Verschil 14mm of 17,5mm

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Hallo ik had een vraag,
Ik ben van plan een andere uitlaat onder me derbi te doen. Ik dacht zelf aan een conti.. Omdat ik geen 100 hoef te gaan kan ik dan ook gewoon me carburateur begrensd laten?

thanx
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan »

Die kun je prima begrensd laten. Maar je zult alsnog 100 halen.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Daan schreef:Die kun je prima begrensd laten. Maar je zult alsnog 100 halen.
rickmanders op het forum had eerst ook een ontgrensde conti met de carburateur en luchtfilter begrensd en tdw 13, en die zij dat zijn top max 80/85 was.. Ligt dit aan zijn brommer of is dat zo?
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan »

Met tandwiel 13 licht je top al lager als met tandwiel 14. En dan nog, elke brommer is anders en presteert anders. En dan is het nog de vraag hoe goed jij kan afstellen, en hoe goed die van RickManders afgesteld was.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Ja das waar, afstellen kan ik niet goed.. Maarja eens moet de eerste keer zijn he! We hebben het allemaal eens geleerd. Maar met luchtfilter en carburateur begrensd moet er toch een kleinere sproeier in als normaal? rond 80-90?
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan »

Dat verschilt altijd. Persoonlijk zou ik beginnen bij 100. Nooit te arm beginnen.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Maar omdat ik me luchtfilter begrensd heb zuigt hij minder lucht aan dus dan dacht ik kleinere sproeier.. Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor? En ik dacht eigenlijk eerst omdat de conti een hoogtoerige uitlaat is en ik laat de rest begrensd loopt hij dan niet erg stotterend omdat hij niet al ze vermogen kwijt kan?
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan22 »

conti gaat sowiezo stotteren als je niet goed kunt afstellen , hij is daar heel gevoelig voor
#22
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Huug »

Maar wat is daadwerkelijk het verschil tussen een 14 en 17,5 mm ? En welk effect heeft het ontgrenzen van je luchtfilter ?

Volgens mij is een grotere caberateur meer trekkracht onderin, maar groter wil niet altijd zeggen dat het beter is. Het kan ook overkill zijn. Zo lang je origineel of met ander uitlaatje rijd is 17,5 prima :thumbup:

Luchtfilter ontgrenzen heeft als effect dat hij meer lucht aan KAN zuigen. Komt hij geen lucht te kort dan merk je hier geen prestatiewinst of verlies op. Hij zal wel makkelijker lucht aanzuigen waardoor je mengsel armer wordt en je een grotere sproeier moet monteren om de verhoudingen weer goed te krijgen.
DerbiSteef schreef:Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor?
Gebruik even een how-to afstellen. je moet een te grote sproeier beginnen en afbouwen. je stopt wanneer hij niet meer stottert op top. Bougie is enkel ene indicatie als je geen flauw benul hebt. Het is niet echt precies namelijk en vaak verkleurt hij ook niet zo goed. Na de hoofdsproeier kan je de gasnaald doen als het nodig is en luchtschroef kan je dan nog de gasreactie wat verbeteren. Zoek maar een goede how-to op :thumbup:
Laatst gewijzigd door Huug op zo 05 feb 2012, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan22 »

grotere carb zorgt voor betere reactie
#22
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Dat weet ik alleen ik dacht als ik me carburateur en luchtfilter begrensd laat, dan ligt me top iets lager.. Aangezien ik iedere dag erop rijd en ik niet iedere week een bekeuring wil.. Maar wat denken jullie wat de top zal zijn met de carb en luchtfilter begrensd en tdw 13? Want zolang hij goed afgesteld word moet dat niet voor stotteren zorgen.. Alleen heb ik geen idee hoe ik die gasnaald moet afstellen, ook niet als ik de how to lees :problem: Moet je deze altijd afstellen of kan die ook vaak op standaard blijven staan?
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Huug »

kan vaak op standaard blijven staan maar kan zijn dat je in je midden toerental een dipje hebt dan kan je die daar mee weg werken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Daan »

Huug schreef:Maar wat is daadwerkelijk het verschil tussen een 14 en 17,5 mm ? En welk effect heeft het ontgrenzen van je luchtfilter ?

Volgens mij is een grotere caberateur meer trekkracht onderin, maar groter wil niet altijd zeggen dat het beter is. Het kan ook overkill zijn. Zo lang je origineel of met ander uitlaatje rijd is 17,5 prima :thumbup:

Luchtfilter ontgrenzen heeft als effect dat hij meer lucht aan KAN zuigen. Komt hij geen lucht te kort dan merk je hier geen prestatiewinst of verlies op. Hij zal wel makkelijker lucht aanzuigen waardoor je mengsel armer wordt en je een grotere sproeier moet monteren om de verhoudingen weer goed te krijgen.
DerbiSteef schreef:Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor?
Gebruik even een how-to afstellen. je moet een te grote sproeier beginnen en afbouwen. je stopt wanneer hij niet meer stottert op top. Bougie is enkel ene indicatie als je geen flauw benul hebt. Het is niet echt precies namelijk en vaak verkleurt hij ook niet zo goed. Na de hoofdsproeier kan je de gasnaald doen als het nodig is en luchtschroef kan je dan nog de gasreactie wat verbeteren. Zoek maar een goede how-to op :thumbup:
Een kleinere carburateur geeft onderin meet koppel dan een grotere carburateur. Het ontgrenzen van de luchtfilter bij derbi heeft weinig tot geen nut.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

Okee ik laat gewoon de rst begrensd dus, en dan kijk ik wel of er iets met die gasnaald moet gebeuren.. Zal nooit een erg merkbaar verschil zijn voor een beginner als mij
Wesley95
Pro tuner
Berichten: 590
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 20:16
Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing VERKOCHT
Derbi drd limited 08
Ktm sx250 verkocht
Suzuki rm125 verkocht
Bmw e30 325i m50 swap
Opel corsa b daily
Suzuki RM125 2000
Opel Corsa 1.2 16v
BMW E30 324d verkocht
Locatie: Oosteind (100% woutvrij)

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Wesley95 »

je hoeft niet veel aan gasnaald te doen. ik heb me gasnaald wel paar keer anders gehad maar hoe hij standaard stond reed hij toch fijnste en zoals ik al zei in pb is conti erg sproeier gevoelig.
dat luchtfilter ontgrenzen of begrensd laten heeft weinig nut
tenminste als je standaard rijd en dan je luchtfilter alleen ontgrensd dan rijd je wel 5km harder tenminste was bj mij maar als je met conti erop gaat doen scheelt da zo goed als niks
Afbeelding
the skullkid schreef:
Maurits schreef:Oke. En ik kan mijn uitlaat er gewoon zo afhalen zonder dat ik ergens op moet letten?
Opletten dat die koud is.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

daarom ik dou er een andere sproeier in en dan kijk ik wel of die andere dingen nog moeten
Wesley95
Pro tuner
Berichten: 590
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 20:16
Vervoersmiddel: Derbi Drd Racing VERKOCHT
Derbi drd limited 08
Ktm sx250 verkocht
Suzuki rm125 verkocht
Bmw e30 325i m50 swap
Opel corsa b daily
Suzuki RM125 2000
Opel Corsa 1.2 16v
BMW E30 324d verkocht
Locatie: Oosteind (100% woutvrij)

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door Wesley95 »

is goed dan hoef je denk alleen stationair schroef en luchtschroef beetje bij te stelle
Afbeelding
the skullkid schreef:
Maurits schreef:Oke. En ik kan mijn uitlaat er gewoon zo afhalen zonder dat ik ergens op moet letten?
Opletten dat die koud is.
DerbiSteef
Beginnende tuner
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 17 jun 2011, 16:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race SM

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Ongelezen bericht door DerbiSteef »

oke kan close
Gesloten