Polini 50cc + Yasuni hm cross
-
- Derbi fan
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 05 jun 2022, 16:58
- Vervoersmiddel: Aprillia sx 50
Polini 50cc + Yasuni hm cross
Ik heb een polini 50cc met een yasuni hm cross ik heb hier al eerder vragen over gesteld maar ik vraag het weer want dan heb ik alles op een rijtje. Ik heb een aprillia sx 50 uit 2018
En er word gezegd dat je meng/stijgbuis moet veranderen in de carb om rond de 90km/u te gaan want rij nu 75km/u met vertanding 11/59.
Ik zit ook te twijfelen om eventueel een stage 6 cilinder te kopen 50cc om dat die meer toeren maken dan polini wat maakt dan het verschil?
En er word gezegd dat je meng/stijgbuis moet veranderen in de carb om rond de 90km/u te gaan want rij nu 75km/u met vertanding 11/59.
Ik zit ook te twijfelen om eventueel een stage 6 cilinder te kopen 50cc om dat die meer toeren maken dan polini wat maakt dan het verschil?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Die stijgbuis klopt idd, Jos Dijkman adviseert zelfs een hele nieuwe carb te kopen aangezien er restricties in de 2018+ modellen zitten die niet veranderd kunnen worden..of dat ook echt zo is of dat het een verkooppraatje is durf ik niet te zeggen.
Of de stage meer toeren maakt weet ik niet, als dat zo is dan zul je dus harder gaan, meer toeren is hogere snelheid.
Als het de gietijzer polini is met 2 zuigerveren en de stage een alu met maar 1 zuigerveer zal die idd sneller zijn, wel zal de polini iets meer koppel geven.
Het verschil komt voornamelijk door het verschil in zuigerveren, twee veren geven meer koppel, 1 veer kan sneller bewegen dus meer toeren en snelheid.
Of de stage meer toeren maakt weet ik niet, als dat zo is dan zul je dus harder gaan, meer toeren is hogere snelheid.
Als het de gietijzer polini is met 2 zuigerveren en de stage een alu met maar 1 zuigerveer zal die idd sneller zijn, wel zal de polini iets meer koppel geven.
Het verschil komt voornamelijk door het verschil in zuigerveren, twee veren geven meer koppel, 1 veer kan sneller bewegen dus meer toeren en snelheid.
-
- Derbi fan
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 05 jun 2022, 16:58
- Vervoersmiddel: Aprillia sx 50
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Een vriend van mij heeft een carb van derbi liggen 17,5 als ik die zou veranderen zou dan alle restricties er af zijn?
Ahh ik snap hem maar het is niet dat aluminium sneller is dan gietijzer maar gaat om de 1 of 2 zuiger veren
Ahh ik snap hem maar het is niet dat aluminium sneller is dan gietijzer maar gaat om de 1 of 2 zuiger veren
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Of t soort metaal invloed heeft weet ik eigenlijk niet, goeie vraag, hopelijk weet een ander dat.
Maar t verschil in toeren komt voornamelijk door de hoeveelheid veren idd.
Wel is alu eerder warm dus je kan wat sneller vol gas blazen..niet dat dat me veel tegenhoudt met mn gietijzer maar slim is dat niet..
Als die van een derbi van voor 2018 komt dan kan dat misschien helpen ja..als t klopt wat Joske zegt..
Ook de poorten kunnen nog een groot verschil maken trouwens, zo heb je cilinders met een vlinderpoort bij de uitlaat en die gaan ook vaak erg snel, heeft wel nadelen.
Zo bepaalt de uitlaatpoort veel van het koppel ook, des te lager des te meer koppel dacht ik, maar minder hoge top.
Maar t verschil in toeren komt voornamelijk door de hoeveelheid veren idd.
Wel is alu eerder warm dus je kan wat sneller vol gas blazen..niet dat dat me veel tegenhoudt met mn gietijzer maar slim is dat niet..
Als die van een derbi van voor 2018 komt dan kan dat misschien helpen ja..als t klopt wat Joske zegt..
Ook de poorten kunnen nog een groot verschil maken trouwens, zo heb je cilinders met een vlinderpoort bij de uitlaat en die gaan ook vaak erg snel, heeft wel nadelen.
Zo bepaalt de uitlaatpoort veel van het koppel ook, des te lager des te meer koppel dacht ik, maar minder hoge top.
-
- Tuner
- Berichten: 428
- Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
- Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Aluminium geleid beter en kan dus ook beter zijn warmte kwijt dan gietijzer en kan daardoor langer op hoge toeren presteren. Wil je trouwens gewoon harder gaan? Dan zou ik ook je tandwielverhouding aanpassen. Kom zelf met 13/52 70cc amper boven de 85 zonder dat m'n brommer helemaal uit elkaar trilt
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Ik had die twv ff gemist, 11-59 is best licht vertand idd.
Ik rij met 11-53 en doe een kleine 80 rond de 10500 toeren.
Met ori krukas en cilinder trilde de brommer ook heel erg, nu met de barikit kruk en de 75 lijkt t juist dat des te meer toeren des te rustiger hij loopt, vanaf 9500 spint ie gewoon.
Ik rij met 11-53 en doe een kleine 80 rond de 10500 toeren.
Met ori krukas en cilinder trilde de brommer ook heel erg, nu met de barikit kruk en de 75 lijkt t juist dat des te meer toeren des te rustiger hij loopt, vanaf 9500 spint ie gewoon.
-
- Derbi fan
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 05 jun 2022, 16:58
- Vervoersmiddel: Aprillia sx 50
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Maar het is toch hoelanger de vertanding hoe hoger de top of hoe korter want dat snap ik niet want met 11-59 heb ik best veel koppel alleen onderin weinig maar als ik hem meer op top maakt heb ik minder koppel en minder onderin
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3741
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
11-59 is ongeveer hetzelfde als 10-53, lichter dus nog dan de ori twv van 11-53, je zal nu flink wat toeren maken denk ik op top, tegen de 11k ofzo.
Mer een 13 voorop zul je al een stukje harder gaan.
Dat je pas bij wat hogere toeren kracht hebt ligt meer aan de powerband van de uitlaat, met een ori of een x fight zul je eerder koppel hebben, maar weer lagere top, het is het 1 of het ander.
Mer een 13 voorop zul je al een stukje harder gaan.
Dat je pas bij wat hogere toeren kracht hebt ligt meer aan de powerband van de uitlaat, met een ori of een x fight zul je eerder koppel hebben, maar weer lagere top, het is het 1 of het ander.
-
- Tuner
- Berichten: 428
- Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
- Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Als je beide wil zul je een grotere cilinder moeten nemen
-
- Derbi fan
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 05 jun 2022, 16:58
- Vervoersmiddel: Aprillia sx 50
Re: Polini 50cc + Yasuni hm cross
Ja ik ga even kijken hoe het zit met die carb die ga dan verwisselen en ga met mn tandwielen wat veranderen want heb er nog een paar liggen