tanden achter, bijvoorbeeld 13-52.

Heb je bijv 14-53 dan is dat ongeveer 1 op 3,75, die twv is dus meer op topsnelheid gericht. Bij 11-53 dan is dat ongeveer 1 op 4,8, en is dus weer meer op trekkracht gericht. Ik zou als ik jou was lekker voor ongeveer 1 op 4 gaan, dus 13-52/12-48 of dergelijke
Plaats reactie