Ik heb sinds een maand ofzo een derbi gpr 2009 aangeschaft, prachtig apparaat met slechts 6300 kilometer op de teller.
hij is volgens de vorige eigenaar nog niet ontgrensd maar er zit wel een grotere sproeier op, hij loopt nu rond de 70.
anyway, even on-topic

Ik heb een aantal dingen die ik eventueel aan mijn brommer zou willen aanpassen en heb hier vragen over en doe een beroep op jullie derbi/brommer/opvoer ervaring:
1: doppler uitlaat, is er een doppler uitlaat die onder mn derbikontje doorkan? (dacht het niet en dan moet deze dus omgelast worden?) ik dacht aan een doppler vanwege de brede powerband (6500 tot 12500 toeren, lees net waarde 8000-13000?) zodat je dan dus ipv op topsnelheid op optrekkracht focust (of zie ik dit fout?). en hoe extreem is het geluid? ik moet er wel nog normaal mee op de roller kunnen zonder dat het direct lijkt alsof die 90 loopt

als iemand suggesties heeft voor een betere uitlaat voor optrekvermogen is dit ook prima, zou leuk zijn alsie onder mn kontje doorging, anders moet ik alles om laten lassen(A)
2: de doppler uitlaat zal er waarschijnlijk voor zorgen dat ik harder ga, dit wil ik niet of een klein beetje, niet veel iig (geen 85). zou ik dit kunnen verhelpen door een kleinere vertanding erop te zetten? en hierdoor krijg ik als het goed is ook meer trekkracht, hetgeen waar ik mijn bromstra vooral op wil focussen. welke twv raden jullie mij aan voor meer trekkracht zonder mn brommerd te verneuken (slijtage).
3: malossi powerbox, iemand ervaringen? en als ik zo'n dinkie (powerbox) door de dealer laat uitmeten en in mn brommer laat bouwen, zorgt het er dan voor (mits goed afgesteld etc.) dat mijn brommer EN benzine bespaard EN een dipje voor of na de powerband wegwerkt? (werkt een powerbox überhaupt

4: toerenteller, zit die überhaupt op mijn derbi gpr racing 2009 (alles elektronisch)? of moet ik er zelf 1 aanschaffen?
5: boxen in mn buddy, iemand dit ooit bij een derbi gedaan? ik wil wel genoeg ruimte voor mn ketting overhouden dus hij zou dan alleen aan beide zijkanten kunnen, lijkt me een beetje een beunidee dat slecht werkt

6: cilinder tunen, is dit een aanrader voor het snelle optrekvermogen? kan je een standaard cilinder redelijkerwijs tunen? geeft dit erg veel slijtage?
7: carburateur, heb hier een aantal topics over gelezen, maar begrijp er nog steeds geen hol van. heb ik een grotere carburateur nodig en zo ja wat doet dit met mn brommerd

8: powerfilter, oid, had gehoord dat ie dan beter klonk? heeft dit nog nadelen of klinkt hij alleen netter (wat natuurlijk chill zou zijn

9: als ik een doppler uitlaat (of een andere) op mn derbi heb, kun je dan het laatste stuk van je uitlaat (demper naar mijn weten) daar op zetten? dan lijkt je uitlaat standaart

10: enige andere tip waarmee ik het optrekvermogen vergroot zonder mn topsnelheid te vergroten?
11: al wat ik hier in gedachten heb, vergroot dit de slijtage aan mijn brommer erg? ik hoopte eigenlijk van niet want ik wil mijn liefje geen schade toebrengen

alvast heel heel heel erg bedankt voor jullie hulp, wordt aub niet boos als ik een vraag stel die al zo vaak gesteld is, ik heb namelijk het idee dat mijn vraag vrij uniek is en heb op andere fora geen duidelijk antwoord kunnen vinden op mijn vragen

en JA, ik ben een leek, vergeef het mij

mvg, kars