50/70cc cilinder

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Marijn_Vis
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 19:11
Vervoersmiddel: Aprilia sx 50

50/70cc cilinder

Ongelezen bericht door Marijn_Vis »

hallo, ik ben Marijn met een aprilia sx 50 uit 2014 (NT blok)
setup:
mezoly 50cc cilinder
17,5 mm carb (sproeier 100, gasnaald 1/2)
gianelli conti
volledig ontgrensd

Ik ben niet tevreden over momentele prestaties van deze setup, zeker met iemand achterop komt hij erg lastig in de powerband. ik snap dat hoogtoerige uitlaten onderin weinig kracht hebben maar vanwege de mezoly cilinder (die niet al te beste poorten heeft) is dit nog erger.
ik ben daarom op zoek naar een nieuw cilinder. na onderzoek op dit forum is mij nog niet helemaal duidelijk of airsal 70 nou goed te doen is met deze setup. ik snap dat hier een 19mm carb bij komt kijken maar hoe zit het met mijn 50cc uitlaat (hoogtoerig) en standaart krukas waar momenteel 15.000 km op staat.
mocht dit niet gaan is een 50cc cilinder (liefst gietijzer vanwege slijtvastheid en betrouwbaarheid) ook prima. maar zit hier veel verschil tussen de mezoly 50 die ik nu heb of is dit het geld niet waard?

alvast bedankt mannen!!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: 50/70cc cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Dat moet wel kunnen, zou dan wel een 21 carb en spruitstuk doen.
En kijken of de krukaslagers geen speling hebben, zal nog niet met deze km stand maar beter ben je zeker.
De uitlaat zal em wel wat beperken ja maar meer koppel zul je zeker hebben.
Als t je alleen om meer koppel gaat is de mvt 75 ook een goede optie.
Marijn_Vis
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 19:11
Vervoersmiddel: Aprilia sx 50

Re: 50/70cc cilinder

Ongelezen bericht door Marijn_Vis »

42 schreef: di 11 okt 2022, 23:02 Dat moet wel kunnen, zou dan wel een 21 carb en spruitstuk doen.
En kijken of de krukaslagers geen speling hebben, zal nog niet met deze km stand maar beter ben je zeker.
De uitlaat zal em wel wat beperken ja maar meer koppel zul je zeker hebben.
Als t je alleen om meer koppel gaat is de mvt 75 ook een goede optie.
harstikke bedankt voor het bericht. raad jij dan eerder de airsal 70 of de mvt 75 aan? later zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om een 70cc uitlaat eronder te hangen, word de airsal 70 dan niet te krachtig voor mijn krukas?
krukas lagers heb ik trouwens een paar maanden terug laten vervangen dus die zijn nog in perfecte staat.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: 50/70cc cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Durf ik niet te zeggen, de airsal is een stuk hoogtoeriger, wss zal het wel kunnen maar ik zou zelf het risico niet willen lopen, maar dat heb ik al snel, lol.
Wacht even wat andere reacties af nog als die komen, ik heb zelf geen ervaring met die airsal.
Met de MVT moet het sowieso wel kunnen, die is een stuk laagtoeriger.
Plaats reactie