Derbi sneller laten optrekken

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 38
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Derbi sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Hoi, ik heb een derbi senda drd extreme limited editon 2020 gekocht. Deze heb ik gekocht van een vriend van mijn broer, de derbi heeft alle orginele onderdelen erin en is nog in echt een hele mooie staat.

Ik vroeg me alleen af, kan ik hem sneller laten optrekken maar de topsnelheid hetzelfde houden? De topsnelheid is nu 50km/h. Ik zat zelf te denken aan een kleine bocht in de uitlaat te monteren, zodat die harder gaat. Als de topsnelheid omhoog is kan ik de vertanding veranderen op mijn voorwiel, hierdoor zou die sneller moeten kunnen gaan optrekken en de topsnelheid weer omlaag gaan (wat dus gecompenseerd wordt door de uitlaat).

Is dit de meest effectieve en schadeloze manier van het sneller laten optrekken? Ik heb er zelf nog echt heel weinig verstand van, dus hoopte hier wat hulp te kunnen krijgen! Alvast bedankt!
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Zorgen dat je motor hogere toeren kan maken en dan de vertanding aanpassen om sneller op te trekken maar wel op dezelfde topsnelheid te komen lijkt me geen slechte denkpiste.

Ik vraag me wel af of het langer doorrijden met je brommer op die hogere toerentallen wel goed is. Alhoewel, er lopen heel wat ontgrensde brommers probleemlos op die toeren.

Ff afwachten want ik vermoed dat er hier wel anderen met meer ervaring op uw vraag gaan antwoorden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door 42 »

Dat is idd een beetje de standaard manier ja, ook al zou ik zelf de vertanding op het achterwiel veranderen :p ( en eventueel voortandwiel maar dat is wss een 11 en kan niet kleiner )
Als er een prop in de uitlaatbocht zit die je uit kan boren of vijlen dan die uitvijlen tot je iets van 60-65 gaat en dan met vertanding terugbrengen in snelheid.
Ik snap alleen niet precies wat je bedoeld met kleine bocht monteren.
Je brommer is een model van na 2018 en die hebben ook een begrensde cdi waardoor je niet veel meer dan 8000 toeren zult maken, deze zal je dus ook moeten vervangen.
Vergeet niet om de carb opnieuw af te stellen, das echt belangrijk.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Derbi sneller laten optrekken

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Het is nogal lastig om een brommer origineel te houden qua snelheid maar wel echt merkbaar sneller laten optrekken, heb dit zelf ook een tijdje geprobeerd toen ik net een brommer had maar liep de hele tijd tegen hele hogen toeren aan, wat niet echt prettig reed en ook niet echt goed voor de brommert is. Je kan hem dus wel hoger in toeren laten lopen door de prop/cdi te veranderen maar dit zal uit eindelijk niet echt veel merkbare trekkracht opleveren. De enige echte manier is door hem toch te ontgrenzen al verschilt dat per omgeving hoe verstandig dat is en of je het zelf waard vind. Misschien het overwegen waard aangezien het het rijden ook een stuk leuker kan maken.
Plaats reactie