Krukas voor 72,4cc

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor de revisie van mijn blok. Ik wou ook gelijk een nieuwe cilinder doen(airsal 72,4 cc) aangezien de oude af was. Op dit moment heb ik alles bij elkaar behalve een goede krukas omdat ik niet goed weet welke hiervoor het beste is. Hopelijk is er iemand die mij kan helpen :woot:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door 42 »

Barikit competition, dopler endurance.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

Is het verschil tussen beide erg groot? Want ik vind de barikit competition alleen op buitenlandse sites. En de Doppler endurance kan ik wat makkelijker kopen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door 42 »

Derbipartsshop heeft em.
Ik vind t zelf een erg fijne krukas en hij is wel iets beter dan de dopler vind ik.
Maar ga je verder niet al te gek qua setup dan is de dopler ook prima.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

Moet ik voor de barikit dan niks uitfrezen? En andere speciale dingen kopen/doen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door 42 »

Nee, past gewoon zo.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Erwin P »

Bij wijze van kan deze cilinder nog op een nette originele as.

Moet hij wel echt nog goed zijn en de krukas lagers nieuw.
De originele krukassen kunnen echt veel hebben, maar gaan vaak stuk omdat men een nieuwe sterke cilinder op een krukas met bigend speling en versleten krukas lagers zet.

Ik weet niet of er nog Rito krukassen te krijgen zijn hiervoor, maar die monteerde ik altijd graag. Toendertijd had Doppler wat gezeik met bigend lagers die zonder reden kapot liepen, al schijnt dat wel te zijn opgelost.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

Ik zal nog even kijken of de rito krukassen ergens zijn te halen
:) . En voor mijn krukas lagers moet ik gewoon c3 halen toch? Want las dat c4 pas nodig is voor extreem hoge toeren/warmte.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Erwin P »

C3 inderdaad. C4 slijt een stuk harder bij dagelijks gebruik. C4 heeft standaard meer speling wat inderdaad geschikt is voor hogere toerentallen. Waarom men bedacht heeft dat af en toe op brommers te zetten is me een raadsel.

C3 komt ook tot 22.000 toeren. Houdt een veiligheidsmarge van ca 10% aan kun je nog steeds richting de 20K. Ik ken niet zo heel veel brommers die dat draaien, zelfs in de sprint.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door 42 »

Rito heeft alleen krukassen voor OT blokken dacht ik.
En de airsal kan idd op een goede ori krukas maar aangezien het blok toch open gaat zou ik zelf gelijk een betere plaatsen, mocht je dan later een krachtiger cilinder willen dan kan t blok dicht blijven.
En de brommer is van 2007, heeft wss meerdere eigenaars gehad waarvan je niet weet wat ze er mee gedaan hebben.
Ook trilt de barikit een stuk minder, ik had met ori krukas vanaf 9k toeren dat mn brommer behoorlijk trilde en vibreerde en nu juist vanaf 9 super rijdt zonder vibratie of iets, bij 10k + spint ie als een tevreden poes.
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

42 schreef: wo 28 sep 2022, 09:39 Rito heeft alleen krukassen voor OT blokken dacht ik.
En de airsal kan idd op een goede ori krukas maar aangezien het blok toch open gaat zou ik zelf gelijk een betere plaatsen, mocht je dan later een krachtiger cilinder willen dan kan t blok dicht blijven.
En de brommer is van 2007, heeft wss meerdere eigenaars gehad waarvan je niet weet wat ze er mee gedaan hebben.
Ook trilt de barikit een stuk minder, ik had met ori krukas vanaf 9k toeren dat mn brommer behoorlijk trilde en vibreerde en nu juist vanaf 9 super rijdt zonder vibratie of iets, bij 10k + spint ie als een tevreden poes.
Heel erg bedankt voor je hulp, het is uiteindelijk de barikit geworden omdat hij veel goede reviews had. Gelukkig ben ik maar de 2e eigenaar dus weet ik goed wat er allemaal mee is gedaan :happy:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:
Dylhen
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Dylhen »

Tipje:

Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.

Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Dylhen
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Dylhen »

Ook warmt die spijl veel sneller op waardoor die vaak vastnaait op die spijl...
Stroman
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: za 03 sep 2022, 19:22
Vervoersmiddel: Derbi sends x-Treme 2007

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Stroman »

Dylhen schreef: wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:

Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.

Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Hoe ver moet ik hem dan terug leggen?

Nog er bedankt voor de tip trouwens :thumbup:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Erwin P »

Dylhen schreef: wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:

Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.

Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Ga je dan niet het nut van het spijltje voorbij? Die zit er namelijk omdat de poort te breed is om de zuiger(veer) te ondersteunen. Zou je die terugleggen kan je zuiger licht kantelen wat weer overmatige slijtage geeft en extra belasting aan je zuigerveer.
Dylhen
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Dylhen »

Erwin P schreef: do 06 okt 2022, 01:50
Dylhen schreef: wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:

Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.

Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Ga je dan niet het nut van het spijltje voorbij? Die zit er namelijk omdat de poort te breed is om de zuiger(veer) te ondersteunen. Zou je die terugleggen kan je zuiger licht kantelen wat weer overmatige slijtage geeft en extra belasting aan je zuigerveer.
Dat dacht ik eerst ook maar het is minimaal, het is maar net dat ie iets hol loopt waardoor als hij uitzet niet te snel/te ver uitzet tegen de zuiger aan komt. Hij ondersteunt dus nog steeds je zuigerveer want er is maar een paar honderdte van een mm af
Dylhen
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 23:10
Vervoersmiddel: Derbi GPR-R50 Custom caferacer

Re: Krukas voor 72,4cc

Ongelezen bericht door Dylhen »

Stroman schreef: do 06 okt 2022, 01:14
Dylhen schreef: wo 05 okt 2022, 23:16 Tipje:

Voor je deze Airsal monteert even de spijl in de uitlaatpoort terugleggen met een schuurpapiertje (korrel 600-1000) en eventueel één of 2 kleine dimpeltjes (1,5 / 2mm boortje net wat alu weghalen) boren op de plek waar de zuiger over de spijl heen gaat. Dit zorgt dat tijdens warm worden er smering meegenomen kan worden via die dimpeltjes en door het terugleggen van de spijl je cilinder niet naar de kanus loopt na 1000km.

Heb zelf een 78,5cc Airsal gemonteerd, ondertussen 30km oud en heeft al 12k toeren aangetikt (en 100km/u) zonder slag of stoot. Heb deze tip van een goede brommermonteur gekregen die zelf deze cilinder had op zn eigen brommers.
Hoe ver moet ik hem dan terug leggen?

Nog er bedankt voor de tip trouwens :thumbup:
Euhmm vond ik ook lastig om in te schaffen, maar met de reflectie van een witte achtergrond kan je wel zien of je het spijltje hebt terug gelegd, dan wordt de reflectie namelijk niet meer recht ofzo hahahaha. Verder gwn beetje olie bij je schuurpapier doen tijdens schuren, sws is het geen overbodige luxe om alle poorten na te gaan met een schuurpapiertje om eventuele scherpe randjes weg te halen.

Wat betreft die dimpeltjes, eerst zuiger monteren met cilinder. Dan via de uitlaatpoort met potlood ofzo langs de spijl aftekenen, zodat je zeker weet dat je dat dimpeltjes boort op de juist plek. Vervolgens met schuurpapier zorgen dat er geen scherpe braampjes op zitten. Die dimpeltjes hoeven niet, maar uiteindelijk helpt het wel iets natuurlijk. Als het stuk gaat dan ben je toch al te laat.
Plaats reactie