Pagina 1 van 1

Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 17:36
door DerbiSteef
Hallo ik had een vraag,
Ik ben van plan een andere uitlaat onder me derbi te doen. Ik dacht zelf aan een conti.. Omdat ik geen 100 hoef te gaan kan ik dan ook gewoon me carburateur begrensd laten?

thanx

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:07
door Daan
Die kun je prima begrensd laten. Maar je zult alsnog 100 halen.

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:14
door DerbiSteef
Daan schreef:Die kun je prima begrensd laten. Maar je zult alsnog 100 halen.
rickmanders op het forum had eerst ook een ontgrensde conti met de carburateur en luchtfilter begrensd en tdw 13, en die zij dat zijn top max 80/85 was.. Ligt dit aan zijn brommer of is dat zo?

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:16
door Daan
Met tandwiel 13 licht je top al lager als met tandwiel 14. En dan nog, elke brommer is anders en presteert anders. En dan is het nog de vraag hoe goed jij kan afstellen, en hoe goed die van RickManders afgesteld was.

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:23
door DerbiSteef
Ja das waar, afstellen kan ik niet goed.. Maarja eens moet de eerste keer zijn he! We hebben het allemaal eens geleerd. Maar met luchtfilter en carburateur begrensd moet er toch een kleinere sproeier in als normaal? rond 80-90?

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:25
door Daan
Dat verschilt altijd. Persoonlijk zou ik beginnen bij 100. Nooit te arm beginnen.

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 18:31
door DerbiSteef
Maar omdat ik me luchtfilter begrensd heb zuigt hij minder lucht aan dus dan dacht ik kleinere sproeier.. Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor? En ik dacht eigenlijk eerst omdat de conti een hoogtoerige uitlaat is en ik laat de rest begrensd loopt hij dan niet erg stotterend omdat hij niet al ze vermogen kwijt kan?

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:31
door Daan22
conti gaat sowiezo stotteren als je niet goed kunt afstellen , hij is daar heel gevoelig voor

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:38
door Huug
Maar wat is daadwerkelijk het verschil tussen een 14 en 17,5 mm ? En welk effect heeft het ontgrenzen van je luchtfilter ?

Volgens mij is een grotere caberateur meer trekkracht onderin, maar groter wil niet altijd zeggen dat het beter is. Het kan ook overkill zijn. Zo lang je origineel of met ander uitlaatje rijd is 17,5 prima :thumbup:

Luchtfilter ontgrenzen heeft als effect dat hij meer lucht aan KAN zuigen. Komt hij geen lucht te kort dan merk je hier geen prestatiewinst of verlies op. Hij zal wel makkelijker lucht aanzuigen waardoor je mengsel armer wordt en je een grotere sproeier moet monteren om de verhoudingen weer goed te krijgen.
DerbiSteef schreef:Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor?
Gebruik even een how-to afstellen. je moet een te grote sproeier beginnen en afbouwen. je stopt wanneer hij niet meer stottert op top. Bougie is enkel ene indicatie als je geen flauw benul hebt. Het is niet echt precies namelijk en vaak verkleurt hij ook niet zo goed. Na de hoofdsproeier kan je de gasnaald doen als het nodig is en luchtschroef kan je dan nog de gasreactie wat verbeteren. Zoek maar een goede how-to op :thumbup:

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:41
door Daan22
grotere carb zorgt voor betere reactie

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 08:55
door DerbiSteef
Dat weet ik alleen ik dacht als ik me carburateur en luchtfilter begrensd laat, dan ligt me top iets lager.. Aangezien ik iedere dag erop rijd en ik niet iedere week een bekeuring wil.. Maar wat denken jullie wat de top zal zijn met de carb en luchtfilter begrensd en tdw 13? Want zolang hij goed afgesteld word moet dat niet voor stotteren zorgen.. Alleen heb ik geen idee hoe ik die gasnaald moet afstellen, ook niet als ik de how to lees :problem: Moet je deze altijd afstellen of kan die ook vaak op standaard blijven staan?

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 09:51
door Huug
kan vaak op standaard blijven staan maar kan zijn dat je in je midden toerental een dipje hebt dan kan je die daar mee weg werken.

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:44
door Daan
Huug schreef:Maar wat is daadwerkelijk het verschil tussen een 14 en 17,5 mm ? En welk effect heeft het ontgrenzen van je luchtfilter ?

Volgens mij is een grotere caberateur meer trekkracht onderin, maar groter wil niet altijd zeggen dat het beter is. Het kan ook overkill zijn. Zo lang je origineel of met ander uitlaatje rijd is 17,5 prima :thumbup:

Luchtfilter ontgrenzen heeft als effect dat hij meer lucht aan KAN zuigen. Komt hij geen lucht te kort dan merk je hier geen prestatiewinst of verlies op. Hij zal wel makkelijker lucht aanzuigen waardoor je mengsel armer wordt en je een grotere sproeier moet monteren om de verhoudingen weer goed te krijgen.
DerbiSteef schreef:Chekken of je de goeie sproeier heb moet dat trouwens met bouggie chekken of heb je daar ook andere manieren voor?
Gebruik even een how-to afstellen. je moet een te grote sproeier beginnen en afbouwen. je stopt wanneer hij niet meer stottert op top. Bougie is enkel ene indicatie als je geen flauw benul hebt. Het is niet echt precies namelijk en vaak verkleurt hij ook niet zo goed. Na de hoofdsproeier kan je de gasnaald doen als het nodig is en luchtschroef kan je dan nog de gasreactie wat verbeteren. Zoek maar een goede how-to op :thumbup:
Een kleinere carburateur geeft onderin meet koppel dan een grotere carburateur. Het ontgrenzen van de luchtfilter bij derbi heeft weinig tot geen nut.

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 16:06
door DerbiSteef
Okee ik laat gewoon de rst begrensd dus, en dan kijk ik wel of er iets met die gasnaald moet gebeuren.. Zal nooit een erg merkbaar verschil zijn voor een beginner als mij

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 17:34
door Wesley95
je hoeft niet veel aan gasnaald te doen. ik heb me gasnaald wel paar keer anders gehad maar hoe hij standaard stond reed hij toch fijnste en zoals ik al zei in pb is conti erg sproeier gevoelig.
dat luchtfilter ontgrenzen of begrensd laten heeft weinig nut
tenminste als je standaard rijd en dan je luchtfilter alleen ontgrensd dan rijd je wel 5km harder tenminste was bj mij maar als je met conti erop gaat doen scheelt da zo goed als niks

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 18:03
door DerbiSteef
daarom ik dou er een andere sproeier in en dan kijk ik wel of die andere dingen nog moeten

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 19:12
door Wesley95
is goed dan hoef je denk alleen stationair schroef en luchtschroef beetje bij te stelle

Re: Verschil 14mm of 17,5mm

Geplaatst: di 07 feb 2012, 07:16
door DerbiSteef
oke kan close