Derbi rookt enorm

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Oké, ik weet dat roken niet zo bijzonder klinkt maar ik kan serieus het probleem niet vinden. Het gaat om een drd racing 2009. Set up is airsal 80cc xtreme, vl17 membraan, keihein 28mm carb (imitatie) en een voca 80 pijp. Ik heb mijn blok laten reviseren en daarna zelf weer opgebouwd. Toen ik eenmaal alles in elkaar had en hem wou starten rookte hij enorm. Dit hield echter niet op. Ook kwam er veel olie uit mijn uitlaat. Ik heb keurig 1:45 gemengd en verschillende andere menghoeveelheden geprobeerd maar dat veranderde niks. Koelvloeistof is ook het probleem niet want dat gaat niks omlaag in het reservoir. Ik had sproeier 138 erin zitten en ben op advies van iemand anders eens even 125 gaan proberen. Dit veranderde echter ook niks. Na dat test rondje heb ik hem weer even weggezet en ik wou net een andere cilinder gaan proberen (baat het niet dan schaadt het niet dacht ik) en toen ik mijn bougie eruit draaide was deze vrij zwart, foto volgt. Nu is mijn vraag wat kan dit roken veroorzaken? Want nog veel kleinere sproeier zal in mijn ogen met deze set up niet goed zijn. Of zit ik dan compleet mis?
Edit: ik moet er ook bij vertellen dat hij niet in zijn powerband wil. Hij hapert en schokt enorm voor het moment waarop hij in zijn powerband zou moeten gaan. Dit deed hij voor de revisie ook al maar toen was hij ook niet afgesteld.


https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... G_4601.jpg
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Kan idd een veel te rijke afstelling zijn of een krukaskeerring die niet goed zit aan de koppelingskant.
Sproeier lijkt me vrij groot, zou eerst een paar kleinere proberen en helpt dat niet dan naar keerring kijken.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Is 125 te groot? En hoeveel kleiner moet ik dan ongeveer aandenken? Of moet ik gewoon zo’n setje bestellen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Kan ik weinig zinnigs op zeggen, totaal geen ervaring met zo'n dikke 80 en 28mm carb..dus misschien moet er zo'n grote in maar in combinatie met de problemen zou het kunnen dat je kleiner moet.
Maar ook de keerring is een goede verdachte aangezien het blok opnieuw is opgebouwd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Denk eigenlijk door de rook eerder aan keerring.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Maar door t inhouden voor powerband weer aan afstelling...combinatie misschien, i dunno 😂
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Hoe kan ik het vanaf hier het beste aanpakken dan? Sproeier vervangen en afstellen moet wel lukken maar die keerring heb ik geen ervaring mee. Hoe gaat dat in zijn werking? Kan het ook zijn dat er teveel blokolie in zit? Ik weet dat ik moet vullen tot het het gaatje uit kwam maar las dat er ongv 600ml in moest maar bij mij kwam het er pas uit bij 850 dus dat zit er nu ook in.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Met een mhr team 80 en 28mm carb zat ik op sproeier 135 ofzo, maar verschilt helemaal per brommer natuurlijk. Ik denk dat je rechterkrukaskeerring niet goed zit, en dat er blokolie verbrand word.
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Zo'n recht krukas keerring kan je bijna niet verneuken. Maar als je daadwerkelijk dneks dat hij het verbrand zou ik zeggen draai het boutje eruit en kijk of het eruit stroomt. Als je hen iets schuiner zet dan toen je vulde.

Maar gezien je powerband denk ik echt je afstelling. Ik had met een metrakit prorace rond de 120 dacht ik.
Maar stuur anders eerst eens een filmpje van wat "erg" is. En je sproeier staat ook in verband met je uitlaat en inlaat. Wat voorn luchtfilter en uitlaat heb je? Maar 135 klinkt me iig veel te groot. Ook zou ik gewoon 1/50 aanhouden. Van een vetter mengsel heeft ook invloed op je afstelling. Dus ik zou zeggen 1 ding per keer. Eerst gewoon terug naar 1 op 50, daarna rook bekijken. Vervolgens je afstelling doen.

PS, cilinder wisselen kan niet helpen met de rookontwikkeling😬
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Dacht 700 ml, je hebt em wss gevuld toen hij op de standaard stond, scheef dus ?
Dan giet je er snel te veel in, hij moet op dat moment recht staan.
Maar dat verklaart niet de rook, hooguit gooit ie er dan wat olie uit bij de carterontluchting.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Nee hij is gevuld toen hij op een bok stond dus wel gewoon recht
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Hierbij een video. Ik had mijn gaskabel niet goed zitten dus het moment dat het stuur bewoog ging hij in zijn toeren. https://youtube.com/shorts/MOzkZzzfHa0?feature=share
Hierna stond de straat en de tuin van de buren helemaal blauw trouwens


Luchtfilter is trouwens een TwinAir powerfilter en de uitlaat een voca 80
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3649
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door 42 »

Das best veel rook...
Het is dat je kvs op peil blijft anders zou je denken dat t witte rook is.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Ja het is gewoon verre van normaal. Ik kan alleen de oorzaak dus niet vinden. Is die keerring makkelijk te vervangen? Ik wil dat opzich wel proberen, heb dat nog nooit gedaan. En kan dat gewoon als het blok in het frame blijft zitten of moet ik daarvoor de carters splitsen?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou ja, ik hebt kut internet op vakantie. Maar als jullie zeggen dat het echt verre van normaal is zou ik ff je keerring vervangen ja. Hele blok kan blijven zitten. Kickstart poot er ff olie aftappen aan te rechterkant.
Boutjes eruit en dan pak je de koppelingsdeksel er zo af. Alleen moet je een poulietrekker hebben. Dan kan je tandwiel eraf. Draai je even een schroefje in de keerring en trek je m er zo uit. De nieuwe Rik je daarna MET BELEID er terug in tot die glad zit met de rand. Voila.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door MerijnL »

Ik heb de jongens die mijn revisie hebben gedaan een bericht gestuurd en zij gaan het oplossen. En dan nog maar hopen dat dat het probleem was.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi rookt enorm

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat is netjes van ze
Plaats reactie