Het 'afstel' topic
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Smakelijk
-
- Derbi fan
- Berichten: 53
- Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009
Re: Het 'afstel' topic
Inmiddels andere luchtfilterbox binnen, maar de luchtinlaat rubber (geen iedee hoe dat ding heet) was er los bijgeleverd en krijg dat ding niet in het luchgat… Heeft iemand hier een truucje voor?
Of kan het zijn dat de verkeerde rubber is meegeleverd? Zie ze namelijk met 3 buisjes en met 2. Of zijn van beide de rubbere voet gelijk?
Of kan het zijn dat de verkeerde rubber is meegeleverd? Zie ze namelijk met 3 buisjes en met 2. Of zijn van beide de rubbere voet gelijk?
-
- Derbi fan
- Berichten: 53
- Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009
Re: Het 'afstel' topic
Hallo mensen,
Andere ori lichtfilter, (rubber er uiteindelijk in gekregen), nieuwe voortandwiel (11) en nieuwe ketting geplaatst, dus weer druk bezig geweest met afstellen (op basis van http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187), maar krijg hem helaas niet helemaal goed.
Van sproeier 120 helemaal naar 75 en weer terug geweest. Ik kom als beste uit op 100 met gasnaald op laagste stand (clipje op hoogste inkeping).
Bij deze stand rijdt hij het beste 1/2 en heel gas (maar 100 lijkt wel erg groot voor mn bijna standaard setup) maar loopt stationair niet al te best. Daarnaast rookt (witte rook) hij ook veel en stinkt ie behoorlijk.
luchtschroef afstellen zodat hij het hoogst stationair loopt lukt niet. Moet hem verder dan 2,5 slag openzetten, wat zou inhouden dat ik een kleinere sproeier zou moeten gebruiken.
Maar gooi ik er kleinere sproeiers in, dan gaat hij weer slechter lopen bij volgas (inhouden).
Valse lucht lijkt het ook zo 123 niet te zijn. Brommer valt uit als ik de demper dichthoudt. Daarnaast ongeveer de hele brommer onder de deo gespoten en geen verschil.
Wel sluit de uitlaat niet helemaal 100% op de cilinder. Hier komen dus wel wat dampen vrij. Zou dit het kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?
Lees ook het eea over keerringen. Moet ik mij hier eens in verdiepen?
Hoop op weer wat goede adviezen.
Huidige setup:
Airsal 50cc
Dellorto 17,5 carb (ontrgenst)
Ori uitlaat (ring 12mm ingelast)
Andere compleet ori luchtfilter box
Spr 100 gasnaald 1e van boven 1/5
twv: 11, nieuwe ketting
Bougie BR8ES
Luchtschroef 1,75 slagen (1x180, 1x135)
1/2 gas: ok
Vol gas: ok
Bougie: lichtbruin, maar wel tegen het grijze aan…
Andere ori lichtfilter, (rubber er uiteindelijk in gekregen), nieuwe voortandwiel (11) en nieuwe ketting geplaatst, dus weer druk bezig geweest met afstellen (op basis van http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187), maar krijg hem helaas niet helemaal goed.
Van sproeier 120 helemaal naar 75 en weer terug geweest. Ik kom als beste uit op 100 met gasnaald op laagste stand (clipje op hoogste inkeping).
Bij deze stand rijdt hij het beste 1/2 en heel gas (maar 100 lijkt wel erg groot voor mn bijna standaard setup) maar loopt stationair niet al te best. Daarnaast rookt (witte rook) hij ook veel en stinkt ie behoorlijk.
luchtschroef afstellen zodat hij het hoogst stationair loopt lukt niet. Moet hem verder dan 2,5 slag openzetten, wat zou inhouden dat ik een kleinere sproeier zou moeten gebruiken.
Maar gooi ik er kleinere sproeiers in, dan gaat hij weer slechter lopen bij volgas (inhouden).
Valse lucht lijkt het ook zo 123 niet te zijn. Brommer valt uit als ik de demper dichthoudt. Daarnaast ongeveer de hele brommer onder de deo gespoten en geen verschil.
Wel sluit de uitlaat niet helemaal 100% op de cilinder. Hier komen dus wel wat dampen vrij. Zou dit het kunnen zijn, of moet ik het ergens anders zoeken?
Lees ook het eea over keerringen. Moet ik mij hier eens in verdiepen?
Hoop op weer wat goede adviezen.
Huidige setup:
Airsal 50cc
Dellorto 17,5 carb (ontrgenst)
Ori uitlaat (ring 12mm ingelast)
Andere compleet ori luchtfilter box
Spr 100 gasnaald 1e van boven 1/5
twv: 11, nieuwe ketting
Bougie BR8ES
Luchtschroef 1,75 slagen (1x180, 1x135)
1/2 gas: ok
Vol gas: ok
Bougie: lichtbruin, maar wel tegen het grijze aan…
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Echt witte rook duidt op kvs lek, wss lekke koppakking.
100 is heel groot voor begrensde ori set up wat weer door valse lucht kan komen, eventueel via krukaskeerring idd als je verder alles getest hebt.
Lek bij de uitlaat helpt ook niet mee maar veroorzaakt het probleem niet denk ik of t moet echt veel zijn.
100 is heel groot voor begrensde ori set up wat weer door valse lucht kan komen, eventueel via krukaskeerring idd als je verder alles getest hebt.
Lek bij de uitlaat helpt ook niet mee maar veroorzaakt het probleem niet denk ik of t moet echt veel zijn.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 26 dec 2021, 22:10
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo LMT 2008
Re: Het 'afstel' topic
Hai Jongens,
Ik heb laatst een nieuwe carburateur gemonteerd op mijn brommer. Dit is een Dellorto 19mm voor Derbi Senda: https://www.cityparts.nl/carburateur-19 ... 50-sm.html
Ook zit er een sproeier 94 onder.
Nou zat er geen choke bij en het is een handchoke versie alleen weet ik zelf niet welke er op hoort.
Nu rijdt hij namelijk niet in hoge toeren dan houdt hij in en kan ik niet sneller rijden.
Welke handchoke moet ik hebben?
Ik heb laatst een nieuwe carburateur gemonteerd op mijn brommer. Dit is een Dellorto 19mm voor Derbi Senda: https://www.cityparts.nl/carburateur-19 ... 50-sm.html
Ook zit er een sproeier 94 onder.
Nou zat er geen choke bij en het is een handchoke versie alleen weet ik zelf niet welke er op hoort.
Nu rijdt hij namelijk niet in hoge toeren dan houdt hij in en kan ik niet sneller rijden.
Welke handchoke moet ik hebben?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Hoi, ik heb een derbi senda 2020 ltm. Ik heb een onderlangse voca uitlaat en al een sproeierset 80 tm 102. Ik vroeg me alleen af welke vertanding en welke cdi ik moet pakken. Cdi hoopte ik eentje met afstandsbediening te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet welke vertanding ik erop moet zetten. Iemand een idee? Topsnelheid liever niet boven 100
-
- Derbi fan
- Berichten: 98
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
- Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019
Re: Het 'afstel' topic
dit is een handige cdi met 2 afstandsbedieningen maar je betaalt er wel veel voor.Tijnluc06 schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:11 Hoi, ik heb een derbi senda 2020 ltm. Ik heb een onderlangse voca uitlaat en al een sproeierset 80 tm 102. Ik vroeg me alleen af welke vertanding en welke cdi ik moet pakken. Cdi hoopte ik eentje met afstandsbediening te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet welke vertanding ik erop moet zetten. Iemand een idee? Topsnelheid liever niet boven 100
en met de tandwielverhouding ligt het eraan wat je zelf wilt. hoe kleiner het verschil (11/52) is hoe sneller je optrekt en hoe groter het verschil is langzamere optrek maar hogere top. maar je moet het verschil ook niet te klein maken anders maak je overtoeren of te groot dan trek je amper op
https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Welke vertanding denken jullie dat dan beste is, ik heb liever dat die iets sneller trekt dan topsnelheid. En is dit lastig om er zelf op te zetten? Of is het beter om dit bij een zaak te laten doen? Ik wil het graag zelf leren maar ik heb weinig ervaring dus kan ook gewoon nog te ingewikkeld zijn om dit te doen. Het zou me wel geld besparen wat mij heel goed uitkomtchilzzz schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:58dit is een handige cdi met 2 afstandsbedieningen maar je betaalt er wel veel voor.Tijnluc06 schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:11 Hoi, ik heb een derbi senda 2020 ltm. Ik heb een onderlangse voca uitlaat en al een sproeierset 80 tm 102. Ik vroeg me alleen af welke vertanding en welke cdi ik moet pakken. Cdi hoopte ik eentje met afstandsbediening te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet welke vertanding ik erop moet zetten. Iemand een idee? Topsnelheid liever niet boven 100
en met de tandwielverhouding ligt het eraan wat je zelf wilt. hoe kleiner het verschil (11/52) is hoe sneller je optrekt en hoe groter het verschil is langzamere optrek maar hogere top. maar je moet het verschil ook niet te klein maken anders maak je overtoeren of te groot dan trek je amper op
https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
-
- Derbi fan
- Berichten: 98
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
- Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019
Re: Het 'afstel' topic
12/53 of iets in die richting is wel goed denk ik .Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 11:20Welke vertanding denken jullie dat dan beste is, ik heb liever dat die iets sneller trekt dan topsnelheid. En is dit lastig om er zelf op te zetten? Of is het beter om dit bij een zaak te laten doen? Ik wil het graag zelf leren maar ik heb weinig ervaring dus kan ook gewoon nog te ingewikkeld zijn om dit te doen. Het zou me wel geld besparen wat mij heel goed uitkomtchilzzz schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:58dit is een handige cdi met 2 afstandsbedieningen maar je betaalt er wel veel voor.Tijnluc06 schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:11 Hoi, ik heb een derbi senda 2020 ltm. Ik heb een onderlangse voca uitlaat en al een sproeierset 80 tm 102. Ik vroeg me alleen af welke vertanding en welke cdi ik moet pakken. Cdi hoopte ik eentje met afstandsbediening te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet welke vertanding ik erop moet zetten. Iemand een idee? Topsnelheid liever niet boven 100
en met de tandwielverhouding ligt het eraan wat je zelf wilt. hoe kleiner het verschil (11/52) is hoe sneller je optrekt en hoe groter het verschil is langzamere optrek maar hogere top. maar je moet het verschil ook niet te klein maken anders maak je overtoeren of te groot dan trek je amper op
https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
om je eigen tandwielen en je ketting te vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn. ik ben zelf nu ook bezig om me eigen tandwiel en ketting te vervangen. de achtertandwiel is makkelijk en voor de ketting heb je een kettingspons nodig om hem in te korten want hij kom bijna altijd de lang aan. Maar ik heb zelf nu bij de voortandwiel een probleem dat de borgplaatje bijna tegen de ketting aan komt. (ik heb ook weinig ervaring 1ste schakel en 1ste x ketting' & tandwiel vervangen)
je kan ook nog deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=NXU_kqPYSzU
rider mark heeft veel handige videos ze zijn wel beetje oud maar dat maakt niet echt veel uit
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Als ik het zo zie moet het vervangen van ketting en tandwielen wel lukken, net als de uitlaat monteren. Daarintegen, heb je toevallig ook zo´n geweldig filmpje voor de cdi? Ik kan er nergens een vinden. Ik kan uberhaupt me eigen cdi niet vinden, laat staan het vervangen.chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:3312/53 of iets in die richting is wel goed denk ik .Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 11:20Welke vertanding denken jullie dat dan beste is, ik heb liever dat die iets sneller trekt dan topsnelheid. En is dit lastig om er zelf op te zetten? Of is het beter om dit bij een zaak te laten doen? Ik wil het graag zelf leren maar ik heb weinig ervaring dus kan ook gewoon nog te ingewikkeld zijn om dit te doen. Het zou me wel geld besparen wat mij heel goed uitkomtchilzzz schreef: ↑za 20 mei 2023, 12:58
dit is een handige cdi met 2 afstandsbedieningen maar je betaalt er wel veel voor.
en met de tandwielverhouding ligt het eraan wat je zelf wilt. hoe kleiner het verschil (11/52) is hoe sneller je optrekt en hoe groter het verschil is langzamere optrek maar hogere top. maar je moet het verschil ook niet te klein maken anders maak je overtoeren of te groot dan trek je amper op
https://josdijkman.nl/cdi-ecu-begrenzer ... wYQAvD_BwE
om je eigen tandwielen en je ketting te vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn. ik ben zelf nu ook bezig om me eigen tandwiel en ketting te vervangen. de achtertandwiel is makkelijk en voor de ketting heb je een kettingspons nodig om hem in te korten want hij kom bijna altijd de lang aan. Maar ik heb zelf nu bij de voortandwiel een probleem dat de borgplaatje bijna tegen de ketting aan komt. (ik heb ook weinig ervaring 1ste schakel en 1ste x ketting' & tandwiel vervangen)
je kan ook nog deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=NXU_kqPYSzU
rider mark heeft veel handige videos ze zijn wel beetje oud maar dat maakt niet echt veel uit
-
- Derbi fan
- Berichten: 98
- Lid geworden op: do 29 dec 2022, 00:41
- Vervoersmiddel: DERBI SENDA SM DRD X-TREME LIMITED EDITION 2019
Re: Het 'afstel' topic
je cdi/ecu zit bij je koelvloeistof tankje (eronder, als het goed is blauw vierkant ding)Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 18:34Als ik het zo zie moet het vervangen van ketting en tandwielen wel lukken, net als de uitlaat monteren. Daarintegen, heb je toevallig ook zo´n geweldig filmpje voor de cdi? Ik kan er nergens een vinden. Ik kan uberhaupt me eigen cdi niet vinden, laat staan het vervangen.chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:3312/53 of iets in die richting is wel goed denk ik .Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 11:20
Welke vertanding denken jullie dat dan beste is, ik heb liever dat die iets sneller trekt dan topsnelheid. En is dit lastig om er zelf op te zetten? Of is het beter om dit bij een zaak te laten doen? Ik wil het graag zelf leren maar ik heb weinig ervaring dus kan ook gewoon nog te ingewikkeld zijn om dit te doen. Het zou me wel geld besparen wat mij heel goed uitkomt
om je eigen tandwielen en je ketting te vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn. ik ben zelf nu ook bezig om me eigen tandwiel en ketting te vervangen. de achtertandwiel is makkelijk en voor de ketting heb je een kettingspons nodig om hem in te korten want hij kom bijna altijd de lang aan. Maar ik heb zelf nu bij de voortandwiel een probleem dat de borgplaatje bijna tegen de ketting aan komt. (ik heb ook weinig ervaring 1ste schakel en 1ste x ketting' & tandwiel vervangen)
je kan ook nog deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=NXU_kqPYSzU
rider mark heeft veel handige videos ze zijn wel beetje oud maar dat maakt niet echt veel uit
dit is een best handig filmpje maar niet in het nederlands
https://www.youtube.com/watch?v=CYsWEUJ0NqY
en trouwens niet vergeten dat je de sproeier moet verhogen wanneer je hem sneller maakt (!!!erg belangrijk!!!)
en als je filmpjes wilt zoeken over iets en het staat niet in het nederlands dan moet je het opzoeken in duits,frans,fins,zweeds want in die talen zijn er meer filmpjes. dan ga je gwn naar google translate en vertaal je wat je wilt opzoeken
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Oke top bedankt! Sproeier wist ik al. Komende zondag vroeg beginnen en kijken of t me lukt in een dag, moet de volgende dag gewoon weer naar school dus zou wel handig zijn als me brommer in 1 stuk is.chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 20:23je cdi/ecu zit bij je koelvloeistof tankje (eronder, als het goed is blauw vierkant ding)Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 18:34Als ik het zo zie moet het vervangen van ketting en tandwielen wel lukken, net als de uitlaat monteren. Daarintegen, heb je toevallig ook zo´n geweldig filmpje voor de cdi? Ik kan er nergens een vinden. Ik kan uberhaupt me eigen cdi niet vinden, laat staan het vervangen.chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:33
12/53 of iets in die richting is wel goed denk ik .
om je eigen tandwielen en je ketting te vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn. ik ben zelf nu ook bezig om me eigen tandwiel en ketting te vervangen. de achtertandwiel is makkelijk en voor de ketting heb je een kettingspons nodig om hem in te korten want hij kom bijna altijd de lang aan. Maar ik heb zelf nu bij de voortandwiel een probleem dat de borgplaatje bijna tegen de ketting aan komt. (ik heb ook weinig ervaring 1ste schakel en 1ste x ketting' & tandwiel vervangen)
je kan ook nog deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=NXU_kqPYSzU
rider mark heeft veel handige videos ze zijn wel beetje oud maar dat maakt niet echt veel uit
dit is een best handig filmpje maar niet in het nederlands
https://www.youtube.com/watch?v=CYsWEUJ0NqY
en trouwens niet vergeten dat je de sproeier moet verhogen wanneer je hem sneller maakt (!!!erg belangrijk!!!)
en als je filmpjes wilt zoeken over iets en het staat niet in het nederlands dan moet je het opzoeken in duits,frans,fins,zweeds want in die talen zijn er meer filmpjes. dan ga je gwn naar google translate en vertaal je wat je wilt opzoeken
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Trouwens, bij mij op de brommert staat nu vlgsmij 13/53, wat voor invloed zou dat hebben op de brommer als die opgevoerd is? Topsnelheid hoger of sneller optrekken? Goed gebalanceerde verhouding of compleet fout?chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 20:23je cdi/ecu zit bij je koelvloeistof tankje (eronder, als het goed is blauw vierkant ding)Tijnluc06 schreef: ↑zo 21 mei 2023, 18:34Als ik het zo zie moet het vervangen van ketting en tandwielen wel lukken, net als de uitlaat monteren. Daarintegen, heb je toevallig ook zo´n geweldig filmpje voor de cdi? Ik kan er nergens een vinden. Ik kan uberhaupt me eigen cdi niet vinden, laat staan het vervangen.chilzzz schreef: ↑zo 21 mei 2023, 12:33
12/53 of iets in die richting is wel goed denk ik .
om je eigen tandwielen en je ketting te vervangen zou niet al te moeilijk moeten zijn. ik ben zelf nu ook bezig om me eigen tandwiel en ketting te vervangen. de achtertandwiel is makkelijk en voor de ketting heb je een kettingspons nodig om hem in te korten want hij kom bijna altijd de lang aan. Maar ik heb zelf nu bij de voortandwiel een probleem dat de borgplaatje bijna tegen de ketting aan komt. (ik heb ook weinig ervaring 1ste schakel en 1ste x ketting' & tandwiel vervangen)
je kan ook nog deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=NXU_kqPYSzU
rider mark heeft veel handige videos ze zijn wel beetje oud maar dat maakt niet echt veel uit
dit is een best handig filmpje maar niet in het nederlands
https://www.youtube.com/watch?v=CYsWEUJ0NqY
en trouwens niet vergeten dat je de sproeier moet verhogen wanneer je hem sneller maakt (!!!erg belangrijk!!!)
en als je filmpjes wilt zoeken over iets en het staat niet in het nederlands dan moet je het opzoeken in duits,frans,fins,zweeds want in die talen zijn er meer filmpjes. dan ga je gwn naar google translate en vertaal je wat je wilt opzoeken
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Hoge top, minder koppel maar met een voca prima, je krijgt al een bak meer koppel door het ontgrenzen.
Gewoon proberen en wil je meer koppel dan plaats je hooguit een 12 voor, met kleiner ga je te veel toeren maken, misschien met een 12 zelfs al dus beste eerst die 13 uitproberen.
Gewoon proberen en wil je meer koppel dan plaats je hooguit een 12 voor, met kleiner ga je te veel toeren maken, misschien met een 12 zelfs al dus beste eerst die 13 uitproberen.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Het is toch zo dat hoe groter het verschil is tussen de tandwielen hoe meer optrekkracht ipv topsnelheid en andersom? Wat als ik 12/56 erop zet ofzo? Hoe weet ik dan dat ik overtoeren maak als mijn cdi 13k toeren kan. Of kan ik dat van te voren berekenen of is deze setup uberhaupt niet realistisch?42 schreef: ↑ma 22 mei 2023, 00:53 Hoge top, minder koppel maar met een voca prima, je krijgt al een bak meer koppel door het ontgrenzen.
Gewoon proberen en wil je meer koppel dan plaats je hooguit een 12 voor, met kleiner ga je te veel toeren maken, misschien met een 12 zelfs al dus beste eerst die 13 uitproberen.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Andersom, 11-53 geeft veel koppel maar lagere top, 13-53 geeft minder koppel maar hogere top.
Ik denk dat je met 13-53 redelijk goed zit.
12-56 is hetzelfde als 11-53, 1 tandje van voor heeft hetzelfde effect als 3 achter.
Als je van voor kleiner gaat heb je meer koppel, als je achter kleiner gaat juist minder...en andersom.
Er is idd een rekenwijze voor maar ik was nooit erg goed in wiskunde en rekenen dus daarvoor moet je niet bij mij zijn :p
Ik denk dat je met 13-53 redelijk goed zit.
12-56 is hetzelfde als 11-53, 1 tandje van voor heeft hetzelfde effect als 3 achter.
Als je van voor kleiner gaat heb je meer koppel, als je achter kleiner gaat juist minder...en andersom.
Er is idd een rekenwijze voor maar ik was nooit erg goed in wiskunde en rekenen dus daarvoor moet je niet bij mij zijn :p
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 07 mar 2023, 08:56
- Vervoersmiddel: Derbi senda drd extreme limited edition 2020
Re: Het 'afstel' topic
Ja, wat zou je denk je als beste doen als je veel trekkracht wilt maar dat de brommer nog wel lekker loopt? 13/53 is vlgsmij nog erg gebalanceerd, ik heb liever meer koppel en lagere top42 schreef: ↑ma 22 mei 2023, 13:06 Andersom, 11-53 geeft veel koppel maar lagere top, 13-53 geeft minder koppel maar hogere top.
Ik denk dat je met 13-53 redelijk goed zit.
12-56 is hetzelfde als 11-53, 1 tandje van voor heeft hetzelfde effect als 3 achter.
Als je van voor kleiner gaat heb je meer koppel, als je achter kleiner gaat juist minder...en andersom.
Er is idd een rekenwijze voor maar ik was nooit erg goed in wiskunde en rekenen dus daarvoor moet je niet bij mij zijn :p
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
12-53 of 13-53, ik heb zelf 11-53 maar maak door mn ori uitlaat sowieso niet meer dan 11k toeren en alleen met wind mee.
Dan rij ik 80 ongeveer.
Met de voca zul je snel richting 90 gaan dus 11-53 gaat te klein zijn, een 12 zou moeten kunnen denk ik..of je moet door een wonder tegen de 100 gaan maar dat denk ik niet., 13 is sowieso niet te klein.
Dan rij ik 80 ongeveer.
Met de voca zul je snel richting 90 gaan dus 11-53 gaat te klein zijn, een 12 zou moeten kunnen denk ik..of je moet door een wonder tegen de 100 gaan maar dat denk ik niet., 13 is sowieso niet te klein.
-
- Banden plakker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 22 mei 2023, 18:51
- Vervoersmiddel: Beta RR50
Re: Het 'afstel' topic
Problemen met het afstellen:
PROBLEEM: De Beta rr50 (2014) start betrekkelijk goed en blijft stationair draaien. Van zodra ik de gashendel draai, bouwt deze in het begin mooi zijn toeren op maar blijft ie hangen/inhouden op een bepaald toerental. Tijdens het rijden trekt die in het begin goed op, maar loopt ie al snel 'vast' (inhouden) op een bepaald toerental. Wanneer de toeren (snelheid) opnieuw zakken, 'neemt' hij opnieuw over.
Setup:
70cc Airsal cilinder
Twin Air luchtfilter
Malossi membraan (type onbekend)
VOCA racing uitlaat
Polini CP21 (hoofdsproeier 108 - stationair 40)
Antwoorden/raad/tips:
--> zet gerust in de comments!
Alvast bedankt
PROBLEEM: De Beta rr50 (2014) start betrekkelijk goed en blijft stationair draaien. Van zodra ik de gashendel draai, bouwt deze in het begin mooi zijn toeren op maar blijft ie hangen/inhouden op een bepaald toerental. Tijdens het rijden trekt die in het begin goed op, maar loopt ie al snel 'vast' (inhouden) op een bepaald toerental. Wanneer de toeren (snelheid) opnieuw zakken, 'neemt' hij opnieuw over.
Setup:
70cc Airsal cilinder
Twin Air luchtfilter
Malossi membraan (type onbekend)
VOCA racing uitlaat
Polini CP21 (hoofdsproeier 108 - stationair 40)
Antwoorden/raad/tips:
--> zet gerust in de comments!
Alvast bedankt
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Het 'afstel' topic
Heb je al verschillende sproeiers geprobeerd ?