Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Dellorto sproeiers zijn prima.
Ik denk dat je rond de 80 uit zal komen als je begrensd gaat rijden.
Voortandwiel kun je t beste een 11 doen, scheelt weer iets in snelheid en t trekt beter op.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

42 schreef: do 16 mar 2023, 09:21 Dellorto sproeiers zijn prima.
Ik denk dat je rond de 80 uit zal komen als je begrensd gaat rijden.
Voortandwiel kun je t beste een 11 doen, scheelt weer iets in snelheid en t trekt beter op.
Achtertandwiel hoeft dan niet aangepast te worden?
Zie dat de kosten voor alleen een voortandwiel minimaal zijn. Denk dat ik die dan idd meteen maar meeneem.
Vervang ik die wel weer als ik de hele set ga doen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

11-53 is de standaard twv voor een begrensde set up, is idd kleine investering en zo gedaan, dan kun je later de hele set en ketting vernieuwen ja.
Met wat geluk doe je dan 55 km/h wat voor de rollerbank oke is.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Is het in Nederland geen optie om de brommer zonder het risico op een boete/inbeslagname op een rollenbank te mogen plaatsen?

Is maar dat we dat in België wel kunnen doen. Heb dat gedaan omdat bij onze andere brommer (Sherco) bleek dat die een pak sneller liep op de rollen dan bij normaal gebruik. Heeft trouwens ook in beslag genomen geweest (tijdens routinecontrole) en er hangt nog een heel (rechtbank)verhaal aan vast.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Die rollerbanken blijven gezeik, er zijn in het verleden wel mogelijkheden geweest om zonder risico je brommer op de bank te zetten. Maar heb er niet meer van gehoord.
Misschien kan je het dichtstbijzijnde bureau bellen en vragen of je hem op de bank mag testen ik betwijfel of ze hieraan mee willen werken maar wieweet.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Was maar een vraag hoor. Zoals gezegd is dat hier in België geen probleem. Ze komen zelfs langs bij je thuis maar dan moet je wel even wachten tot wanneer ze in de buurt zijn.

En dat de rolbanken niet helemaal correct zijn ben ik volledig mee eens. Momenteel een zaak lopen omdat ik niet akkoord was met het feit dat onze brommer vorig jaar in beslag genomen werd omdat die op de rolbank té snel zou lopen.

Een heel gedoe gehad omdat die brommer na vrijgave en montage van een originele uitlaat (een type dat er in eerste instantie ook op zat trouwens) toen ik nog eens op de rollen mocht op eigen vraag de brommer weer te snel liep.

Heel wat achterloop en gedoe en zelfs naar de politierechtbank geweest. Daar hebben ze ons na het aanhoren van onze uitleg (wel door een advocaat) voorlopig vrijgesproken maar is nu nog even wachten tot de termijn verstreken is dat het parket beroep zou kunnen aantekenen tegen die vrijspraak.

Als dat in orde is ga ik me beraden of ik hier een zaak tegen de staat van maak (omdat hun rollenbank niet correct werkt) of niet.
Mijn vrouw vind dat ik als de zaak voorbij is het gewoon moet laten rusten. Maar ik wil eigenlijk verder want het gaat me over het principe. Vooral ook dat er binnen gezinnen misschien al heel wat discussies zijn geweest tussen ouders en hun kinderen. De ouders zeggen dat er met de brommer is geklooid (ivm de vaststelling op de rolbank) en straft daarom zijn zoon/dochter misschien en de zoon/dochter is teleurgesteld in de ouders omdat die niet geloven dat er écht niet aan de brommer geprutst is.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

gpr050 schreef: do 16 mar 2023, 08:13 Ik verwacht een sproeiergrootte rond de 90, dus als je 100-80 neemt moet je de juiste ergens tegenkomen.
Bij het afstellen altijd met een te grote sproeier beginnen! Er staan hier op het forum enkele goede topics over hoe je dat afstellen precies doet.
Verder kan je door het veranderen van de tandwielverhouding ook nog wat doen. Welke vertanding zit er nu op?
Als het beperken van de max snelheid het doel is, gebruik ik altijd een snelheids appje, hiermee zie je de werkelijke (gps) snelheid en hoef je niet zo te gokken wat de snelheidsmeter afwijking zou kunnen zijn.
Nieuwe carb eronder gezet (PHBN 17.5) met sproeier 100, maar ik heb het het idee dat deze zelfs te klein is.
Bij volgas zakt hij helemaal in (volgens mij het bekende BWUAAAAP :) ).
Als het goed is zou hij dan te weinig benzine of te veel lucht krijgen.
Bougie elektrode koffie met melk bruin. De rand zwart, maar niet nat zwart.

Ik durf niet zo goed naar kleiner te gaan, maar hopelijk hebben jullie wat advies.
Gewoon extra set sproeiers halen 100 - 120, of moet ik het ergens anders zoeken.

Voor de setup lijkt 100 te groot, maar de brommer denkt er volgens mij anders over.
Of zie ik wat over het hoofd. Mss is mijn 50cc toch een snelle?
Of mss moet ik toch kleiner.

Derbi DRD Evo Limited Edition 2009
Cilinder: Airsal 50cc (weet (nog) niet of dit een snelle is)
Carb: Dellorto 17.5mm, ontgrenst (was een Dellorto 21mm met sproeier 60)
Uitlaat: ori (begrenst met een ring)
Luchtfilter: ori, maar ontgrenst
Liep voor het plaatsen van de ring 70, na plaatsen 60.
Wil hem max 55 laten lopen.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik zou gewoon de 90 sproeier even proberen en ckeck dan de bougie. Kijken of dat verandering geeft.
het is natuurlijk niet gek dat wanneer je de uitlaat zo beperkt, dat’ie dat niet lekker vindt, het houdt gewoon eerder op, qua toeren, omdat’ie z’n uitlaatgassen niet snel genoeg kwijt kan, is de uitlaatring diameter nog 8? Misschien 9mm proberen en kijken wat dat voor verandering geeft.
Maar sproeier 100 met een 50cc die 55km/h mag, lijkt mij gewoon too much.
Heb je het voortandwiel al vervangen door een 11?
Wat is de stand van de gasnaald?
Het is zoeken naar een lastige optimale balans tussen het lopen vh blok, de snelheid.
Je variabelen zijn, sproeier, gasnaald hoogte, uitlaat prop diameter, en tandwiel.
Weet wel dat deze 50cc ontworpen is om zo’n 70-80km/h te lopen. Daarmee loopt’ie lekker. Om z’n “ademhaling” vanwege de wetgeving zo te beperken heeft invloed op dat “lekkere” lopen.
Door al die variabelen is het gewoon lastig om m goed te krijgen, dat kost veel proberen en tijd.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Nee de uitlaatring die we er in hebben gezet is zelfs 12mm (hadden niets anders op het moment :). Daarna liep hij al 60 ipv 70.
Ik wilde eerst kijken nadat ik de carb en het tandwiel had vervangen of we dan ergens rond de 55 zouden komen.
Mocht dat niet voldoende zijn, dan weer even lansg mijn schoonvader om een andere ring er in te doen (heb zelf geen lasapparatuur).

Tandwiel heb ik geplaatst, maar ook weer teruggedraaid. Moet ik op mijn gemak nog verder naar kijken.
Weet niet exact uit te leggen, maar na het plaatsen liep de ketting niet lekker. Na een paar keer kleine tandwiel rond kwam de ketting vast te zitten en lijkt hij een schakel over te slaan.

Ben mij daarna eerst verder gaan focussen op de carb. Tandwiel komt daarna weer aan de beurt.

Gasnaald ga ik zeker naar kijken (staat nu op laagste stand. dus borgringetje op bovenste inkeping), maar lees dat je je eerst beter op de volgas sproeier kan richten. Dus dat ben ik maar aan het volgen :).
Wil alleen niet het blok in de soep laten lopen, vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben.

Ik zal de 90 er morgen inzetten en kijken wat hij doet.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gpr050 »

Tandwiel: met een 11 komt’ie gemakkelijker in zn toeren,
Waarschijnlijk is de ketting zodanig versleten dat’ie over een nieuw tandwiel niet lekker meer loopt!
Gasnaald, beginnen in het midden.
12mm is al wel behoorlijk. Zelf zat ik uiteindelijk op 10.5mm, gasnaald in t midden, sproeier 92 en dit gaf 56km
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

gpr050 schreef: wo 22 mar 2023, 12:57 Waarschijnlijk is de ketting zodanig versleten dat’ie over een nieuw tandwiel niet lekker meer loopt!
Gasnaald, beginnen in het midden.
Kan niet zo goed zien of de ketting zelf versleten is, maar als ik de tandwielen bekijk, ga ik daar wel vanuit.
Laat ik de tandwielen nog eventjes voor wat het is.
Ik zal met de gasnaald in het midden beginnen met sproeier 90.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Nou dat was me een mooi dagje…
Carb geplaatst met sproeier 95 (was toch wat schijterig). Bij het vervangen van de gasschuif wat lopen pielen met de gaskabel. Zie ik opeens dat er bij de gaskabel iets losgekomen is. Nog niet eerder mee bezig geweest, dus nieuw voor mij 😄. Eoa tube met een kegeltje. Natuurlijk de boel laten flikkeren en alles weer teruggeplaatst… gashendel doet het niet meer.
Na wat neuzen en meer beginnend te begrijpen, blijk ik de oliepomp kabel niet te hebben vastgemaakt aan dat kegeltje 🙈. Kabel gekoppeld en alles doet het weer.

Maar goed, dus ietwat vertraging opgelopen voor het afstellen van de carb.

De rest van de dag bezig geweest met sproeiers testen (95,90,85,80,75). Had ook de gasnaald in het midden geplaatst)
Bij allemaal kan ik niet volgas. Optrekken gaat ok (kan zeker wel beter, maar kom vooruit). Zodra ik volgas geef dan vallen de toeren helemaal weg.

Bougie was eerst donker bruin met natte zwarte rand. Onder de 95, bougie donkerbruin met nog zwarte rand, maar niet nat meer. Dit veranderd daaronder niet meer. Maar aangezien ik niet volgas kan, weet ik niet of dit wel een goede test is.

Zou ik dan serieus nog kleiner moeten?

Aangezien mn dochter morgen weer wil rijden, inmiddels in record tempo 😄 oude carb er onder gezet.
Daarmee kan ik dus wel volgas (21mm met sproeier 60).

Hopelijk heeft iemand nog een idee.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Hoor je verandering in toeren als je aan de luchtschroef draaid? Klinkt namelijk als valse lucht. Dan doet hij met afstellen altijd vaag. Met de luchtschroef kan je in grote maten schatten welke sproeier je moet nemen. Als je op de basipositie (1.5 slagen uit) zet en dan vervolgen verder uit/in draaid zou je de toeren moeten horen toe/afnemen. Je zoekt naar het punt met de hoogste toeren. Als je hem bijna helemaal in moet draaien moet je een grotere sproeier. Als je hem meer dan 2.5 slagen uit moet draaien een kleinere.

Een paar tekens van te rijk is dat hij erg gaat stotteren is dit ook het geval?
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Ik had de luchtschroef op 1,5 slag gezet en ben daar mee gaan rijden.
Heb wel eerder getest met de luchtschroef en de stationairschroef. Eerst st.schroef in en dan luchtschroef zo aanpassen dat hij het hoogst op toeren komt, maar toen had ik het idee dat ie ging wegvliegen, dus toen heb ik hem heel snel weer naar 1,5 slag gezet :).
Het stukje wat je aangeeft met uit/in draaien -> grotere/kleinere sproeier, kende ik nog niet.
Dus ga daar zekere weer even mee spelen. Dank.

Hoop er morgen weer tijd voor te hebben.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

We zijn weer een stuk verder gekomen :).
Met de luchtschroef kreeg ik het niet voor elkaar, maar ben toen maar eens naar mijn luchtfilter gaan kijken. Deze was ontgrenst, maar ik denk een beetje te veel van het goede. Vorige eigenaar vond het geen probleem om wat grof te werk te gaan :( (Zie foto's).
Heb ook het luchtfiltelement vervangen (Had ik al wel liggen, maar was nog niet in geolied)

Afbeelding
Afbeelding

Heb de gaten op de deksel maar even volledig afgedicht met ducktape en ook bovenop het gat een stuk kleiner gemaakt met ducktape. Niet de perfecte oplossing, maar voor nu wel even voldoende. Later kijken voor een nette vervanging.

Afbeelding

Helaas na carb er op zetten met sproeier 90, nog steeds bij vol gas " BWUAAAP".
Toen was er ik bijna klaar mee. Nog een laatste keer een kleinere sproeier er in gestoken (85) en ja hoor, ik kan nu vol gas. yes!

Bougie ziet er redelijk uit, mag nog wel iets lichter bruin, maar voor nu even lekker laten. Over twee weken gaat mn dochter een weekje weg, dus dan gaan we weer op het gemak verder met afstelen.
Het begin is er :).
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gpr050 »

Goed om te horen! Afstellen en zeker met begrenzen, kost veel tijd.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als je er maar genoeg tijd in steekt komt het idd goed. :thumbup:
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Mmm na een aantal dagen ok gereden te hebben viel de brommer steeds uit. Starten/aanlopen lukt wel en een beetje gas ook, maar bij iets meer gas (niet vol gas) zakte hij helemaal weg.

Zag dat de luchtslang iets was losgekomen van de luchtfilterbox, maar daarna geen verbetering.
Daarna zag ik dat er vloeistof uit de uitlaat kwam (tussen aansluiting pijp en demper).

Heb de demper losgemaakt en alle vloeistof er uit laten lopen.
Daarna liep de brommer weer ok.

Heb het eea gelezen en dit zou mogelijk kvs of water kunnen zijn. Dus heb maar even een druppel geproefd 😫. Was niet echt lekker, maar smaakt toch echt naar water met een vleugje roet 😄.

Daarbij rookt de uitlaat behoorlijk en zeker bij volgas (witte rook).

Kunnen deze zaken komen door een simpele verkeerde afstelling of moet ik andere zaken gaan controleren?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Als je in de regen hebt gereden met die losse slang zou t gewoon water kunnen zijn maar denk eerder kvs.
Met de hoeveelheid die je beschrijft moet dat te zien zijn aan je kvs peil, dat moet aardig gezakt zijn dan.
Proefde je naast de roet ook wat zoet ?
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Kvs lijkt goed op peil. Heb deze voor de zekerheid extra bijgevuld en ga die zeker in de gaten houden, maar denk echt dat het water is. Proefde geen zoet.

Zal voor de ‘lol’ ook eens een druppel nieuwe kvs proeven om te vergelijken.
Plaats reactie