Beta rr50

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Ga zelf binnenkort een begrenzer om m'n 70cc bouwen :dry: dus ik zal wel laten weten of dat een beetje werkt en of het erg opvalt.
Heb zo'n instelbaare maar het is hetzelfde principe als een euro begrenzer.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Kata 2.0 schreef: wo 15 mar 2023, 20:38
42 schreef: wo 15 mar 2023, 18:55
Kata 2.0 schreef: wo 15 mar 2023, 15:22

Dat is eigenlijk ook een vraag die ik me al heb gesteld.

Is maar dat je oliepompje gewoon pompt adh van het toerental. Als je nu bij hetzelfde toerental door middel van een grotere carbu meer lucht/benzinemengsel gaat aanvoeren zal je motor normaal gesproken meer toeren maken en dus zal je pompje ook meer olie aanleveren. Dan zou ik denken dat de verhouding hetzelfde blijft. Maar zou het ook niet kunnen dat dat pompje het op de hogere toerentallen net iets minder aankan en je olie/benzineverhouding niet meer optimaal is?

Is gewoon maar een vraag hoor.
Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ? :think:
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd.. :crazy:
Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.

Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé. :mrgreen:


Een pompje mengt 1:50 voor de originele setup. Als je dingen gaat veranderen klopt dit natuurlijk niet meer maar omdat de meeste pompjes net te rijk staan afgesteld (rond 1:55) kom je vaak met een paar hogere sproeier maten er nog mee weg.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

Kata 2.0 schreef: wo 15 mar 2023, 20:38
42 schreef: wo 15 mar 2023, 18:55
Kata 2.0 schreef: wo 15 mar 2023, 15:22

Dat is eigenlijk ook een vraag die ik me al heb gesteld.

Is maar dat je oliepompje gewoon pompt adh van het toerental. Als je nu bij hetzelfde toerental door middel van een grotere carbu meer lucht/benzinemengsel gaat aanvoeren zal je motor normaal gesproken meer toeren maken en dus zal je pompje ook meer olie aanleveren. Dan zou ik denken dat de verhouding hetzelfde blijft. Maar zou het ook niet kunnen dat dat pompje het op de hogere toerentallen net iets minder aankan en je olie/benzineverhouding niet meer optimaal is?

Is gewoon maar een vraag hoor.
Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ? :think:
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd.. :crazy:
Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.

Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé. :mrgreen:
Dus als ik alleen zou ontgrenzen en een nieuwe uitlaat en een sproeier eronder gooi dan kan ik gewoon nog door met de oliepomp toch?
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

Skakelbr schreef: wo 15 mar 2023, 20:48
Kata 2.0 schreef: wo 15 mar 2023, 20:38
42 schreef: wo 15 mar 2023, 18:55

Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ? :think:
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd.. :crazy:
Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.

Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé. :mrgreen:


Een pompje mengt 1:50 voor de originele setup. Als je dingen gaat veranderen klopt dit natuurlijk niet meer maar omdat de meeste pompjes net te rijk staan afgesteld (rond 1:55) kom je vaak met een paar hogere sproeier maten er nog mee weg.
Die laatste vraag van mij was eigenlijk voor deze reactie bedoeld
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Ja, zolang je geen al te snelle uitlaat neemt, een echt snelle uitlaat doet al snel 13k toeren, ook met een 50 cc en dan gaat je pompje idd vrij hard draaien met alle risico's zoals schakelbr zegt, goed punt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Ik rij al even met een 75cc, 21mm carb en oliepomp maar met ori uitlaat waardoor ik net 10,5k toeren maak.
Gaat tot nu toe prima.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Iets aan het pompje afgesteld? Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat je benzine/olie verhouding is. Bovenaan moest 1:55, 1:45 zijn, maar ik denk dat het wel duidelijk was
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Niet echt, gewoon op t streepje.
Nu vind ik dat afstellen sowieso sketchy, zo moet je dat stukje rubber wat in het kapje valt tegen houden met afstellen, doe je dat niet dan veranderd de stand iets zodra je het kapje er op doet en smeer je net iets rijker.
En zou ook de verhouding graag weten maar gok er op dat t goed zit, slijtage zie je helaas pas als de cilinder er af gaat en dat zal voor eerst niet zijn dus fingers crossed dan maar.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

42 schreef: do 16 mar 2023, 13:08 Niet echt, gewoon op t streepje.
Nu vind ik dat afstellen sowieso sketchy, zo moet je dat stukje rubber wat in het kapje valt tegen houden met afstellen, doe je dat niet dan veranderd de stand iets zodra je het kapje er op doet en smeer je net iets rijker.
En zou ook de verhouding graag weten maar gok er op dat t goed zit, slijtage zie je helaas pas als de cilinder er af gaat en dat zal voor eerst niet zijn dus fingers crossed dan maar.
Je kan dat moeilijk afmeten en dan ga je idd op de fabrieksafstelling moeten vertrouwen. Zoals hogerop al gezegd denk ik dat de pomp ietwat 'veilig' is ingesteld en je dan eerder op 1:55 ipv 1:45 zal zitten.
Dus qua opvoeren zit je dan misschien wel veilig. Maar toch, ik ben iemand die niet altijd zo vertrouw op die zaken en daarom meng ik liever zelf.
Ieder zijn ding en als je je ergens goed bij voelt moet je niet veranderen. :thumbup:
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: wo 15 mar 2023, 19:59 De gewone dus wel ja, die moet je dus eerst uitzetten met contact aan maar motor uit, ik heb er zelf 1 gekocht maar nog niet afgesteld en in werking maar kan me nu al voorstellen dat ik dat heel snel zat ben eigenlijk.
En je krijgt nog een extra boete als ze em vinden bij controle dus ik ben er nog niet over uit of ik em wel ga gebruiken.
Ik vind het systeem met die cdi met ingebouwde begrenzer mooier, zou bijna mn bedrading aan gaan passen op zo'n ding, zeker als je em idd aan moet zetten en niet automatisch aangaat.
Denk dat ik zelf Jos Dijkman eens een mailtje ga sturen over hoe die precies werken.
Nog even terug over die begrenzers. Je hebt het hier over een begrenzer zonder afstandsbediening toch? Met het uitzetten voordat je wegrijdt?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Nee, das juist die met afstandsbediening, ik weet niet zeker hoe met schakelaar werkt.
Zodra je het contact aan zet vd brommmer, dus zonder te starten maar wel dat je lichtjes e.d. aangaan, staat de begrenzer ook aan en dan moet je de begrenzer dus eerst uitzetten..het uitzetten mag ook niet met draaiende motor....bloedje irritant dus aangezien je dat elke x moet doen zodra je motor is uit geweest.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: di 04 apr 2023, 21:34 Nee, das juist die met afstandsbediening, ik weet niet zeker hoe met schakelaar werkt.
Zodra je het contact aan zet vd brommmer, dus zonder te starten maar wel dat je lichtjes e.d. aangaan, staat de begrenzer ook aan en dan moet je de begrenzer dus eerst uitzetten..het uitzetten mag ook niet met draaiende motor....bloedje irritant dus aangezien je dat elke x moet doen zodra je motor is uit geweest.
Maar het uitdoen van de motor mag wel gewoon toch? Want met de meeste zodra je hem uitzet gaat de begrenzer ook automatisch weer aan. En heb je wat ervaring of de politie deze dingen makkelijk herkent?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Dat mag ja.
Geen ervaring zelf, wel gelezen dat mensen er mee wegkomen.
Als de motor maar een beetje mooi blijft lopen, als die stottert en ploft hebben ze al snel vermoeden.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

Weet iemand trouwens of je bij een beta tussengas moet geven of maakt dat niet uit.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Met terugschakelen ?
Ik doe t altijd wel, heb t idee dat ie dan wat lekkerder terugschakelt ook..of het per se moet weet ik niet, denk t niet.
Met omhoog schakelen uiteraard niet, dat vind de bak minder lekker.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

ah oke. En ik wil eigenlijk zo perfect mogelijk rijden maar wanneer rem je eigenlijk om zo min mogelijk slijtage aan je versnellingsbak te krijgen? Gewoon eerst remmen en dan op het laatste terugschakelen of kan je gewoon de koppeling inhebben met het remmen? Dat doe ik namelijk meestal.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door 42 »

Ik schakel in gedeeltes terug, als ik te snel terugschakel van 6 naar helemaal 1 dan klinkt t niet echt lekker, vooral naar zn 1 geeft dan een 'kloink'.
Maar verder gewoon tijdens het remmen met koppeling in idd.
Ik rij vrij sportief en rem en schakel laat dus dan moet je wel.
Ook is het beter niet op de motor te remmen zoals je met een auto of motor wel kan doen, je geeft dan geen gas dus komt er te weinig olie bij voor zn toeren.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik schakel meestal terug en rem tegelijkertijd nog bij als het nodig is. Probleem is wel dat je bij te fél terugschakelen je een 2-takt heel hoog in toeren kan jagen maar doordat je geen gas geeft er amper nog mengsel (dus ook geen smerende 2-takt olie) aankomt in je blok.
Dus: Terugschakelen mag maar dan eerder om ietwat te vertragen, als je hem hoog in toeren gaat jagen kan je beter gewoon remmen tot het toerental zo ver gezakt is dat je veilig kan terugschakelen.

Is enkel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

Kata 2.0 schreef: za 22 apr 2023, 15:17 Ik schakel meestal terug en rem tegelijkertijd nog bij als het nodig is. Probleem is wel dat je bij te fél terugschakelen je een 2-takt heel hoog in toeren kan jagen maar doordat je geen gas geeft er amper nog mengsel (dus ook geen smerende 2-takt olie) aankomt in je blok.
Dus: Terugschakelen mag maar dan eerder om ietwat te vertragen, als je hem hoog in toeren gaat jagen kan je beter gewoon remmen tot het toerental zo ver gezakt is dat je veilig kan terugschakelen.

Is enkel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Maar hoe zit dat dan met tussengas? Gaat je daardoor juist niet te hoog in de toeren zitten als je terugschakelt?
Ghost
Derbi fan
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 sep 2022, 19:46
Vervoersmiddel: Beta rr50 Track

Re: Beta rr50

Ongelezen bericht door Ghost »

42 schreef: vr 21 apr 2023, 20:57 Ik schakel in gedeeltes terug, als ik te snel terugschakel van 6 naar helemaal 1 dan klinkt t niet echt lekker, vooral naar zn 1 geeft dan een 'kloink'.
Maar verder gewoon tijdens het remmen met koppeling in idd.
Ik rij vrij sportief en rem en schakel laat dus dan moet je wel.
Ook is het beter niet op de motor te remmen zoals je met een auto of motor wel kan doen, je geeft dan geen gas dus komt er te weinig olie bij voor zn toeren.
Dus het remmen met koppeling in zorgt niet echt voor extra slijtage? En zo wel dan is dat dus zo weinig dat het eigenlijk niks uitmaakt en je gewoon moet rijden zoals het fijnst voelt?
Plaats reactie