Pagina 1 van 1

standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 15:18
door JoopKarelSpank
ik heb sinds kort een derbi opgehaald en wilde deze een beetje opknappen toen ik erachter kwam dat de ori pijp echt wel vergaan was(scheurde) ik heb nog een derbi in de schuur staan dus daarom daar de technigas e-nox pijp maar af gehaald. Dus gemonteerd en nu probeer ik hem af te stellen maar ik kom er niet uit. De vorige derbi was bij de fietsenmaker afgesteld en die kreeg hem ook niet lekker aan de gang. Hij rijdt opzich heerlijk met een te arme sproeier, Goede gasreactie en geen gestotter op welk toerental dan ook.

Maar als ik de sproeiermaat omhoog wil brengen(hij wordt immers erg heet en de bougie is lijkwit) krijg ik hem op een gegeven moment door gestotter niet meer op toeren. ik heb al geprobeerd de luchtschroef verder open te zetten en de gasnaald lager(dus armer) maar het lijkt wel weer heel erg op hoe mn vorige derbi liep. Die bleef dus een stotter houden net onder de powerband wat ervoor zorgt dat je heel moeilijk kunt wegrijden. Toen heeft de fietsenmaker de losse uitlaatflens verlengt en ging het wat beter maar dan past de pijp eigenlijk niet(moet de ontstekingskap ingezaagt worden en raakt hij op een haar de ketting)

zou het nu voor mij slim zijn om hem gewoon af te laten stellen(heb er zelf weinig tijd voor en brommer nodig) of is er misschien toch iets niet helemaal jofel aan de combi ori ontgrensde setup en een e-nox(ooit wel eens gelezen dat het eigenlijk een 70cc pijp is)

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 15:51
door Racing Gerrit
Welke sproeier heb je had je erin dan toen hij '' te arm'' stond?

Ik heb ook een enox op mijn senda gehad en liep opzich goed. (sproeier 84)
Maar hij bleef altijd wat inhouden voor de powerband. Maar geen gestotter.

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: zo 06 mei 2012, 16:13
door JoopKarelSpank
84 is wel erg klein denk ik:p had je alles nog begrenst? Bij mij liep hij op 104 best mooi behalve het gestotter onderin. En hij ging door tot 85kmh ik heb ook de carb ontgrenst(nieuw type blok) maar werd echt warm en witte bougie

Hoe hard ging jij er mee en wat was je setup?

wat ik zelf niet snap is dat hij erg lekker kan lopen terwijl hij te arm staat en als je dan rijker wilt gaan krijg je hem met geen mogelijkheid over de lage/midden toeren heen..

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 11:20
door Racing Gerrit
Mijn setup was:

50cc origineel
luchtfilter begrenst
14mm carburateur
twv 12-53

Bij mij was de bougie mooi bruin iets donkerder.
Bij mij was m'n top 90km/h op de teller dus dat zal ongeveer 85 echten zijn geweest.

Ik heb ook wel meerdere sproeiers geprobeert 88 t/m 96 maar liep toen niet mooi.
Een flinke dip voor de powerband en stotteren.

Met 84 liep hij gewoon mooi en de bougie mooi donker.

Je kunt ook een keer wat met je gasneeld doen. Of je luchtfilter weer begrenzen.

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 12:24
door Robert s
ik heb ook met een e-nox gereden op std cilinder.

als ik het goed heb zat er toen sproeier 94 in,

setup was:

std cilinder
17.5 mm sproeier 94
twv 14 53
top 98 km/h

maar JoopKarelSpank heb jij een 14mm of een 17.5mm carburateur?
als je een te grote sproeier er in hebt is de bougie kleur dan wel beter?
de bougie kleur is niet altijd een goede indicator he!

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 12:52
door garfield
Is dat niet een beetje erg grote sproeier?

Ik heb maatje 66 erin, met de standaard 14mm carburateur.
Netjes lichtbruine bougie, dus niet te arm.

Lijkt me stug dat het zoveel scheelt als je de tuut op het luchtfilter weghaalt, want zoveel extra weerstand levert dat nou ook weer niet op.

p.s. brommer werd geleverd met sproeier 56.. (ok wel met de uitlaat begrensd dan he)

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 13:58
door Robert s
maar jij hebt een 14 mm, ik 17.5mm.

bij 17.5 krijgt hij meer lucht dus kan je sproeier ook groter zijn :happy:

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: za 12 mei 2012, 20:29
door Beunhaas321
Nee man, grotere carb=kleinere sproeier.

Er wordt meer lucht aangezogen, maar ook benzine.

Re: standaard derbi met Technigas E-nox

Geplaatst: za 12 mei 2012, 20:39
door JoopKarelSpank
volgens mij zijn die mengels niet zo makkelijk te verklaren, er zit nu ook 94 in en op de vermogenband geweest met kool uitstoot meting dus zal wel goed zijn ondertussen. Alleen de gasnaaldafstelling hadden ze niet helemaal voor elkaar, zit nog een nare stotter voor de powerband.

De sproeiermaat hangt geloof ik meer af van de mate waarin de luchtaanvoer vernauwd bij het punt in de carb waar de sproeier zit. Kan zijn dat een kleinere carb een kleinere sproeier nodig heeft omdat er een hogere luchtsnelheid in de carb is t.o.v. een grotere carb. Maar kan ook andersom zijn. De carburatie bepaald in hoeverre de cilinder veel toeren kan draaien en de hoeveelheid toeren zijn weer van invloed op de luchtsnelheid in de carb en dus hoeveel benzine er aangezogen wordt.