Brommer valt terug in 4e versnelling
Geplaatst: ma 16 mei 2022, 21:05
Beste allen,
Sinds afgelopen dinsdag heb ik er een nieuw projectje bij. Het betreft een Gilera SDR uit 2005. In feite scheelt dit model volgensmij niet van de Derbi Senda R, maar zitten er alleen andere kappen op. Op mijn luchtfilterhuis bijvoorbeeld, vind ik ook gewoon het Derbi-logo terug. Voor zover ik kon vinden is het gewoon het Derbi OT-blok.
De vorige eigenaar heeft de brommer iniedergeval voorzien van het volgende:
- Top performance 50cc
- Doppler WR7 (zonder prop)
- TWV, nog onbekend
- Carb, nog onbekend
Voor zover ik kon vinden lijkt dit me een hoogtoerige setup. Klopt dat?
De vorige eigenaar had de prop nog in de uitlaat, dus de brommer liep weliswaar als een natte krant. Die heb ik er vrijwel gelijk uit gehaald, en plots was het mogelijk om de powerband te bereiken. Zeer goede trekkracht in z'n 1 en 2. In z'n 3 heeft 'ie soms hulp nodig om in de powerband te komen, maar als je de koppeling kort laat slippen trekt 'ie daarna wel door in z'n 3. Als je dan doorschakelt naar z'n 4, houdt het feest op. Dan lukt het niet meer om in de powerband te komen en valt 'ie terug in toeren. Ik hoor daarbij verder geen gestotter of gebwaap, hij valt gewoon heel rustig terug. Alsof 'ie niet genoeg vermogen heeft.
Nu heb ik gezocht naar verdere begrenzingen en daarbij kwam ik het metalen plaatje tegen met een aantal gaatjes erin dat aan de inlaat-zijde van de carburateur zat. Dat heb ik eruit gehaald, een aantal andere sproeiers geprobeerd, maar geen significante verbetering in prestaties.
Het luchtfilterelement is schoon en niet vettig. Om te testen of de afstelling simpelweg veel te rijk was, heb ik ook de slang die van het luchtfilterhuis naar de carb loopt even losgehaald, maar ook dan verandert er niet veel.
Ik weet dat de brommer wel vrij zwaar vertand is. Kwam in de 3e versnelling tot ongeveer 60km/u (GPS). Volgens één van de eerdere eigenaren heeft de brommer wel eens 100 echte kilometers aangetikt met de huidige tandwielverhouding. Die was dan ook verbaasd dat de brommer nu niet genoeg vermogen had om verder te komen dan de 3e versnelling. Wellicht dat de huidige twv in de buurt van 12/46 komt? Dat moet ik nog checken.
Achtervelg is btw een 18 inch met 110/80 crossband (110/80 - 18)
Kent iemand dit probleem? Wellicht dat het iets heel simpels is? Alle hulp is van harte welkom.
- Max
Sinds afgelopen dinsdag heb ik er een nieuw projectje bij. Het betreft een Gilera SDR uit 2005. In feite scheelt dit model volgensmij niet van de Derbi Senda R, maar zitten er alleen andere kappen op. Op mijn luchtfilterhuis bijvoorbeeld, vind ik ook gewoon het Derbi-logo terug. Voor zover ik kon vinden is het gewoon het Derbi OT-blok.
De vorige eigenaar heeft de brommer iniedergeval voorzien van het volgende:
- Top performance 50cc
- Doppler WR7 (zonder prop)
- TWV, nog onbekend
- Carb, nog onbekend
Voor zover ik kon vinden lijkt dit me een hoogtoerige setup. Klopt dat?
De vorige eigenaar had de prop nog in de uitlaat, dus de brommer liep weliswaar als een natte krant. Die heb ik er vrijwel gelijk uit gehaald, en plots was het mogelijk om de powerband te bereiken. Zeer goede trekkracht in z'n 1 en 2. In z'n 3 heeft 'ie soms hulp nodig om in de powerband te komen, maar als je de koppeling kort laat slippen trekt 'ie daarna wel door in z'n 3. Als je dan doorschakelt naar z'n 4, houdt het feest op. Dan lukt het niet meer om in de powerband te komen en valt 'ie terug in toeren. Ik hoor daarbij verder geen gestotter of gebwaap, hij valt gewoon heel rustig terug. Alsof 'ie niet genoeg vermogen heeft.
Nu heb ik gezocht naar verdere begrenzingen en daarbij kwam ik het metalen plaatje tegen met een aantal gaatjes erin dat aan de inlaat-zijde van de carburateur zat. Dat heb ik eruit gehaald, een aantal andere sproeiers geprobeerd, maar geen significante verbetering in prestaties.
Het luchtfilterelement is schoon en niet vettig. Om te testen of de afstelling simpelweg veel te rijk was, heb ik ook de slang die van het luchtfilterhuis naar de carb loopt even losgehaald, maar ook dan verandert er niet veel.
Ik weet dat de brommer wel vrij zwaar vertand is. Kwam in de 3e versnelling tot ongeveer 60km/u (GPS). Volgens één van de eerdere eigenaren heeft de brommer wel eens 100 echte kilometers aangetikt met de huidige tandwielverhouding. Die was dan ook verbaasd dat de brommer nu niet genoeg vermogen had om verder te komen dan de 3e versnelling. Wellicht dat de huidige twv in de buurt van 12/46 komt? Dat moet ik nog checken.
Achtervelg is btw een 18 inch met 110/80 crossband (110/80 - 18)
Kent iemand dit probleem? Wellicht dat het iets heel simpels is? Alle hulp is van harte welkom.
- Max