Derbi loopt niet

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
DIKKEDURBIE
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Derbi senda

Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door DIKKEDURBIE »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over een Derbi Senda uit 2008.
Ik heb hem van een vent gekocht die er elke dag mee naar school reed maar daarna de auto pakte. Toen heeft tie 5 jaar stil gestaan en daarna deed tie het niet meer. Ik het blok open gemaakt, bleek dat er koelvloeistof in zat. Hele blok geresiveerd en weer in elkaar gezet. Hij krijgt benzine, hij vonkt maar hij doet het gewoon niet!! Ik weet niet wat het probleem is, ook als we hem proberen aan te rennen doet tie niks. De ontsteking zit zoals die zat en volgens mij goed( ik weet ook niet hoe die moet zitten).

Iemand een idee waarom hij het niet doet of dat tie weet hoe de ontsteking moet??!!

Alvast bedankt
Hidde voorhoeve
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 19:50
Vervoersmiddel: Derbi senda drd black edition 2005

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door Hidde voorhoeve »

heb je compressie? en misschien staat je ontsteking niet op tijd,(vonkt hij wel maar niet op het juiste moment). er staan markeringen op je ontsteking waarmee je dit op tijd kan zetten. Kijk hier misschien even een filmpje over. Want een brommer heeft benzine, compressie en vonk nodig om te starten.
DIKKEDURBIE
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door DIKKEDURBIE »

Oke bedankt!

Hij heeft compressie, ik denk inderdaad ook dat de ontsteking niet goed staat en ook geen markeringen op mijn onsteking gezien.
Maar ik zal kijken of ik een fimpje kan vinden daarover.
DIKKEDURBIE
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door DIKKEDURBIE »

Ik kan geen video vinden die mij echt helpt, miss hebben jullie er een voor mij?
DIKKEDURBIE
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door DIKKEDURBIE »

Inmiddels heb ik de tijd goed staan denk ik, want hij doet het een beetje, alleen het probleem is dat tie alleen op remreiniger loopt dus geen benzine krijgt en heel slecht alsof die elk moment kan verzuipen, wat kan het zijn?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Moeilijk te zien vanop afstand. Als de ontsteking goed staat en de motor zelfs met een nieuwe bougie niet goed loopt zou het idd wel eens aan de benzineaanvoer kunnen liggen. En je zou kunnen zeggen dat als de bougie nat staat dat aan teveel benzine ligt en bij een droge denk je dan weer aan weinig of geen benzine.
Als je nergens valse lucht trekt zou ik denken aan een carbu die vervuild of slecht afgeregeld is. Heb je een gewone benzinekraantje of zo'n vacuum gestuurd type?
DIKKEDURBIE
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Derbi senda

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door DIKKEDURBIE »

Ik heb de carburateur ervan af gehaald en die zat vol benzine, maar die ga ik ff grondig reinigen en nieuwe sproeier en dan hopen dat tie het doet. Ik heb een vaccuum kraantje en ik dacht dat het daar aan lag maar blijkbaar niet omdat de carb vol benzine zit. Ik heb gehoord dat je je ontsteking op verschillende plekken kan zetten dat tie dan beter loopt of juist slechter loop of zefs niet start, miss lischt het daaraan?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Verkeerd getimede ontsteking kan idd een slecht lopend (of helemaal niet lopend) blok veroorzaken. En hoe dat juist moet staan zou ik zelf ff moeten opzoeken maar dat kan, je zelf ook wel ergens online (of op dit forum) vinden.

Maar laat ns weten of het na het carbu reinigen beter is of niet.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Derbi loopt niet

Ongelezen bericht door gpr050 »

Niet alleen moet de grondplaat (bij een standaard ontsteking) van de ontsteking “op tijd” gezet worden, ook is het belangrijk dat het vliegwiel “op tijd” staat. Als je het vliegwiel zonder het spietje gemonteerd hebt is het onwaarschijnlijk dat dat zo is! Zonder dat deze 2 op tijd staan zal’ie wel vonken maar niet of slecht lopen.
Plaats reactie