goed opvoeren brommer

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Hoi, ik ben een echte beginner wat brommers betreft. Ik heb een derbi senda 2020 ltm, deze is nu begrensd met alle orginele onderdelen. Ik zoek al een tijdje naar een nieuwe uitlaat, ik weet nog niet welke, liefst een onderlangse die wel vermogen geeft maar vooral echt een lekker geluid heeft. Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag!

Verder mijn echte vraag is het opvoeren, hij loopt nu 50. En wordt automatisch begrens op 56km/u als ik bergaf ga. Als ik m opvoer begin ik natuurlijk met de uitlaat die dan geen prop meer bevat. Verder wil ik de cdi vervangen door eentje die je kan ontgrenzen en begrenzen en vertanding klein maken voor meer trekkracht. Ik weet niet of alles wat ik zeg realistisch is, maar zou fijn zijn als iemand mij hier meer info kan geven en kan helpen met wat dan goeie onderdelen zijn en waar ik op moet letten.

Ook bij het ongrenzen van mijn brommer moet ik volgensmij erg rekening houden met andere onderdelen die vervangen moeten worden omdat je anders schade rijdt. Wat zijn de extra kosten waar ik rekening mee moet houden en hoeveel gaat dit mij in totaal kosten? Ik wil proberen zo veel mogelijk zelf te monteren maar als het me te lastig of risicovol wordt laat ik het bij de zaak doen.

Alvast bedankt!
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Voca, yasuni en stage6 hebben altijd wel mooie onderlangse uitlaten, er zijn er natuurlijk veel meer dus ik zou je hierin verdiepen met wat je precies wil. Bijna alle onderlangse uitlaten zijn hoogtoerig dus ik zou even zoeken met hoe hoogtoerig je hem precies wil. Voor alleen het aanpassen van de uitlaat hoef je geen andere krukas oid te kopen, je moet hem wel opnieuw afstellen.

Het afstellen hangt een beetje vanaf of je hem volledig wil ontgrenzen (cdi moet sws vervangen worden) de carburateur heeft ook een begrenzer (een soort plaatje) deze hoeft er niet af maar zou het wel aanraden. Net als je luchtfilter begrenzer (is ook niet nodig maar zal je wel iets meer kracht door krijgen). Je zal nu een grotere sproeier moeten. De grote is dus afhankelijk van of he de bovenstaande dingen ontgrensd. Ik gok dat je rond de 92 zal moeten (ook afhankelijk van de uitlaat) als je alles ontgrenzd maar zou beginnen bij 95 en vervolgens afbouwen. Er staan genoeg uitgebreide topics over hoe je precies moet afstellen (soms iets te uitgebreid).

Dit is allemaal zelf te doen, ook zonder enig verstand iedereen moet ergens beginnen. Als je iets niet snapt vooral opzoeken of vragen aangzien alles wel ergens staat uitgelegd. het afstellen zal wat tijd gaan kosten maar het is ook erg leerzaam zou je in de toekomst meer vermogen willen. (En je bespaart ook nog bakken met geld).

Een uitlaat kost rond de 220 nieuw. En een sproeierset 20. Je zou eventueel ook voor een nette 2e hands kunnen kijken
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

Skakelbr schreef: vr 12 mei 2023, 11:21 Voca, yasuni en stage6 hebben altijd wel mooie onderlangse uitlaten, er zijn er natuurlijk veel meer dus ik zou je hierin verdiepen met wat je precies wil. Bijna alle onderlangse uitlaten zijn hoogtoerig dus ik zou even zoeken met hoe hoogtoerig je hem precies wil. Voor alleen het aanpassen van de uitlaat hoef je geen andere krukas oid te kopen, je moet hem wel opnieuw afstellen.

Het afstellen hangt een beetje vanaf of je hem volledig wil ontgrenzen (cdi moet sws vervangen worden) de carburateur heeft ook een begrenzer (een soort plaatje) deze hoeft er niet af maar zou het wel aanraden. Net als je luchtfilter begrenzer (is ook niet nodig maar zal je wel iets meer kracht door krijgen). Je zal nu een grotere sproeier moeten. De grote is dus afhankelijk van of he de bovenstaande dingen ontgrensd. Ik gok dat je rond de 92 zal moeten (ook afhankelijk van de uitlaat) als je alles ontgrenzd maar zou beginnen bij 95 en vervolgens afbouwen. Er staan genoeg uitgebreide topics over hoe je precies moet afstellen (soms iets te uitgebreid).

Dit is allemaal zelf te doen, ook zonder enig verstand iedereen moet ergens beginnen. Als je iets niet snapt vooral opzoeken of vragen aangzien alles wel ergens staat uitgelegd. het afstellen zal wat tijd gaan kosten maar het is ook erg leerzaam zou je in de toekomst meer vermogen willen. (En je bespaart ook nog bakken met geld).

Een uitlaat kost rond de 220 nieuw. En een sproeierset 20. Je zou eventueel ook voor een nette 2e hands kunnen kijken
waar zit de lucht filter begrenzer? ik dacht altijd dat het dat plaatje in de carb was
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Boven op je luchtfilterbox onder je zadel zit een soort rubber tutje van 90 graden. Deze kan je er af trekken. Wordt officieel het inlaatrubber genoemt.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Ik wil denk ik de stage 6 onderlangse uitlaat erop zetten, ik heb hier alleen een paar vragen bij. Als ik mijn houdige uitlaat van mijn blok af wilt halen kan ik met geen mogelijkheid goed bij de bouten komen, welk gereedschap kan ik het best gebruiken of moet ik bepaalde kabels loshalen? Ook vraag ik me af als ik de uitlaat vervang welke andere onderdelen ik nog meer moet vervangen, dingen zoals sproeier luchtfilter vertanding en cdi? En welke maten zijn dan de ideale of is dat gebaseerd op voorkeur? Wat dat betreft wil ik dat die rond de 70/80 km/u loopt en lekker optrekt. Hoef niet meteen me rijbewijs kwijt te zijn.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Ik kan er zelf altijd met een verlengde dop bij, maar als deze te breed is moet je het met een steeksleutel doen. Ik heb zelf een derbi uit 2011 dus die heeft al die nieuwe begrenzers niet. Maar je hoeft niks extra's los te halen behalve de uitlaat zelf. Cdi is dacht ik begrenzd op nieuwe modellen dus deze zal je moeten vervangen. En zoals ik hier boven had uitgelegd zal je ook een andere sproeier moeten. Luchtfilter zou ik origineel houden, een powerfilter gaat niks doen voor jou setup. Vertanding is puur voorkeur. Met max 80 zal je rond de 11/12-53 zitten. Of je je rijbewijs kwijt raakt heb je zelf in de hand ;) .
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door 42 »

Als het om koppel gaat en lage snelheid zou ik geen stage 6 nemen maar eerder een X fight.
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Wat als ik de cdi niet vervang? Loop ik dan risico op schade of loopt de brommer slechter? En waarom zou een x fight beter zijn dan een stage 6? Ik heb er nog vrij weinig verstand van dus vandaar de vele vragen
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door 42 »

Als je de cdi niet vervangt dan maak je niet meer dan 8k toeren dus zul je rond de 55-60 blijven rijden, maar dan heeft een snelle uitlaat geen zin, dan hou je het beste de ori uitlaat.
Probleem met snelle, hoogtoerige uitlaten is dat de powerband ( het gebied waar de uitlaat de meeste kracht levert ) pas vrij laat begint, vaak tussen de 8 a 9k toeren tot 13k, als je dan door de begrensde cdi niet hoger komt dan 8k toeren blijf je altijd onder zn powerband en rijdt het heel beroerd.
Een Leovince X fight begint al eerder met zn powerband en de ori uitlaat nog wat vroeger, die zit tussen 6 en 10 ongeveer.
Wat je wilt is dus een uitlaat met veel koppel bij lagere toeren.
Met een x fight heb je dat en kun je ongeveer 80-85 halen met ( ontgrensde cdi ), met de ori uitlaat 70-75.
Met de stage 6 zul je eerder richting 90+ gaan vermoed ik, ook al ken ik daar de powerband niet van.

Hier zie je de powerband van verschillende uitlaten, stage6 staat er helaas nog niet bij https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?p=72320
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Ik weet echt echt niet welke uitlaat ik wil, ik twijfel heel erg tussen stage 6 onderlangs en leovince x-fight. Leovince x-fight is bovenlangs en laagtoerig waardoor die lekkerder optrekt en hij heeft een lekker geluid. Daarintegen is de stage 6 onderlangs (dus veel zieker) maar is hij hoogtoerig en wil die dus een hogere topsnelheid. Het liefst hang ik rond de 70-75km/u nadat ik m opvoer dus weet niet of dat dan een goeie keus is aangezien die volgesmij dan niet veel extra vermogen zal leveren. Ook heb ik helemaal geen trek in een wok en ik heb het gevoel als ik stage 6 onderlangs haal dat ik 10x sneller aangehouden wordt dan als ik een bovenlangse leovince heb . Zelf heb ik niet geweldig verstand nog ervan maar ik weet wel dat ik liever trekkracht heb, topsnelheid 70-75km/u, (heel graag) onderlangs en vanzelfsprekend een lekker geluid. Wat zouden jullie kiezen of weten jullie andere uitlaten die meer aan mijn "eisen" voldoen?
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

Tijnluc06 schreef: di 16 mei 2023, 18:58 Ik weet echt echt niet welke uitlaat ik wil, ik twijfel heel erg tussen stage 6 onderlangs en leovince x-fight. Leovince x-fight is bovenlangs en laagtoerig waardoor die lekkerder optrekt en hij heeft een lekker geluid. Daarintegen is de stage 6 onderlangs (dus veel zieker) maar is hij hoogtoerig en wil die dus een hogere topsnelheid. Het liefst hang ik rond de 70-75km/u nadat ik m opvoer dus weet niet of dat dan een goeie keus is aangezien die volgesmij dan niet veel extra vermogen zal leveren. Ook heb ik helemaal geen trek in een wok en ik heb het gevoel als ik stage 6 onderlangs haal dat ik 10x sneller aangehouden wordt dan als ik een bovenlangse leovince heb . Zelf heb ik niet geweldig verstand nog ervan maar ik weet wel dat ik liever trekkracht heb, topsnelheid 70-75km/u, (heel graag) onderlangs en vanzelfsprekend een lekker geluid. Wat zouden jullie kiezen of weten jullie andere uitlaten die meer aan mijn "eisen" voldoen?
als je die stage 6 neemt moet je sws al cdi ontgrenzen en eigenlijk een hoegtoerig 50cc of 70cc. als je vooral koppel wilt met std cilinder is leovince x-fight de beste.

heb je toevallig al een ontgrensde cdi? ik heb zelf een derbi 2019 maar weet niet welke cdi ik moet halen ik hoor veel verhalen dat mensen een mezoly cdi halen en dat die het niet goed doet nu zat ik over na te denken om deze te halen. https://www.gearparts24.de/50-70cc-spor ... a6812.html
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door 42 »

Mezoly moet je met alles links laten liggen, B merk.
En idd zijn er ook hier op het forum meerdere mensen geweest die problemen hadden met de goedkope onbegrensde cdi's dus beter geef je wat meer geld uit voor een goeie, Jos Dijkman heeft er bijvoorbeeld.
Zelf vind ik deze ook erg handig, dan heb je gelijk een begrenzer die je aan en uit kan zetten, wel een beetje gedoe elke keer als je de motor start maar het kan met wat geluk een wok voorkomen https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
Laatst gewijzigd door 42 op di 16 mei 2023, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

42 schreef: di 16 mei 2023, 22:21 Mezoly moet je met alles links laten liggen, B merk.
En idd zijn er ook hier op het forum meerdere mensen geweest die problemen hadden met de goedkope onbegrensde cdi's dus beter geef je wat meer geld uit voor een goeie, Jos Dijkman heeft er bijvoorbeeld.
Zelf vind ik deze ook erg handig, dan heb je gelijk een begrenzer die je aan en uit kan zetten, wel een beetje gedoe elke keer als je de motor start maar het kan met wat geluk een wok voorkomen https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
ja maar is dat niet slecht voor je ontsteking ofzo? ik bedoel trouwens wanneer je hem op de langzame stand zet
Laatst gewijzigd door chilzzz op di 16 mei 2023, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door 42 »

Met de oude cdi's is een begrenzer idd slecht omdat langer gebruik de cdi molt, maar die nieuwe cdi's, of eigenlijk ecu's, zijn anders, die rijden constant begrensd, dus ik denk niet dat het kwaad kan nee.

Ik zie trouwens net dat Jos alleen een dmp ecu heeft en die met de instelbare begrenzer..dacht dat ze meer ecu's hadden eerst, vreemd.
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

42 schreef: di 16 mei 2023, 22:31 Met de oude cdi's is een begrenzer idd slecht omdat langer gebruik de cdi molt, maar die nieuwe cdi's, of eigenlijk ecu's, zijn anders, die rijden constant begrensd, dus ik denk niet dat het kwaad kan nee.

Ik zie trouwens net dat Jos alleen een dmp ecu heeft en die met de instelbare begrenzer..dacht dat ze meer ecu's hadden eerst, vreemd.
zo'n afstand bediening zou wel erg fijn zijn voor mij want rij bijna elke dag vlak langs politie bureau.
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

maar misschien is zo'n begrenzer makkelijker van https://begrenzer.nl/products.html dan hoef je niet te klooien met die afstandsbediening
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door 42 »

Klopt maar als jij er makkelijk bij kan om die plug er uit te trekken dan kan de politie em ook vrij makkelijk vinden en wordt je bijvoorbeeld meegenomen door ze naar een parkeerplaats oid dan letten ze echt op je of je aan het friemelen bent ergens, ze zijn niet dom.
Mooie van die 2 in 1 is dat ze kunnen zoeken wat ze willen maar niks vreemds zien zitten..ook geen extra draden naar de cdi e.d. wat je bij andere wel hebt.
chilzzz
Derbi fan
Berichten: 98
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door chilzzz »

42 schreef: di 16 mei 2023, 22:47 Klopt maar als jij er makkelijk bij kan om die plug er uit te trekken dan kan de politie em ook vrij makkelijk vinden en wordt je bijvoorbeeld meegenomen door ze naar een parkeerplaats oid dan letten ze echt op je of je aan het friemelen bent ergens, ze zijn niet dom.
Mooie van die 2 in 1 is dat ze kunnen zoeken wat ze willen maar niks vreemds zien zitten..ook geen extra draden naar de cdi e.d. wat je bij andere wel hebt.
ohjaa is veel beter dan zolang ze die afstandsbediening niet vinden en de cdi zie je amper bij die E4 modellen
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Tijnluc06 schreef: di 16 mei 2023, 18:58 Ik weet echt echt niet welke uitlaat ik wil, ik twijfel heel erg tussen stage 6 onderlangs en leovince x-fight. Leovince x-fight is bovenlangs en laagtoerig waardoor die lekkerder optrekt en hij heeft een lekker geluid. Daarintegen is de stage 6 onderlangs (dus veel zieker) maar is hij hoogtoerig en wil die dus een hogere topsnelheid. Het liefst hang ik rond de 70-75km/u nadat ik m opvoer dus weet niet of dat dan een goeie keus is aangezien die volgesmij dan niet veel extra vermogen zal leveren. Ook heb ik helemaal geen trek in een wok en ik heb het gevoel als ik stage 6 onderlangs haal dat ik 10x sneller aangehouden wordt dan als ik een bovenlangse leovince heb . Zelf heb ik niet geweldig verstand nog ervan maar ik weet wel dat ik liever trekkracht heb, topsnelheid 70-75km/u, (heel graag) onderlangs en vanzelfsprekend een lekker geluid. Wat zouden jullie kiezen of weten jullie andere uitlaten die meer aan mijn "eisen" voldoen?
Als de politieman een beetje verstand van zaken heeft ziet hij natuurlijk meteen dat een onderlangse uitlaat niet origineel is. Al kan je geluk hebben, werd zelf een keer aangehouden met een 80cc en een dikke 80/90 onderlangse voca uitlaat samen met een maat op een mio mocht hij vervolgens op de roller omdat z'n remlicht niet goed was :crazy: en in mij waren ze niet geïnteresseerd. Maar goed, het ligt ook aan in welk gebied je woont. Kan wel zeggen dat de stage 6 een stuk leuker rijden is. Heb zelf nu een 72cc met een leovince x fight omdat die qua geluid zachter is dan de meeste 50cc's(met een voca uitlaat oid). Heb een half jaar met een 50cc+leovince gereden maar vond het toen wel saai worden. Op marktplaats zie ik vaak genoeg een x-fight voorbij komen (in erg nette staat onder de 140), dus je zou hem ook kunnnen proberen en kijken of het was is en weer verkopen mocht je het niks vinden
Tijnluc06
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020

Re: goed opvoeren brommer

Ongelezen bericht door Tijnluc06 »

Hoe zou ik dan de stage 6 onderlangs moeten afstellen, iemand een idee ongeveer welke sproeier vertanding en welke cdi (of ecu) het beste is (en meteen concreet uitleggen wat verschil is tussen ecu en cdi want snap m niet helemaal).
Plaats reactie