Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Purr0168
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 21:45
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 2020
Locatie: Klundert

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Purr0168 »

Met de originele cilinder zal ik lekker een 17,5 mm carburateur erop gooien.
Marijn_Vis
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 19:11
Vervoersmiddel: Aprilia sx 50

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Marijn_Vis »

Heb een tijdje geleden nieuwe 50cc cilinder en zuiger eronder gezet, andere cilinder liep helemaal goed afgesteld en nooit problemen gehad, maar nu kwam die niet echt lekker op gang en bougie sloeg een beetje wit uit. hij bleef met vol gas even rond 5k toeren hangen en kwam vervolgens in zijn powerband, heb 2 sproeier maatjes groter gedaan (102), hiermee stotterde die, daarna maat 100 en nu rijd die al beter. Het enige probleem is dat die nu bij stationair uit het niets in toeren stijgt en daalt. Als ik het draaiend schuin neerzet, gaan de toeren naar 3k stationair. heb nog niks aan de luchtschroef gekloot, maar met 1 sproeier maatje groter lijkt het me dat die verder open moet, maar hoe ver?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt als een lekke krukaskeerring maar gek dat het is gekomen na de nieuwe cilinder, was dat meteen na het plaatsen of pas na een tijdje ?
Rookt je brommer veel ?
Haudbyliam
Banden plakker
Berichten: 9
Lid geworden op: do 24 mar 2022, 00:36
Vervoersmiddel: Derbi senda drd

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Haudbyliam »

Hallo,

Ik heb een 70cc italkit en 24mm carb,

mijn brommer verzuipt op hoge toeren, ik heb al de carb schoon gemaakt en gekeken naar mijn sproeier maar ik heb geen maat etc. gevonden. Mijn vraag is dus welke maat sproeier zou goed passen op mijn setup?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Beste, met een beetje lezen kom je er achter dat dat zeer verschillend is. Als er geen maar op de sproeier staat is het imitatie. Gewoon proberen.
Stijn Brugmans
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 16 feb 2022, 08:49
Vervoersmiddel: Derbi senda LED 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Stijn Brugmans »

Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb een derbi senda limited 2020. Setup:
72.4cc airsal sport
17,5mm dellorto (sproeier 86)
Stage 6 onderlangs (50/88)
Voor de rest alles ontgrensd zoals cdi enzo

Mijn vraag is, ik ga binnenkort wat verbeteringen kopen, zoals Polini race krukas, malossi vl17, polini 35mm spruitstuk, polini 24mm pwk, polini 46mm powerfilter en voca 70/80. Mijn vraag is dus, wat voor sproeiers moet ik ongeveer halen? Ik zat te denken aan setje van 100 tot 118. Zit hier ongeveer de goeie tussen denken jullie? Alvast bedankt!
MaxLimited07
Beginnende Derbi fan
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 10:01
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing limited edition 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door MaxLimited07 »

zelfs zou ik ook idd die richting op gaan, als je dan toch je blok gaat splitsen er kwaliteit onderdelen gaat halen laat je airsal ff tunen en je spoelpoorten, is wel wat leuks te halen.
Succes met je project!
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Hallo iedereen, ik heb een vraagje ik heb een derbi 80cc malossi met een 28mm polini en malossi membraam alleen ik rij zonder luchfilter met sproeier 138 en als ik van zijn 4de versnelling helemaal door tik naar zijn 6de om gewoon rustig te rijden dan is het net alsof hij verzuipt want hij stopt er dan gelijk mee iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Reed namelijk eerst met 140 en toen was die stationair lrkker rustig en dat is die nu ook niet meer
MaxLimited07
Beginnende Derbi fan
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 10:01
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing limited edition 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door MaxLimited07 »

ik zou maar eens beginnen met het aanschaffen van een powerfilter, en als die dat pas in zijn 4 doe lijkt het er eerder op dat die de vlotter leeg trekt dan verzuipt aangezien hij het tot de 4 wel normaal doet, heb je een vacuum benzine kraan?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom rij je zonder filter dan ??
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

MaxLimited07 schreef: do 20 okt 2022, 14:50 ik zou maar eens beginnen met het aanschaffen van een powerfilter, en als die dat pas in zijn 4 doe lijkt het er eerder op dat die de vlotter leeg trekt dan verzuipt aangezien hij het tot de 4 wel normaal doet, heb je een vacuum benzine kraan?
Hor moet ik weten of ik een vacuum kraantje heb?
Laatst gewijzigd door bjorn_drd racing op zo 23 okt 2022, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

42 schreef: do 20 okt 2022, 14:58 Waarom rij je zonder filter dan ??
Gaat tie sneller want dan kan de sproeier groter
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

bjorn_drd racing schreef: zo 23 okt 2022, 14:49
MaxLimited07 schreef: do 20 okt 2022, 14:50 ik zou maar eens beginnen met het aanschaffen van een powerfilter, en als die dat pas in zijn 4 doe lijkt het er eerder op dat die de vlotter leeg trekt dan verzuipt aangezien hij het tot de 4 wel normaal doet, heb je een vacuum benzine kraan?
Hor moet ik weten of ik een vacuum kraantje heb?
Gewoonlijk zitten er dan 2 darmpjes aan dat 'kraantje'. 1 voor de onderdruk en 1 voor de brandstof.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

bjorn_drd racing schreef: zo 23 okt 2022, 14:50
42 schreef: do 20 okt 2022, 14:58 Waarom rij je zonder filter dan ??
Gaat tie sneller want dan kan de sproeier groter
:wtf:
Zo'n filter is niet voor niks... :think:

Als je geen kraantje hebt wat je handmatig open en dicht kan doen dan heb je een vacuum.
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

Kata 2.0 schreef: zo 23 okt 2022, 15:00
bjorn_drd racing schreef: zo 23 okt 2022, 14:49
MaxLimited07 schreef: do 20 okt 2022, 14:50 ik zou maar eens beginnen met het aanschaffen van een powerfilter, en als die dat pas in zijn 4 doe lijkt het er eerder op dat die de vlotter leeg trekt dan verzuipt aangezien hij het tot de 4 wel normaal doet, heb je een vacuum benzine kraan?
Hor moet ik weten of ik een vacuum kraantje heb?
Gewoonlijk zitten er dan 2 darmpjes aan dat 'kraantje'. 1 voor de onderdruk en 1 voor de brandstof.
Nee zit maar 1 aansluitingetje aan voor de leiding en moet hem handmatig los draaien
Maar ik heb wel een filter alleen zoek eentje waar veel lucht door komt. Is dit een goeie?
https://www.k-parts.nl/luchtfilter-stag ... BoQAvD_BwE
bjorn_drd racing
Beginnende Derbi fan
Berichten: 47
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 20:54
Vervoersmiddel: derbi senda sm drd racing 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door bjorn_drd racing »

42 schreef: zo 23 okt 2022, 15:28
bjorn_drd racing schreef: zo 23 okt 2022, 14:50
42 schreef: do 20 okt 2022, 14:58 Waarom rij je zonder filter dan ??
Gaat tie sneller want dan kan de sproeier groter
:wtf:
Zo'n filter is niet voor niks... :think:

Als je geen kraantje hebt wat je handmatig open en dicht kan doen dan heb je een vacuum.
Ja ik heb wel een filter maar die zit niet goed en heb hem gekocht zonder filter
MaxLimited07
Beginnende Derbi fan
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 10:01
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing limited edition 2007

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door MaxLimited07 »

zet er maar gewoon een lucht filter op en stel hem opnieuw af is een stuk veiliger
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Hallo leden,

Morgen komt er een 17,5mm carb binnen om de Derbi van mn dochter beter te laten lopen nadat we een ring in de uitlaat hebben gezet.
Nu wil ik graag weten wat een goede range aan sproeiers is om in huis te halen, waarmee ik kan gaan beginnen om af te stellen. Dan heb ik een setje klaar liggen om meteen aan de slag te kunnen.

Derbi DRD Evo Limited Edition 2009
Cilinder: Airsal 50cc (weet (nog) niet of dit een snelle is)
Carb: Dellorto 17.5mm, ontgrenst (was een Dellorto 21mm)
Uitlaat: ori (begrenst met een ring)
Luchtfilter: ori, maar ontgrenst
Liep voor het plaatsen van de ring 70, na plaatsen 60.
Wil hem max 55 laten lopen.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik verwacht een sproeiergrootte rond de 90, dus als je 100-80 neemt moet je de juiste ergens tegenkomen.
Bij het afstellen altijd met een te grote sproeier beginnen! Er staan hier op het forum enkele goede topics over hoe je dat afstellen precies doet.
Verder kan je door het veranderen van de tandwielverhouding ook nog wat doen. Welke vertanding zit er nu op?
Als het beperken van de max snelheid het doel is, gebruik ik altijd een snelheids appje, hiermee zie je de werkelijke (gps) snelheid en hoef je niet zo te gokken wat de snelheidsmeter afwijking zou kunnen zijn.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YouriEvo »

gpr050 schreef: do 16 mar 2023, 08:13 Ik verwacht een sproeiergrootte rond de 90, dus als je 100-80 neemt moet je de juiste ergens tegenkomen.
Bij het afstellen altijd met een te grote sproeier beginnen! Er staan hier op het forum enkele goede topics over hoe je dat afstellen precies doet.
Verder kan je door het veranderen van de tandwielverhouding ook nog wat doen. Welke vertanding zit er nu op?
Als het beperken van de max snelheid het doel is, gebruik ik altijd een snelheids appje, hiermee zie je de werkelijke (gps) snelheid en hoef je niet zo te gokken wat de snelheidsmeter afwijking zou kunnen zijn.
Heb mij idd al een beetje ingelezen. Zat zelf ook zo tussen de 80 en de 100 te denken. (begrijp dat als je luchtfilter ontgrenst is dat je dan stapje van 10 omhoog moet tov de standaard (welke ergens tussen 68 en 78 ligt, geloof ik).
Ik zal met de grootste beginnen :).

Maakt het merk van de sproeiers nog veel uit? Zie een set voor dellorto van €15 en een polini (ook voor dellorto natuurlijk :)) set voor €24. Prijsverschil vind ik aardig, maar als je voor dat tientje velen malen makkelijker afstelt vind ik het ok.

Tandwielen heb ik mij nog niet in verdiept. Ik zal iig even controleren wat de vertanding is, maar wil dit liever voor later bewaren. Heb al wat zaken moeten versleutelen en begint toch wel al aardig in de papieren te lopen :(.
Ik weet dat het achtertandwiel wrs binnenkort wel aan vervanging toe is, dus dan wil ik gelijk achter, voor en ketting meenemen.
[edit]
Zojuist gemeten.
TwV: 13
TwA: 53

Aangezien de snelheidsmeter/km-meter het niet doet heb ik al een telefoonhouder gemonteerd en maken we gebruik van "Speedometer".
Maar vroeg mij al wel af of deze apps qua snelheid wel goed betrouwbaar zijn. Maar begrijp dus van wel :).
Plaats reactie