Het 'afstel' topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
moltygo
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 okt 2019, 13:06
Vervoersmiddel: Derbi senda MHR 80

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door moltygo »

De kleur van mijn bougie is wit dus niet bepaald echt hoe het hoort :sad: het is trouwens een onderlangse uitlaat.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Zo snel mogelijk grotere sproeier er in doen idd wil je geen warmloper krijgen.
Zul je waarschijnlijk nog een paar km/h mee winnen ook.
Las dat de onderlangse een 100 km/h moet kunnen halen.
sjoeba666
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 15:56
Vervoersmiddel: auto, bromfiets, motor

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door sjoeba666 »

hoi.
ben bezig met een aprilia sx 50 uit 2016.
begrenzers zijn er uit.
carburateur zit een 100 hoofdsproeier in en een 32 stationair sproeier.
luchtmengselschroef van 1 tot 2 slagen getest.
nu is het probleem dat er met het weg rijden tot halverwege de powerband geen trekkracht is.
komt slecht opgang en eenmaal in zijn toeren gaat het goed.
dus mijn vraag is de stationairsproeier is toch veel te klein.
moet toch veel groter in?
of zal het ergens anders aan liggen?

ik heb ervaring met zundapp en oa 19 bing carburateur en daar heb ik een 40 stationair sproeier in met een 100 hoofdsproeier.
Derbi Problem
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 17:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda xrace 2005

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Derbi Problem »

Hoi aan iedereen die dit leest ik heb en vraagje over het afstellen van mijn Derbi senda uit 2005
De Brommer gaat alleen aan als je gas bijgeeft en zodra je het gas los laat gaat ie uit ook kann ik niet lekker er op rijden want hij stottert en stottert als en malle. Dit is pas zinds ik er en nieuwe uitlaat op heb, heb er nu en voca rookie bovenlangs op en daarvoor zat er en onbekende best wel luide uitlaat zonder naam op. Die was ondicht maar liep opzich wel goed heb mijn nieuwe uitlaat nu afgedicht en en sproeier set van 72tot 98 gekocht maar het wordt er allemaal niet beter op er zat altijd en 90 sproeier in.
nu zit er en 98 in en er kommt olie tussen de uitlaat flens vandaan.

ik hoop echt dat iemand weet wat het probleem is, heb de brommer net en week geleden gekocht ik heb best wel verstand van derbis maar afstellen was nooit echt mijn ding.

mijn Setup is
en Airsal 50cc of 70cc ik zie het verschill niet maar hij klinkt toch wel eerder naar en 70cc
dellortho 21mm carb
98 hoofd sproeier
60 zij sproeier
malossi e3 luchtfilter
voca rookie50/70 bovenlangs
original membraan
br9es r bougie
ook zit er snelgas op ik weet niet of dat er toe doet om te noemen

groetjes
Daan
Barrybok
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 11:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda drd Racing 2015

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Barrybok »

Hallo, ik heb sinds deze week een 80cc top performances op mijn Derbi nt gezet met een 21mm dellorto Racing carb. Nu wil ik hem gaan afstellen maar elke keer valt hij na 500m dood. Hij doet bwoaap en valt dan langzaam uit. Ik moet dan 5 min wachten en dan doet hij het weer voor 500m. Heeft iemand van jullie enig idee? Ik heb sproeiers geprobeerd van 92 t/m 108 en op 92 reed hij langer door dan op 108.

Mvg, Barry
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Kleinere sproeier proberen, verzuipt zo te horen.
whamslam
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 01 nov 2020, 15:38
Vervoersmiddel: debi drd 85 editie

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door whamslam »

heyy

ik heb een derbi drd 85 editie
setup:
-70cc airsal
-mvt ontsteking
-70/80 most uitlaat
-24 mm carb
-malossi membraam

normaal heb ik nooit problemen met het afstellen van mijn brommer maar nu zit ik vast ik ben van sproeier 145 naar beneden aan het gaan maar pas vanaf 128 kreeg ik hem in gang maar bij deze sproeier stottert hij (te arm afgesteld) maar hoger krijg ik hem gewoon niet in gang komt dit miss door mijn ontsteking??
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Stotteren betekend te grote sproeier niet te klein
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

kijk tijdens het afstellen naar je bougie, waarschijnlijk is hij bij jou nu zwart. te grote sproeier dus.
sem68
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 26 apr 2020, 22:53
Vervoersmiddel: Beta RR50 track Motard

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door sem68 »

Hallo, ik weet niet of dat mijn vraag hier goed staat maar ik wist niet waar dat die wel moest staan. Ik heb een Beta rr50 track (2019) en ik heb onlangs een andere uitlaat gekocht de leovince x fight. Ik heb de uitlaat er ondergezet en ik ben begonnen met sproeier 115 omdat die ook op mijn standaard uitlaat zat (en omdat de leovince x fight na genoeg de zelfde uitlaat is). Nu reed hij nog niet perfect mijn brommer (maar ook niet slecht) omdat de kleur van de bougie iets te wit was (te arm) dus ging ik naar sproeier 120 en hier reed hij wat beter mee (minder wit de bougie). Maar toch heb ik het gevoel dat hij beter kan rijden en dat er meer in zit (qua power km/h) omdat hij nu minder hard gaat dan de standaard uitlaat namelijk 75km/h en mijn standaard uitlaat ging 80km/h. Dus nu zit ik te twijfelen of ik een grotere sproeier moet proberen of een kleinere sproeier want je zou zeggen dat deze uitlaat harder zou moeten gaan dan de standaard uitlaat. Of het ligt ergens anders aan? Mijn voorkeur gaat uit naar een grotere sproeier omdat het mengsel dan iets rijker wordt en daardoor wel wat beter gaat rijden maar of die dan ook echt harder zal rijden weet ik niet. Ik vraag mij het gewoon af wat nou het beste zou zijn, zelf heb ik ook niet super veel verstand hier van daarom dat ik het effe vraag op een forum. Als ik ergens foto's kan zetten van mijn bougie laat het effe weten waar want ik ben nog nieuw op dit forum en weet nog niet alles te vinden.

Mvg Sem 8-)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Das een flinke sproeier, zo dan, lol.
Heeft zo'n Beta ook een 17,5 carb ?
Als je bougie wit is dan staat hij te arm afgesteld, moet op zn minst koffiebruin zijn.
Volgas in zn zes en op max snelheid motor uitzetten en bougie checken.
Maar als je met een 50cc en 17,5mm groter moet dan 120 dan heb je mogelijk ergens valse lucht, 120 is best flink.
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

het zou misschien ook kunnen dat je brommer op toeren word begrensd door de ecu heb je die al vervangen?
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
tijn.born
Beginnende Derbi fan
Berichten: 40
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door tijn.born »

Hallo,
Ik heb een aprilia sx50 factory 2020
Carberateur volledig ontgrenst 17.5mm
Scr corse chrome bovenlangs
Sproeier 92 en luchtschroef 1.5 slag.
Nu wou ik vandaag mijn brommer starten maar hij deed het niet, 2x geprobeerd met choke ook geen kick. Toen heb ik hem naar 3x proberen rennen aangerent. Toen ik thuis kwam ff gekeken als ik gas geeft blijft die in een bepaalt toeren hangen en dan zakt die na 10/20 seconden weer terug stationair.
Weet iemand wat ik moet doen aan die 2 dingen???
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Even controleren of 1: je bougie niet compleet nat word en 2: kijken of je nergens valse lucht hebt (luchtfilter slang, spruitstuk rubber).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
tijn.born
Beginnende Derbi fan
Berichten: 40
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door tijn.born »

Ik heb gekeken maar nergens valse lucht. Ik had 2 dagen geleden wel mijn stationair een kwart slag ingedraaid, zou dit er iets mee te maken kunnnen hebben? En als ik gas geef in ze vrij blijft hij iets in hoge toeren lopen en na 10/20 seconden zakt die weer terug

Vanochtend wou ik weer weg rijden.. wou hij weer niet starten, toen heb ik hem weer angeduwd alleen hij stonk wel erg naar benzine en toen ik gas gaf viel die weer bijna uit(verzopen). Maar toen ik vanmiddag weer weg wou rijden naar huis was het gewoon 1x kicken en lopen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

dat deel met het starten zou kunnen wezen dat je vlotterkegel niet goed is. lijkt mij wel stug na een jaartje, maar dat had ik mijn mij 2008 en 2005 wel toevallig. in je vlotterbakje heb je de vlotter. hieraan dit een pijlvormig ijzertje met naar mijn weten een oranje dopje. als je de carburateur er even afhaalt, en de vlotter omhoog duwt zou er geen lucht meer langs het kegeltje moeten komen als je op de benzineslang blaast. als dit wel zo is is dit het probleem. de brommerboer zei tegen mij dat dat door e10 vrij snel zou kunnen komen, maar ik weet het zo net nog niet bij een nieuw model na een korte periode.
tijn.born
Beginnende Derbi fan
Berichten: 40
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 20:07
Vervoersmiddel: Aprillia sx50 Factory 2020

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door tijn.born »

Ja maar toen ik mijn stationair schroef nog niet had versteld starten die altijd goed, reed ook goed alleen stationair niet hard genoeg. Dus die had ik harder gezet, en toen wou die de volgende dag niet meer starten.
YordyW
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 dec 2020, 13:23
Vervoersmiddel: derbi senda

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door YordyW »

Beste Mensen,

graag wil ik wat hulp/tips van iemand krijgen. Ik kan best wel wat sleutelen maar mijn Derbi Senda blijft een raadsel voor mij.

Toen ik mijn brommer had gekocht liep hij super goed, het was mijn eerste brommer en heb er nu al lang niks mee gedaan en ondertussen andere projectjes opgepakt.

Wat het nu is, toen ik hem pas had dacht ik dat het een 4 bak was ( erg dom) toen liep hij makkelijk 60 in de 4. In de tijd daar tussen zou ik niet weten wat er gebeurt is of wat ik verkeerd heb gedaan. Hier heb ik ontzettend veel over nagedacht maar kom niet tot een conclusie.

Na een tijdje toen ik dus ook al wist dat het een 6 bak was ging hij raar doen ( dit was een maand of 2 later, ik heb geen rijbewijs dus af en toe op een fietspaadje in de buurt enzo) zodra ik vanaf de 3e versnelling in de hoge touren probeer te komen en hij net in de powerband zit, valt hij uit, vaak in de 4/5 of 6, of ik nu de choke aan of uit heb maakt niet zo veel uit heel raar, dit was eerst nog niet. Dan start hij vaak ook even moeilijk.

Het gekke aan dit verhaal is dat ik helemaal niks echt veranderd of getuned heb.

Graag hoor ik van iemand!

Mvg, Yordy Willems
MennoVE
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:13
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme -05

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door MennoVE »

Ik heb een vraag,
mijn derbi senda uit 2005 is onlangs vastgelopen, balen.
maar ik dacht nou toch geen standaard setup meer.
setup:
80cc stage 6
stage 6 streetrace uitlaat
21mm dellorto replica
powerfilter
ander krukasje

in het begin was het natuurlijk afstellen en al, nou liep beroerd als wat en als je volgas ging hield ie enorm in (met sproeier 88) nou bleek dus enorm arm te zijn. de volgende dag sproeier 98 erin gedaan en liep al een stuk beter maar nogsteeds heel vreemd. het lijkt alsof ie te rijk loopt, in zijn vrij/neutraal haalt ie wel iets van 13 tot 14k toeren. alleen in zn 1 tm 3 komt ie maar tot 10k met moeite en n effect alsof ie in de toerenbegrenzer valt. 4 tm 6 gaat ie tot 11k en krijg je hetzelfde probleem weer dat toeren begrenzer effect. ik kan ook wel standaard carb afstellen maar nu gaat het me te ver. ik dacht zelf aan een echte carb kopen en geen repi? mid toeren loopt ie ook niet helemaal clean maar dat lost zichzelf op als ie wat warmen wordt.

gasnaald is het ena laatste clipje van boven
sproeier 98

hopelijk is dit genoeg informatie.


Update:
zelfde setup niks veranderd.
in zijn neutraal/vrij loopt ie wel zn toeren door dus 13 a 14k maar nu in elke versnelling komt ie niet boven de 10k uit met een toerenbegrenzer effect heel vreemd en weet nogsteeds niet hoe het kan.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Het 'afstel' topic

Ongelezen bericht door 42 »

Zelf geen ervaring mee maar vaak zijn imitatie carbs lastig af te stellen idd.
Maar of dat het probleem ook is ?
Plaats reactie