Pagina 1 van 1

Welke blok olie?

Geplaatst: zo 21 apr 2024, 15:00
door Xtreme2020
Hey iedereen,

Ik heb dus n derbi senda Xtreme en heb m omgebouwd naar 77cc maar nu vraag ik me dus af, welke blok olie moet erin want met 77 behaal je hogere temperaturen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: zo 21 apr 2024, 17:14
door 42
Putoline gp10

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 09:26
door Fabian_O
Beste is motul transoil 10w40, bij gp10 heb je soms dat je koppeling vast blijft zitten of slip ie erg.


https://www.motointegrator.nl/producten ... W0lezBHXsa

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: di 23 apr 2024, 22:51
door Timxtreme
Ik dacht dat hij bij 10w40 juist sneller slipte dan bij gp10 omdat gp10 erg dun is?

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: wo 24 apr 2024, 12:35
door 42
Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat gp10 slipt of plakt dus ik vraag me ook af waar dat op gebaseerd is.

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: wo 01 mei 2024, 00:38
door Fabian_O
heb van vele mensen gehoord dat ze problemen met die olie hebben maar tis maar wat je zelf wilt

Re: Welke blok olie?

Geplaatst: do 02 mei 2024, 10:20
door HenkieHans
Fabian_O schreef: ma 22 apr 2024, 09:26 Beste is motul transoil 10w40, bij gp10 heb je soms dat je koppeling vast blijft zitten of slip ie erg.


https://www.motointegrator.nl/producten ... W0lezBHXsa
Dat is onzin, 10w40 is prima, maar een ietwat dunnere olie zoals GP10 is vaak net iets lekkerder als je het mij vraagt. Het slippen van een koppeling ontstaat doordat de olie die tussen de koppelingsplaten in zit, te dikkig is waardoor de ruimte tussen de platen te groot blijft en daardoor 'glijden' de platen langs elkaar: slippen. Zodra de olie warmer wordt, wordt deze dunner en kunnen je platen wel goed hun werk doen, en verdwijnt het slippen. Om deze reden zal een koppeling die het einde van zijn leven nadert, wel slippen bij een koud blok en (nog) niet bij een warm blok.

Het verschil zit vooral in het werkvenster van beide oliën: 10w40 heeft bij koude temperaturen een viscositeitsgraad van 10, en bij warme temperaturen een viscositeitsgraad van 40. Omdat dit een groot werkvenster is, zal deze olie het goed doen als je blok nog goed koud is (winter) en ook prima als het warmer wordt (zomer). Maar omdat een kleine derbi versnellingsbak heel snel op temperatuur is, kun je beter een olie kiezen die optimaal zijn werk doet als alles lekker warm is, dan een allround olie die het ten alle tijde prima doet. In dit geval zou ik dus voor GP10 gaan, maar dat is natuurlijk aan de topicstarter zelf. Uit mijn ervaring en die van vele mensen om mij heen bleek GP10 in ieder geval in vrijwel elk scenario net een tandje beter dan de standaard 10w40.