Lagere top na vervangen cilinder

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Hallo,

Ik heb een Senda X-treme uit 2008, ik heb deze anderhalf jaar geleden met een standaard cilinder gekocht met een voornamelijk standaard setup.

Std luchtfilter
17,5mm carb met sproeier 92
Std cilinder
Leovince X-Fight uitlaat
13/53 Tandwielverhouding

Met deze setup liep ie ongeveer 80, op een gegeven moment heb ik de cilinder vervangen en is er een Doppler Origin 50cc op gekomen. Hierna had ik nog dezelfde snelheid. Maar deze heb ik helaas kapot laten lopen, iets te vaak met een koud blok te hard door getrokken (oops).
Vervolgens heb ik er een Stage6 Streetrace 50cc op gezet, en als ik toch bezig was heb ik er direct nieuwe tandwielen (beide met zelfde verhouding), ketting op gezet. Verder heb ik toen ook de blokolie vervangen met Putoline GP10.

Na de nieuwe cilinder ingereden te hebben kwam ik er achter dat de top nu een stuk lager ligt, ik ben toen van een top van ±80 naar ongeveer 60 gegaan, terwijl het klinkt alsof ie net zoveel toeren maakt. Eerst dacht ik, aangezien de Stage6 cilinder een iets grotere boring heeft (40 mm vs 39,88mm) dat deze misschien een iets grotere sproeier moest hebben met iets meer lucht. Ik heb er toen een sproeier 100 in gezet, die was te veel en zelfs met de luchtschroef erg ver open leek ie nogsteeds wat te verzuipen in lage toeren, na de sproeier aan te passen naar 98 is dit veel beter geworden en ik de top naar ongeveer 65 gegaan en heeft de bougie een mooie koffie bruine kleur.

Recent zijn koppelingsplaten (DMP) en veren (Malossi) er ook op gezet.

Alleen vraag ik mij nou af hoe ik met deze cilinder ongeveer 15km/h kwijt ben in topsnelheid, het klinkt alsof hij net zoveel toeren maakt als eerst maar minder top heeft. Vanaf een bepaald punt kan ie wel een beetje meer toeren maken, maar daar haal ik geen extra snelheid meer uit.

Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Hulp zou erg gewaardeerd worden.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Heb je nog kleinere sproeiers dan de 98 geprobeerd ?
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

42 schreef: za 09 mar 2024, 11:56 Heb je nog kleinere sproeiers dan de 98 geprobeerd ?
Nee, ik heb er alleen 92, 98 en 100 in gehad. Wou er binnenkort een 96 of iets in doen omdat ie nu hoog in de toeren schiet als het blok koud is, door te veel lucht.
Verder loop ie zo wel goed, en de powerband is ook veel beter merkbaar.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Oke, op hoeveel slagen uit staat de luchtstelschroef ?
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

42 schreef: za 09 mar 2024, 18:47 Oke, op hoeveel slagen uit staat de luchtstelschroef ?
Weet ik zo niet uit mn hoofd. Kan ik later vanavond wel ff kijken.
Maar van wat ik heb geprobeerd, als ik hem veel minder lucht ga geven begint ie met een koud blok en half gas enorm te stotteren. Nu gaat dat veel beter
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Ik heb even gekeken, de luchtschroef stond 9 slagen uit. Ik heb deze terug gedraait naar 7 slagen, hierdoor komt ie niet meer hoog in de toeren met starten, maar het schokken op half gas met een koud blok is wel weer terug. Verder is de snelheid nog vrijwel hetzelfde.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Dat is erg ver uit, hoort op anderhalf a twee slagen uit voor t goeie.
Misschien idd wat met verschillende tussenmaten sproeiers nog proberen.
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Oh zo, ik had het in halve draaien gedaan. Dus 7 halve draaien. 3.5 keer helemaal rond. Is dus nog iets aan de hoge kant, probeer straks wel een kleinere sproeiermaat, bedankt
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Ik heb nu een sproeier 96 in gezet, maar qua top maakt het nogsteeds geen verschil. Luchtschroef staat nu 3.5 slag uit en bougie ziet er goed uit, maar de top is nagenoeg hetzelfde. De hoge toeren met koud blok en schokken op half gas zijn in elk geval wel veel minder geworden
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door 42 »

Vrees dat ik zonder verdere ideeën zit dan.
Misschien een slippende koppeling maar die heb je pas vervangen zeg je.
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Zou zelf verder ook niks weten helaas, dan zal het wel aan de cilinder liggen ofzo.
Koppeling is idd iets meer dan een maand geleden vervangen. Toch bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door HenkieHans »

3,5 hele slagen uit is onmogelijk af te stellen, dat is veel maar dan ook echt veel te veel! Schroef die gewoon ff terug naar 1,75 hele slagen uit, en check of er niet iets in je luchtfilter zit wat de flow belemmert. (maatje van mij had ooit een blaadje zn luchtfilter ingekregen die strak tegen het filterschuim gezogen bleef zitten, succes met afstellen dan :wave: ) heb je daarnaast ook al gecontroleerd op valse lucht?
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Heb nu idd de luchtschroef een stuk verder dicht gedraaid, dit heeft geen verschil gemaakt. Luchtfilter is ook netjes, zit niks in en is schoon.
Hij is nu wat beter afgesteld, en trekt geen valse lucht.
Enige wat ik nu wel weer merk is dat ie als het buiten koud is geweest en ik hem koud start dat ie weer erg hoog in de toeren schiet, als het buiten warm is gebeurt dit stukken minder. Als het blok vervolgens een beetje is opgewarmd stop gaat ie weer terug naar normaal stationair.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Klein scheikunde lesje: moleculen zijn constant in beweging, alleen hoeveel en hoe snel ze bewegen is afhankelijk van de omgevingstemperatuur: hoge temperatuur = veel beweging, lage temperatuur = weinig beweging. Denk bijvoorbeeld maar aan water, als dit op kamertemperatuur is, is het vloeibaar. Maak je dit water echter heel koud, dan gaan de moleculen in het water zo langzaam bewegen dat de stof vast wordt en dus niet vloeibaar blijft: je krijgt ijs. Wordt het water juist weer heel warm, dan gaan de moleculen zo snel bewegen dat ze vervliegen, en je water verdampt nu en wordt een gas. (dit is wel heel kort door de bocht, maar je begrijpt het punt)

Ditzelfde geldt voor de zuurstofmoleculen die zich in de lucht om je heen bevinden: zodra het kouder is, bewegen zij minder. Als het warm is, bewegen zij juist meer.
Als zij minder bewegen, passen er in bijvoorbeeld een kubieke centimeter lucht meer zuurstofmolecuultjes dan in diezelfde kubieke centimeter wanneer het warm is. Volg je het nog? Denk bijvoorbeeld maar aan een metro die vol zit met mensen: als al deze mensen geordend op een eigen plekje in de metro gaan staan, passen er veel meer mensen in de metro dan wanneer alle passagiers in de metro door elkaar heen rennen.

Waar ik met deze uitleg heen wil is simpel: als het buiten warmer is (en dat wordt het de komende maanden 8-) ) past er minder zuurstof in de lucht dan 's winters, dus moet jij ervoor zorgen dat je brommer, nu het weer weer warmer wordt, meer lucht kan krijgen dan dat hij deze winter deed. eigenlijk moet je je brommer dus regelmatig (om de paar maanden) bijstellen als je alles optimaal wilt hebben qua verbrandingsmengsel. Stel je brommer dus af op het scenario waar je normaal gesproken in rijdt: een normale/gemiddelde omgevingstemperatuur en met een warm motorblok. Dat je blok als deze nog koud is dan net iets minder loopt, is jammer dan. Dat hoort er nou eenmaal bij.

Daarnaast is je hoofdsproeier helemaal niet bedoeld om het middentoerengebied af te stellen, daar is de gasnaald voor. Zet je luchtschroef op ongeveer 1,5-1,75 slagen uit, zet je gasnaald in de middelste stand en ga dan met hoofdsproeiers testen tot je de ideale hoofdsproeier hebt gevonden waarmee je de beste top haalt en deze dus ook het beste loopt op top. Hoe je dus op deze top komt (qua stotteren of haperen of wat dan ook), maakt niks uit, dat los je later op met de gasnaald. Oftewel: eerst de top regelen, daarna ga je pas aan de gasnaald zitten om het verloop van je verbranding in het middentoerengebied af te stellen. Als de gasnaaldpositie ook goed is, ga je als laatste de stationairschroef af stellen. JE STELT JE BROMMER DUS NIET AF MET DE LUCHTSCHROEF! die gebruik je dus alleen om als het nodig is een klein beetje je mengsel te switchen als het opeens een stuk kouder of warmer wordt buiten.

Dit is trouwens wel een goede FAQ over hoe je een brommer afstelt: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187

Edit: ik heb het over afstellen op je brommer zn top in deze comment, maar dit betekent niet dat je per se naar de 6e versnelling moet (liever niet zelfs) beter blijf je gewoon in de onderste versnellingen, tot de 4e bijvoorbeeld. Op 9.000 toeren in de 4e versnelling zal je brommer dezelfde verbranding hebben als op 9.000 toeren in de zesde versnelling :emo:
Laatst gewijzigd door HenkieHans op di 26 mar 2024, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
StephanK
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 feb 2024, 22:46
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM X-treme 2008

Re: Lagere top na vervangen cilinder

Ongelezen bericht door StephanK »

Ik snap de scheikunde erachter wel, ik vind het alleen opvallend dat dit eerder niet gebeurde en nu opeens wel.
En als ie koud is loopt ie wel goed, het is puur het toerental bij koud starten. Na een minuut warmdraaien is dat wel weg.

Maar hier kan ik zeker wat mee, zal hier binnenkort als ik genoeg tijd heb ff goed naar gaan kijken. Bedankt!
Plaats reactie