Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Cpi_sm_2004
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 02 jun 2022, 22:31
Vervoersmiddel: Cpi sm 50 (70cc AM6) 2004

Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Cpi_sm_2004 »

Okey, sorry dat ik geen derbi heb maar ik hier nergens info over vinden dus dan maar zelf vragen. Ik heb een CPI sm 50 uit 2004 (70cc metrakit, HPI 2 ten ontsteking, 24mm carb en zelfgemaakte uitlaat) en had er crossbanden opzitten (ik reed offroad) maar heb vanmiddag er SM banden onder gezet. En aangezien het achterwiel er toch af ging ook maar even bij jos dijkman nieuwe ketting en tandwielen opgehaald. Na alles in mekaar te hebben gezet gi g ik het testen en wat rijd het VRESELIJK. Ik heb voortandwiel van 13 tands naar 14 gedaan (ik kwam met 13 uit op GPS 96 kph en wou boven 100) en achtertamdwiel is 53 (zo 1 zat er ook al op maar dan versleten) en heb een VOCA ketting 420 titanium er op gedaan. Tijdens het rijden is alles in lage touren goed maar de powerband is zo veel later en HEEL veel minder krachtig. Ook hapert deze. Hij stottert in de powerband met vermogen geven. Ook klapt hij er keihard op. Alsof ie in 1x van 9000 touren naar 12000 gaat ofz. Weet iemand wat hier het probleem is? Moet ik hem inrijden of ligt dit aan het tandwiel? Heel erg bedankt alvast!!
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je vertanding doet niks met het vermogen van je blok.

Je SM set heeft echter een kleiner achterwiel. Die moet vaker rond voor dezelfde snelheid. Daarvoor moet je een zwaardere vertanding. Hoeveel zwaarder kun je met middelbare school rekenen bepalen door de omtrek van beide wielen te berekenen ;)
Cpi_sm_2004
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 02 jun 2022, 22:31
Vervoersmiddel: Cpi sm 50 (70cc AM6) 2004

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Cpi_sm_2004 »

Erwin P schreef: vr 03 jun 2022, 00:29 Je vertanding doet niks met het vermogen van je blok.

Je SM set heeft echter een kleiner achterwiel. Die moet vaker rond voor dezelfde snelheid. Daarvoor moet je een zwaardere vertanding. Hoeveel zwaarder kun je met middelbare school rekenen bepalen door de omtrek van beide wielen te berekenen ;)
Ja ik dacht ook al dat het raar was idd, vermogen hoort hetzelfde te zijn. De SM banden zijn allebij zelfde maat als de crossbanden (voor 21 inch en achter 19") dus dat kan het ook niet zijn. Mijn ketting is echter wel nogal slap gaan hangen dus die ga ik straks even spannen, dan kijken of het nog steeds zo is...
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Normaal heb je dan 18' achter... 19 heb ik achter nog nooit gezien op brommers.
Het kan zijn dat je achterband veel lager/platter is. Scheelt zo een paar tanden. Als je ketting heel slap staat geeft dat heel schokkerige reacties.
Cpi_sm_2004
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 02 jun 2022, 22:31
Vervoersmiddel: Cpi sm 50 (70cc AM6) 2004

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Cpi_sm_2004 »

Erwin P schreef: vr 03 jun 2022, 12:44 Normaal heb je dan 18' achter... 19 heb ik achter nog nooit gezien op brommers.


Ik ga het zo even nameten, dat over schokkerige reacties zij mn vader ook al, over uurtje ga ik hem spannen en uitteste. Als het dan nov steeds zo is zet k die 13 tands er weer onder en va ik dan kijken. Hopelijk is het dan opgelost. Bedankt voor de tip!
Cpi_sm_2004
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 02 jun 2022, 22:31
Vervoersmiddel: Cpi sm 50 (70cc AM6) 2004

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Cpi_sm_2004 »

Okey er klopt iets niet, als ik mijn achterband opmeet (rubber op de grond tot bovenaan) kom ik ongeveer 60+ cm uit?! Dat is geen 19"... en mijn voorband zelfs 67+ cm😳
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je neemt me nu in de zeik hoop ik...
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahahahah, ik ben bang van niet.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Powerband haperd en klapt in één keer hard op het tandwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je velg heeft een inchmaat. Je band daar bovenop nog een breedte en hoogtemaat...
Plaats reactie