airsal 70cc gietijzer of airsal 72.4cc aluminium

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
jarsm
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 apr 2023, 20:18
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme

airsal 70cc gietijzer of airsal 72.4cc aluminium

Ongelezen bericht door jarsm »

ik wil een van de 2 cilinders plaatsen maar weet niet welke beter is heeft de gietijzer meer koppelkracht of is hij echt alleen maar slijtvaster en geeft het veel verschil in kracht

en welke past het beste op de setup, leovince v6 uitlaat, 19mm race carburateur, orginele filter en voca krukas
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: airsal 70cc gietijzer of airsal 72.4cc aluminium

Ongelezen bericht door 42 »

De gietijzer heeft iets meer koppel wss, heeft 2 zuigerveren, de alu maar 1 waardoor de alu weer iets sneller zal zijn.
Qua poorten weet ik niet.
En misschien zorgt de iets grotere inhoudt van de alu voor gelijke koppel, durf ik niet zo te zeggen.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: airsal 70cc gietijzer of airsal 72.4cc aluminium

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Maakt niet heel veel uit. Qua slijtvastheid valt het bij aluminium ook erg mee als je niet constant vol gas rijd. Met de koppel zal het ook erg in de buurt van elkaar liggen. Aluminium is een stuk sneller op bedrijfs temperatuur wat erg prettig kan zijn. Rij zelf 72.4 alu met x-fight en bevalt erg goed.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: airsal 70cc gietijzer of airsal 72.4cc aluminium

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik zou lekker voor de goedkoopste van de 2 gaan. Veel verschil zal je toch niet merken. Gezien je de x-fight hebt is je uitlaat voor koppel, en voor de topsnelheid doe je het niet. Het kleien verschil in koppel zal je echt niet merken.
Plaats reactie