Malossi 77cc sx50

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Patrick99
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 mei 2024, 13:46
Vervoersmiddel: sx-50 en Senda

Malossi 77cc sx50

Ongelezen bericht door Patrick99 »

Hallo, Ik heb een vraagje voor de kenners.
Mijn zoontje heeft een Aprilia SX-50 uit 2017
Hij reed origineel goed, tot dat hij vond dat hij niet hard genoeg ging.

Set up nu:
77cc Malossi nieuw
Uitlaat Malossi nieuw
CDI nieuw onbegrenst
Origineel luchtfilter
Originele carburateur met 134 sproeier (wat ik overgens veels te groot vind)

Nu krijgen we hem niet goed afgesteld.
De vraag;
Kunnen we met de originele carburateur rijdend maken of is deze veels te klein?
Want dan hebben we nog een nieuwe 24mm malossi liggen, maar moeten die er nog opzetten.
Luchtfilter vervangen door een andere type, zo ja wat voor één ?

Aan de onderkant van het blok is het draad van de boutje om carterolie af te laten dol gedraaid, heb teflon geprobeert, maar lekt nog. Loctite?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3688
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Malossi 77cc sx50

Ongelezen bericht door 42 »

Kun je idd met locktite proberen maar mooiste zou zijn om iets groter gat te maken en nieuwe draad tappen.
Voor locktite moet de boel wel elke keer echt olie en vetvrij zijn, wat het lastiger gaat maken met olie verversen.

Een 17,5 kan wel maar is eigenlijk te klein voor die setup, ik zou geen moeite steken in die, maar gelijk de 24mm er op zetten, anders blijf je bezig met afstellen.
Je kunt een schuimfilter nemen maar de ori kan ook prima.
Wel even kijken of de originele luchtslang op die carb past.
En hou er rekening mee dat ie met zo'n schuimfilter een bak meer herrie maakt dus je valt nog meer op.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Malossi 77cc sx50

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Een 17,5mm is veel maar dan ook echt veel te klein. Vergeet niet, een 17,5mm carburateur heeft een openingsoppervlakte van ongeveer 240 vierkante millimeter, terwijl een 24mm carb ongeveer 450 vierkante millimeter heeft, deze heeft dus bijna een dubbel zo grote (1,88 keer zo groot!) doorgang als een 17,5mm carb. Op een of andere manier lijken maar weinig brommerboys dit door te hebben :D (A)

Welke carb je nodig hebt is wel afhankelijk van welke versie 80cc Malossi cilinder jullie nu hebben. Voor de standaard versie is een 24 al wel voldoende, voor een Team versie is 26/28 beter. Ik zie trouwens ook dat je de krukas niet benoemt hebt in de setup, is deze wel vervangen? Anders heeft afstellen weinig zin, want de originele gaat het niet lang uithouden :lol:

Voor wat je oliebout betreft: een nieuw draad tappen is inderdaad de beste optie.
Plaats reactie