Pagina 1 van 9

Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 18:47
door Daan
Het ontgrenzen van het nieuwe Derbi blok is niet zo’n ingewikkelde klus. Maar voor de handigheid heb ik toch deze tutorial gemaakt.

Carburateur begrenzing
Allereerst moet je de carburateur van je spruitstuk af halen. Draai de slangenklem los, haal de luchtslang van de carburateur af en haal de carburateur van het spruitstuk af. Als je nu naar de luchtinlaat van de carburateur kijkt zie je een bronzen plaatje met gaten zitten. Dit is de carburateur begrenzer. Deze kun je er zo uit halen.

Uitlaat begrenzing (prop en piemel)
Haal de uitlaat van je Derbi. Je zult nu waarschijnlijk al de prop zien zitten. De prop is als het waren een ring die de uitlaat poort verkleint waardoor de cilinder niet al zijn uitlaatgassen kwijt kan en daarom minder toeren draait. Deze kun je er uittikken door middel van een schroevendraaier en een hamer.
Dan moet de zo genaamde “piemel” er nog af. Dit is een buis aan je uitlaat die gewoon doodloopt waardoor er prestatie verlies is. Je kunt deze er afknijpen of afslijpen. Deze moet dan dichtgelast worden.

Luchtfilter begrenzing
Ook de luchtfilter is begrenst. Dit is een buisje aan de bovenkant van je luchtfilter box. Deze kun je er zou uit halen. Heeft helaas geen invloed op je prestaties maar meer op het geluid. Ook is er een grotere sproeier nodig.

Tandwiel verhouding
De tandwielverhouding is ook aangepast. Deze is standaard 11/53. Bij 13/53 zul je ongeveer 75 km/u rijden en bij 14/53 zul je ongeveer 80km/u rijden met een volledig onbegrensd blok.

Als dit allemaal is gebeurd is je Derbi volledig ontgrenst en kun je hem gaan afstellen. De sproeiermaat zal richting de 88 gaan. Dit kan verschillen per Derbi.

(foto's volgen)

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: ma 25 okt 2010, 17:38
door blackracingderbi
Bij 2010 Derbi Senda heb je toch een andere uitlaat, want daar zit een soort doodlopend pijpje aan de bocht dat is toch de begrenzing?

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 26 okt 2010, 09:46
door Daan
Ja het doodlopende pijpje is de begrenzer

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 26 okt 2010, 13:27
door KREGO
Bedoelen jullie de apendix?

met vriendelijke groeten

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 26 okt 2010, 15:44
door blackracingderbi
Die moet je er toch afslijpen en dan dicht lassen, als je hem wilt ontgrenzen?

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 21:30
door T-legend
blackracingderbi schreef:Die moet je er toch afslijpen en dan dicht lassen, als je hem wilt ontgrenzen?
Ja klopt, maar als je het goed wilt doen.
Dan moet je afslijpen dichtlassen, en daarna weer pijpje erop lassen. :D

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 13:39
door Dominator33
Dichtknijpen is veel handiger. Mijn kameraad had het ook op de manier wat T-Legend zij: (afslijpen, dichtlassen en dan pijpje erweer oplassen). Maar toen die een keer sprong viel dat pijpje eraf.

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: vr 29 okt 2010, 15:13
door Freek
De bromboer doet het hier zelf ook gewoon dichtknijpen. Veel minder gekloot dan slijpen en lassen en werkt even goed.

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: ma 01 nov 2010, 20:16
door derbi-yzf
Freek schreef:De bromboer doet het hier zelf ook gewoon dichtknijpen. Veel minder gekloot dan slijpen en lassen en werkt even goed.

Kan ook gewoon wat ik vroeger altijd deed: het pijpje eraf slijpen, een plaatje in het gat maken en het pijpje weer netjes terug lassen en de lassen deels vlak slijpen. Zo leek die gewoon origineel maar was het pijpje toch afgesloten!

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: za 13 nov 2010, 20:06
door royvi
Waarom moet ie orgineel lijken dan? Dat pijpje kan je er toch gewoon aflaten en dichtlassen? Of mis ik nu wat? Ik kreeg bij mijn brommer 2 uitlaten, 1 ontgrensde 1 begrensd.

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 18:53
door mister_kane
ey,, deze week word mijn nieuwe senda x race geleverd,, heeft het enig nut dat ik beter even wacht met het ontgrenzen of niet?

met vriendelijke groeten

Kane

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 22:06
door Bart
Zeker heeft dit nut om te wachten. Eerst netjes je cilinder 500-1000km inrijden en dan pas ontgrenzen.
Maar je weet toch dat je maar 45 km/u mag rijden?

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 18:30
door mister_kane
ja da weet ik,, maar het is mijne 2de cross,, ma heb er ni veel verstand van van de motor,, vorige cross reed 130 maar heb alles laten steken. Hoe weet je of je de juiste sproeier geplaatst hebt?

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 19:47
door mister_kane
hoe kan je weten dat je de goeie sproeier gestoken hebt??

m.v.g. Kane

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 16 nov 2010, 16:37
door Xtreme sm
rijden en goed luisteren..... :roll:

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 16 nov 2010, 16:38
door Xtreme sm
kijk mar een beetje rond op het forum, er staat genoeg over sproeiers en sproeierkeuze ;)

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: di 16 nov 2010, 22:44
door Gerben
en als jouw vorige 130 liep,ga je mij niet vertellen dat je geen verstand er van hebt :roll:

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 08:24
door Xtreme sm
Gerben schreef:en als jouw vorige 130 liep,ga je mij niet vertellen dat je geen verstand er van hebt :roll:
miss heeftie alles bij de dealer laten doen, mar een béétje verstand van zo'n blokje is bij deze snelheid wel handig... :roll: :)

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 18:00
door mister_kane
et enige wa ik zelf deed aan mijne vorige cross was mijn ketting aanspannen,, voor de rest ebk daar alles laten aan doen waar ik em gekocht eb

Re: Nieuw type Derbi Blok ontgrenzen

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 19:36
door Xtreme sm
is mogelijk mar zo zou ik nie rond willen rijden.... :roll:
mar dat is mijn mening....